56 van de 62
« Eerste  < Vorige 54 55 56 57 58 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 30 januari 2023 11:20 PM
  [ # 826 ]

“In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.”

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 januari 2023 01:13 PM
  [ # 827 ]

Laten we het daar maar op houden Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 februari 2023 06:21 PM
  [ # 828 ]

De boel is inmiddels weer Amazonas-Grün én afgelakt met 2K blanke lak. Dat mag dan nog ergens tussen 24 en 48 uur uitharden en dan kan het serieuzere montagewerk een aanvang nemen: A-stijl bekleding vastlijmen in de sponning, dashboard er weer in, daar kan vervolgens in principe ook alle beslag weer in/aan/op/onder worden gemonteerd, dat soort van werk. Ik moet even in de gaten houden dat ik dat op de juiste manier rond de montage van de nieuwe antenne plan qua toegankelijkheid, maar in feite hoeft daarvoor alleen de linker bodem van het dashboard en de middenconsole met de radio los te blijven.

Voor het boren van de gaten voor de antenne heeft Hirschmann er een keurig boormalletje bij geleverd in de (kopie van de) originele handleiding, dus dat kan nooit erg moeilijk zijn. Een doorvoergat voor de antennekabel is van BMW-wege reeds in voorzien, dus er hoeft alleen maar in de buitenkant te worden geboord ondanks dat de bekabeling heel anders aan de nieuwe antenne zit dan aan de oude. Een ander voordeel is dat, volgens de handleiding, de spriet van de nieuwe antenne met één schroefje van de voet af kan voor het geval je de wasstraat zou willen gebruiken of voor het geval je in een ruige buurt parkeert en je het ding liever heel houdt. Het is ook echt wel een kwaliteitsding. Moet ook voor dat geld natuurlijk, maar dat zit echt wel goed.

De klemmetjes die de zonnekleppen in het midden van de auto vast houden heb ik ook eindelijk maar eens vernieuwd, want de oude waren erg kwetsbaar geworden en begonnen te scheuren/te verbrokkelen. Meteen met frisse verchroomde schroefjes vast gezet, ziet er weer helemaal netjes uit nu.

Ik schat in dat ergens in de loop van het weekend de voorruit en het wissermechaniek weer op hun plek kunnen. Als dat allemaal gelukt is zonder de boel in gruis te veranderen kan de dakgootlijst er weer op (want dan weten we zeker dat die er voorlopig niet meer af hoeft).

Kortom, er zit lekker vooruitgang in dat voorruitgebeuren Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 februari 2023 01:43 PM
  [ # 829 ]

A-stijl bekleding zit er weer in, dashboard zit er weer in, kachelbediening zit er weer in, slangen van de ontwaseming zitten er weer in, schakelaars rond de tellerbak zitten er weer in, her en der wat verse tape om de bekabeling gezet en wat puntjes roestpreventie doorgevoerd, kortom: moving right along. Tellerbak kan er weer in, dashboarkastje kan er weer in en dan moet eerst de antenne erop om de kabel richting middenconsole te kunnen trekken. Die kan er daarna ook in, inclusief het aansluiten van de radio.

Dat gaat allemaal aardig de goeie kant op zo. In principe kan de voorruit er nu ook op elk moment weer in, maar ik gun de verse lak op de sponning nog wat extra droogtijd voordat ‘t zover is. In die tijd kan er dus binnenin de auto heel veel spul weer op z’n plek. Het is alleen even een kwestie van de juiste volgorde.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 februari 2023 01:42 PM
  [ # 830 ]

Tellerbak en dashboardkastje zitten er weer in. Wissermechaniek zit er weer, in inclusief nieuwe doorvoerrubbers. Die kun je maar beter met de haarföhn een beetje opwarmen voordat je ze in het gat drukt, want ze zijn tamelijk stug. Het is zo te zien wél een mooie kwaliteit, dus dat is dan wel weer prettig. Verder heb ik de dakgootlijst er weer op gezet, wat alles wat er nu nog moet gebeuren kan met die lijst op z’n plek.

Die lijst monteren is op zich helemaal niet moeilijk, in principe klik je ‘m er zo op. Maar de bocht bovenaan de A-stijl zit er niet echt ideaal in, waardoor de boel zo uit de verpakking nogal getordeerd lijkt en waardoor je bij het proefpassen ook niet lekker uit lijkt te komen met de lengte. Dat valt in de praktijk dan wel weer mee. Je bepaalt de hoeveelheid die het lijstje achteraan voorbij de regengoot moet uitsteken en dan dan teken je dat, de locatie van de B-stijl en de locatie van de achterkant van het tochtraampje met een viltstift af op de lijst zodat je kunt controleren of-ie op de goeie plek komt te liggen. Daarna zet je eerst de achterkant erop, de rest laat je totaan de bocht nog los langs de goot liggen. Dan gaat eerst de bocht erop. Dat betekent dat de boel met de vlakke hand een paar welgemikte klappen nodig heeft, maar daarna valt het deel langs de A-stijl vrijwel vanzelf op z’n plek. De rechte stukken kunnen er daarna ook op, maar het hele spul blijft bij de bocht een beetje wringen. Dat doet de rechter lijst, die nog origineel is, ook een beetje dus het zal er wel bij horen. Eigenlijk moet ik nog een tooltje verzinnen om de lijst een beetje dicht te kunnen knijpen, zodat-ie wat beter op de goot klemt. Maar daar moet ik nog even op studeren. Het ding zit er verder nu wel weer erg netjes op.

Dan is het punt waarop de antenne als eerstvolgende actie aan de beurt is ook wel gekomen. Nou ja, de voorruit kan er ook eerst weer in op zich, maar daarvoor laat ik de lak het liefst zo lang mogelijk uitharden. Het boormalletje op de A-stijl plakken en drie gaatjes boren moet onderhand wel veilig kunnen, dus de antenne mag eerst. Dan kan daarna de rest van het interieur op de binnenspiegel na weer afgemonteerd worden en dan ga ik er ook wel vanuit dat de lak in de sponning het plaatsen van de voorruit wel weer verdragen kan. Tegen die tijd heeft dat ook wel al zo’n beetje 72 uur de tijd gehad om uit te harden, dan moet het eigenlijk wel zo’n beetje kunnen.

En dan moet-ie nog schoon & in de was en wil ik de koelvloeistof verversen inclusief preventieve vervanging van een hard geworden kachelslang. En dan in maart of april, als het tijd wordt om er ook weer met enige regelmaat mee te gaan rijden, mogen er nieuwe achterbanden onder. De rest is dan, onder normale omstandigheden, weer voor de volgende winter.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 februari 2023 05:04 PM
  [ # 831 ]

Antenne staat. Het ding is een heel segment langer dan de oude. De ontvangst is al te gek ten opzichte van de oude spriet als je ‘m minder dan de helft uitgeschoven hebt, dus de hele lengte uitschuiven hoeft eigenlijk nooit… Nou ja, behalve dan om, zoals de handleiding aangeeft, het vet af en toe een keer te verherverdelen over de lengte van de antenne. Als je ‘m helemaal uitschuift is het ook wel écht een lange spriet, maar goed, dan hoort blijkbaar zo want het is het originele model antenne die BMW er zelf op leverde.

De middenconsole staat er ook weer in en deze keer ook op beide bevestigingspunten op de middentunnel. Verder heb ik her en der de schroeven waar het ding mee in elkaar zit weer wat meer gelijk gemaakt: het was een beetje een rommelige aanblik en dat is nu weer een eind verbeterd. Eigenlijk mist er hier en daar nog wat van het originele schroevenwerk, maar op de specifieke nestelringetjes na is dat allemaal niet problematisch. Gebruneerde verzonken lenskop parkers zijn wel te vinden.

Dat betekent dat, op de spiegel na, de binnenkant afgewerkt kan worden. Alles wat achter en onder het dashboard nog op z’n plek moest zit er nu en het werkt ook allemaal weer. Kwestie dus van de bodemplaatjes er weer in schroeven en dan is dat allemaal eerst weer klaar. Dan nog een ruit, twee wissers en een binnenspiegel en dan is-ie weer compleet Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 februari 2023 06:29 PM
  [ # 832 ]

De laatste loodjes very good

Voel je enige spanning opkomen bij dat laatste: die ruit plaatsen, past ‘ie echt goed?
Of ben je er voor de volle 100% zeker van dat dit appeltje-eitje is?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 februari 2023 11:22 PM
  [ # 833 ]

Ik heb niet echt een reden om te twijfelen aan het passen van die ruit, maar het is wel allemaal pas goed als ‘t ding er weer in zit zonder in een enorme bak gruis te veranderen. Zoals het er nu uitziet gaan we daar morgenmiddag een poging op wagen, dus waarschijnlijk zijn we er al snel achter.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 februari 2023 01:26 AM
  [ # 834 ]

Begrijp ik hieruit dat het er nog eentje is van gehard glas, niet een gelaagde?

Anyway, we keep fingers crossed yes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 februari 2023 10:13 AM
  [ # 835 ]

Een geharde is in ieder geval sterker, mocht er toch nog wat spanning overblijven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 februari 2023 05:16 PM
  [ # 836 ]

De voorruit zit er weer in. Zonder in gruis te veranderen dus. Het ding erin trekken was eigenlijk een eitje, vooral met van dat mooi gladde Dyneema® koord. Ideaal. Daarna moest uiteraard wel nog ‘even’ de nieuwe pees erin en daar waren dan toch weer drie pogingen voor nodig. Zo’n ding wordt op de rol geleverd en dan wil-ie bij het inleggen heel erg graag op de verkeerde manier omkrullen, zeker bij de hoeken van de ruit. Maar goed, op een gegeven moment krijg je in de gaten waar dat ding allemaal heen wil. Bovendien is er na twee pogingen al een hoop krul uit en dan lukt het toch nog best goed. Twee plekjes heb ik de bekledingsspatel nog even langs moeten halen om de boel te fatsoeneren en dat was het dan ook. De ruit ligt er weer netjes in en de afwerkrand aan het rubber over de voorste rand van het dashboard heeft ook geen problemen gegeven.

De binnenspiegel hangt weer en nu ga ik eerst die ruit schoonmaken. Kunnen daarna de wissers er weer op en dan is het hele herstelwerk aan die sponning wat mij betreft eerst eens klaar Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 februari 2023 05:59 PM
  [ # 837 ]

Zo. Dat ziet er weer heel redelijk bruikbaar uit allemaal.

Nou is het natuurlijk nog even afwachten of die ruit er niet uit plopt als ik schuin over een verkersdrempel kom of zoiets Mr. Green Maar behoudens dat is het hele avontuur met die voorruitsponning dus weer achter de rug.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2029
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 februari 2023 06:47 PM
  [ # 838 ]

Daar past alleen maar een heel groot en dik bravo bravo

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 februari 2023 08:49 AM
  [ # 840 ]
Penny Lane schreef:

Nou is het natuurlijk nog even afwachten of die ruit er niet uit plopt als ik schuin over een verkersdrempel kom of zoiets Mr. Green

Gezien wat er zat en wat er nu zit lijkt die kans me aanzienlijk verminderd!

Profiel  
 
 
56 van de 62
« Eerste  < Vorige 54 55 56 57 58 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook