3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
CX 25 GTI turbo (overgangsmodel)
Gepost: 23 november 2022 08:06 PM
  [ # 31 ]
Dwalf schreef:

Dat van de aftermarket airco is iets dat ik later ga oplossen. Jammer dat het aftermarket is, ik zal op mijn reserveblok kijken of die origineel is. (Ja, de vorige eigenaar heeft een 2de blok mee verkocht met alles erop en eraan (airco, HD pomp, versnellingsbak, motorcomputers,...)

...

Dat van het turboplaatje blijft me wel fascineren. Het kan wel een vroege turbo zijn.
ORGA 2901, dus 18/10/1984.
De CX turbo is geïntroduceerd in oktober 1984 (denk ik), dus echt 1 van de eerste turbo’s!!!!
...

De airco in je CX is inderdaad aftermarket en gezien de serie 2 bedieningsknop en de wijze van inbouwen vraag ik mij af hoe het elektrisch is aangesloten.
Want dat was wel eens het probleem bij de achteraf ingebouwde systemen, met storingen aan de koelfans waardoor de motor te warm werd en leeglopende accu tot gevolg.

Ik heb zelf in mijn serie1 GTi Turbo een originele airco ingebouwd en dat is de setup van je reserve motor (dit is trouwens zo voor alle handgeschakelde 2500 motoren benzine en diesel)
De turbo’s benzine en diesel hebben wel een andere condensor dan de atmosferische motoren en ook is de plaatsing van de droger anders bij de turbo’s.
Er zijn van het Behr ventilatiesysteem origineel maar 3 varianten op het airco systeem, 1 voor de Douvrins, 1 voor de 2500 automaat en 1 voor de 2500 handgeschakelde(benzine en diesel) waar dan enkel bij de turbo’s de condensor anders is en daarom ook de droger op een andere plaats zit.
Allen hebben de Sanden SD508 compressor al is er wel verschil in de aandrijving en ophanging.
Nu is het wel zo dat de serie 1 GTi Turbo en de serie 1 TRD Turbo een specifieke aircokabelboom hebben die zich onderscheid van alle andere type’s en hier heb ik voor mijn auto erg lang achter gezocht, maar met die kabelboom werkt het systeem probleemloos en is het elektrisch gedeelte makkelijk om te bouwen.

Mijn GTi Turbo heeft trouwens orga 2907 en is dan van 23/10/1984, ik ben erg benieuwd naar je motor nummer de mijne heeft 000066

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 24 november 2022 11:40 PM
  [ # 32 ]

Om het nog even over de airco te hebben. Bijna alle cx turbo’s op youtube hebben de indeling die in de auto zit. Wel hebben die vaak geen airco.

Het organummer is een vreemd geval. Zoals eerder aangehaald is het 2901, oktober 1884. De auto is ingeschreven eind november 1985, motornummer is 07000221, een vroege gti turbo motor. Mijn chassisnummer is NK40- -  . Dit is dan weer een veel later turbo chassisnummer.
@trxke heeft bijna dezelfde organummer, motor nummer 66, 160 motoren voor de mijne, waarvan het orga ouder is.

Iemand die wat licht kan werpen op dit raadsel?

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 25 november 2022 07:56 AM
  [ # 33 ]

De opstelling onder de motorkap (de aandrijving van de HD pomp) hangt samen met de aanwezigheid van de fabrieksairco. En dat van die nummers: bij de DS was het heel gebruikelijk dat als er even een hikje in de productie was, er even werd gekeken of er nog ergens een onderdeel buiten de productie lijn lag. Wellicht was dat 10 jaar later nog steeds zo.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2022 10:19 AM
  [ # 34 ]

Op Quai de Javel werden chassis nummers aan het eind van de productielijn ingeslagen. Ik denk dat dit de eerste jaren in Aulnay ook nog gebeurde. Met een chassisnummer waren ze voor de commerciële afdeling, auto’s voor intern gebruik ( om problemen met de productie op te lossen, d.w.z. problemen die optraden tijdens de productie en die niet direct verholpen konden worden, die voor de studie van onderhoud gebruikt werden, uitgeleend aan “derden” voor onderzoek , dus ook zonder kenteken) die dus niet direct op de weg kwamen kregen pas “later” als ze alsnog op de weg zouden komen een chassisnummer.
Tijdens de productie was het “numero de coque” het bepalende nummer voor de logistiek van de productie ( welke uitvoering etc.) , dat was ingevoerd met de productie van de DS, daarvoor werd het motornummer hiervoor gebruikt. Niet vergeten dat in Frankrijk tot in de jaren 60 het niet gebruikelijk was een chassisnummer in te slaan, de “plaque de constructeur” was leidend, je mocht toen ook bij schade een nieuw chassis nemen etc.
Pas bij de overgang naar de “VIN” nummers zoals we die later kennen, beginnen met VF7 voor in Frankrijk gemaakte Citroens werd alles “opgehangen” aan het VIN nummer, waaronder het “cahier de charge” voor de productie. 17 cijferige VIN nummers zijn gestandaardiseerd in 1981, ( ind e USA bestonden die al langer )en daarna geleidelijk ingevoerd te beginnen met alle nieuwe modellen. Dat betekende ook dat elke geproduceerde auto al een VIN nummer had voor hij gemaakt werd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 november 2022 05:50 PM
  [ # 35 ]
Dwalf schreef:

Om het nog even over de airco te hebben. Bijna alle cx turbo’s op youtube hebben de indeling die in de auto zit. Wel hebben die vaak geen airco.

Non airco CX 2500 (Turbo) met handbak heeft een snaar aangedreven LHM pomp.
Fabrieks airco CX 2500 heeft de LHM pomp aangedreven via een asje recht op de nokkenas.

Automaat is een compleet andere setup, daar zit zelfs de voorraad bol op zijn kop gemonteerd.

Achteraf ingebouwde airco heeft vaak nog steeds de LHM pomp met snaar want LHM pomp vervangen zal te prijzig zijn geweest.

Prestige heeft altijd airco.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 26 november 2022 01:36 PM
  [ # 36 ]

Dat is een goede verklaring voor de snaargedreven pompen die ik zie op mijn cx en op het internet.
Zolang er geen nadeel is aan deze opstelling denk ik dat ik het zo ga laten.
Begin volgende week krijg ik mijn nummerplaten binnen en kan ik beginnen genieten van de wagen
(tot er zout wordt gestrooid hmz).

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 22 december 2022 04:14 PM
  [ # 37 ]

Ik ben blij! De cx is echt een heel andere wagen dan de BX en het bevalt me. Ja, het verbruikt meer en ja, er kan niet veel in de wagen. Maar wat een rijgenot.

Ik ben bij een andere S1 turbo eigenaar langs geweest en de 120k km lijken te kloppen. Wel was er een opmerking:
De turbodrukmeter werkt niet, en er mist motorvermogen. De motor loopt goed, start perfect zonder gas geven. Ook bij vrieskou start de wagen bijna direct op.

Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen bij de Absolutdruckfühler (MAP-sensor). Wanneer ik hier wat mee prutste kreeg ik soms een beetje uitmeting op de drukmeter op het dashboard. Nu ben ik op zoek naar een vervanger voor deze sensor. De luchtleiding naar deze sensor is nog in orde.

Ik merk dat de motor veel te koud loopt op de snellere banen (tot 60°C). in het stad loopt de temperatuur wel op.
Ik denk dat de thermostaat blijft openstaan, of er helemaal niet meer inzit. Jammergenoeg is het thermostaathuis met vloeibare pakking dichtgemaakt… Net zoals meerdere andere pakkingen Confused Klusje voor tussen kerstmis en nieuwjaar als het warm genoeg blijft.

Fun fact, BX dakdragers passen ook op de CX.

kerstboom halen met de slee by Dwalf, on Flickr
(de alfavelgen zijn niet te lelijk al bij al)

Fijne kerstfeesten en een gelukkig nieuwjaar!

 

 

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 01 mei 2023 12:07 PM
  [ # 38 ]

Het is een tijdje geleden dat ik nog geschreven heb!
De wagen rijdt uitstekend. Puur genot. Ik heb geen grote problemen ondervonden, buiten dat de wagen soms niet kon starten. De startermotor deed helemaal niets, terwijl dat 5 minuten eerder er geen probleem was. Bleek er een slechte elektrische connectie te zijn.

Nu heb ik recentelijk een nieuwe GTI turbo S1 gevonden en gekocht. Deze keer een rode zonder schuifdak met originele airco. Deze wagen heeft vele jaren stilgestaan. Na wat prechecks en testen de wagen proberen starten. Niet in gang te krijgen. Blauwe benzinepomprelais vervangen door een werkend exemplaar (uit mijn andere CX, handig om een exacte kopie te hebben). Blijkt de pomp dood. Nieuwe besteld, en nu heb ik al benzinedruk (leiding in motorruimte losgezet). Ontsteking is er ook, de bougies vonken. Ik heb geprobeerd alle 3 de computers te vervangen door die van mijn reservemotor, maar er is geen leven in de motor te krijgen.
Iemand een idee? motor draait goed over, benzine is nieuw en voldoende aanwezig, bougies zien er allemaal goed uit.

Zou ik een nieuwe thread starten voor deze wagen? De blauwe gaat binnenkort in de verkoop nadat ik de synchro van de 2de versnelling heb laten vervangen ( en direct alle dichtingen en motorophangingen meepak).

Hierbij een foto van mijn 2 dames.
DSC_1295 by Dwalf, on Flickr

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 mei 2023 01:18 PM
  [ # 39 ]

Krukas sensor ? Als je computer geen signaal krijgt dan wordt er niet ingespoten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 mei 2023 02:18 PM
  [ # 40 ]

Er is vonk, dus de krukassensor zou het dan niet zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 mei 2023 03:57 PM
  [ # 41 ]

Een nieuw draadje is een goed idee. En geen idee, mijn rode Prestige Turbo 2 had een vergelijkbaar start probleem. Maar die sloeg dan toch zo nu en dan aan en dan leek alles goed. Een mede forumlid dat wel van uitdagingen houdt heeft van alles geprobeerd aan mijn auto totdat het probleem onverwacht opeens verdwenen was. Dus toch maar alle kabeltjes en stekkertjes nalopen, loshalen, schoonmaken en weer vastmaken? Succes, mooi ding hoor, die rode.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 mei 2023 06:07 PM
  [ # 42 ]

Goed je heb dus vonk. Heb je bougies op beide bobines getest of maar 1 bougie? Zeker originele bobines kunnen wel eens stuk of matig zijn.

Benzine druk op de rails, dat lijkt me al goed. Maar komt er ook daadwerkelijk benzine uit de injectoren? Zeker na jaren stilstand is het niet ondenkbaar dat er aantal injectoren vast zitten.

Vergeet ook de koude start injector niet, als deze niet werkt dan slaat de motor niet makkelijk aan.
Vrij makkelijk te testen, even los halen en in benzine bestendig potje hangen, als de startmotor paar keer rond is gegaan moet er benzine in het potje zitten.

Stekkers is al genoemd maar kan zeker na jaren stilstand voor problemen zorgen. Ik weet niet of serie 1 grotendeels gelijk is aan mijn T2, maar onder het reservewiel (ABS plaat weghalen indien aanwezig) zitten ook wat stekkers. Als ik het mij goed herinner zitten daar ook de kabelbomen van o.a. de injectoren op. Als er maar net 1 pin een rottige verbinding heeft kan het net zijn.

Waarom eigenlijk de rode ipv van de blauwe (die juist goed bevalt)? Is de rode zoveel beter of toch wat mis met de blauwe?

Succes met je zoektocht naar het probleem, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is.

Profiel  
 
Jefke Daffodil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 01 mei 2023 07:16 PM
  [ # 43 ]

Heel mooi, die rode.  Veel succes ermee!
Redelijk zeldzaam kleurtje op een Turbo, lijkt me (bovenop het feit dat het Turbo tussenmodel sowieso al zeldzaam is, natuurlijk Wink).
 
Maar de blauwe was ook al een leuke.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 02 mei 2023 07:17 PM
  [ # 44 ]

Ik ben een nieuwe tread gestart voor de rode CX.
Hierbij de link: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242533/

Maar waarom ben ik voor een andere CX gegaan?
Ik heb 2 bx’en: een BX 19GT in gris perlé en een DIGIT in gris renard, en dan nog de bleu romantique CX.
Ik persoonlijk vind ik het wat saaie kleuren. De Blauwe CX was al beter, maar rood is wel echt mijn kleur.

Ook is de rode qua carroserie in betere staat, en heeft deze geen spaghetti-relais-situatie linksvoor.
Geen dakraam is een pro en een con. Met het goede weer heb ik ontdakt hoe leuk een schuifdak kan zijn. Al moet ik zonder schuifdak geen schrik hebben voor roest.
De rode wagen heeft ook een originele airco, wat voor mij ook wel een pluspunt is.

Maar nu om terug te komen op de wagen van deze tread: de bleu romantique.
Ik ga dus de eerste synchro laten vervangen met alle pakkingen etc. Ook nieuwe motorsteunen omdat de motor er toch uit moet. Dan gaat de wagen waarschijnlijk de verkoop in. De rode CX is een rustig projectje. Al ik wil rondrijden zal de BX DIGIT even moeten voldoen.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 24 juli 2023 03:00 PM
  [ # 45 ]

Update over de wagen. Begin juni heb ik de wagen binnen gedaan voor de bakrevisie. Wegens drukke planning was deze pas voltooid vorige donderdag. Ik ben de wagen gaan ophalen, en direct op weekend vertrokken. 600km genieten!
Wel zijn er enkele probleempjes. bij stationair toerental en warme motor gaat het olielampje soms aan. de eerste keer dat het gebeurde direct aan de kant gezet en oliepijl opgenomen (na een dik kwartier wachten natuurlijk). Deze is goed.
Na aangekomen op de bestemming nog eens gechecked na een halve dag. Geen probleem in het oliepijl dus.
Wanneer ik terug thuis was heb ik eens de factuur van de garage bekeken, en blijkt dat ze 10W40 in de motor hebben gedaan, veel te dunne olie dus. Er zou 15W50 in moeten.
Ik heb gelukkig niet al te snel gereden (Nederland en hun 100kmph), maar de stoplichtsprintjes kon ik zeker niet laten. Ik heb een nieuwe afspraak met de garage om de correcte olie te vullen.
Ik hoop dat de motor niet beschadigd is geraakt, al hoor ik een tikkend geluid dat voorheen niet aanwezig was. Ik heb een beetje schrik voor rod knock. Dit kan ontstaan bij te weinig/verkeerde olietoevoer, maar ik hoop echt dat dat het niet is.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook