2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Een Bx GTI als eerste auto… top idee!
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 februari 2023 09:32 AM
  [ # 16 ]

Laughing

Het laatste dus….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 17 februari 2023 06:38 PM
  [ # 17 ]

Vandaag even een middagje met de auto bezig geweest.
Ik ben maar begonnen met het luchtfilter, die echt vol troep zat.

Een nieuwe kan zeker geen kwaad lijkt me:)
Vervolgens de auto even laten lopen om hem in de hoge stand te zetten(krikt wat makkelijker op). Auto liep wat rustiger leek het, maar misschien was dat maar mijn verbeelding, een echte rit zal het me hopelijk binnenkort laten weten.

Vervolgens wou ik het oliefilter/olie vervangen. Ik weet niet hoelang het filter er al op zit, en eerlijk gezegd loopt de bx nu op action olie omdat ze zoveel lekte. Hier begon de pret. Ik krijg de carterplug er met geen mogelijkheid af.

Ik dacht dat in dit vierkantje mooi een ratel pastte, maar dat blijkt niet het geval. Althans, de ratels die ik heb passen niet. (1/4 3/8 1/2, een metrisch setje gekocht op hbm). Iemand suggesties? De sensor ernaast lekt trouwens ook. Ik heb een lading van die afdichtringetjes gekocht, misschien dat dat helpt om die te vervangen.

Ook kwam ik nog wat lekkage punten tegen van motorolie. Mijn krukaskeerring lijkt lek te zijn, het is in ieder geval vrij vettig en glanzend zwart daar. Het druppelt er niet uit hoor, maar hij is niet droog.

Op de bout van de bevestiging zie je het goed glimmen. Het is de distributiekant trouwens.

Mijn carterpanpakking lijkt ook wat vettig te zijn, en ziet er sowieso wat uit als smurrie, misschien die ook gelijk maar vervangen als alle olie er toch uit gaat…

jantje1948, ik heb even gekeken naar de kvs sensoren, en het zijn er inderdaad meerdere. Ik heb er een vrij slechte foto van, maar er lijken 3 sensoren op een rij te zitten. 1 zal wel voor mijn dashboard zijn, 1 voor de ecu en 1 is mij nog een raadsel.

De octopus ben ik nog niet mee bezig geweest. Dat wou ik na het vervangen van de filters doen. Maar ja, dat ging dus niet helemaal als gepland

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 februari 2023 07:34 PM
  [ # 18 ]

In de aftapplug zit een vierkant 8 mm gat. Zijn speciale doppen voor, overigens past het vierkant van een oude deurklink ook.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 februari 2023 08:32 PM
  [ # 19 ]

Die deurklink kunnen gebruiken is dan weer typisch Frans. Waarschijnlijk de toegepaste werkwijze in veel dorpen.  Wink
Anders zoiets:  https://www.autodoc.nl/force/13660439?gshp=1&gclid=Cj0KCQiA6LyfBhC3ARIsAG4gkF_JT7cRXvdXJFX7tRBQsM4X5RiFmplw2XWZF3wIaDnIEaJw3QuEtP4aAvtREALw_wcB
Door de hoek werkt dit fijn.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 februari 2023 09:41 AM
  [ # 20 ]

Over lekkage bij die sensor: soms is het de sensor zelf die lekt. Dan is een nieuwe de enige oplosing.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 18 februari 2023 01:41 PM
  [ # 21 ]

Aha, ik zal eens kijken of ik iets vierkants heb liggen van 8mm… en anders maar even een oude deurklink scoren;)
Bedankt voor de link! Misschien is het wel handig dat ik zon sleutel aanschaf, volgens mij heeft de bak dezelfde plug met zo’n vierkant.
Op de foto is het niet helemaal goed te zien maar het lijkt alsof iemand eerder ruzie heeft gehad met de plug, hij lijkt wat beschadigd aan de binnenkant. Ik heb voor de zekerheid maar even een nieuwe gehaald, kost nou ook zó veel dat het echt kwaad kan.

De sensor die lek is, dat had ik nog niet bedacht. Ik probeer eerst wel met alleen een nieuwe afdichtring, als ie blijft lekken weet ik waar het door komt…

Wordt vervolgd:)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 februari 2023 06:08 PM
  [ # 22 ]

Die lekkende sensor is de olietemperatuursensor. Die kun je het beste vervangen. Wat ik verder aan olielekkage zie is voornamelijk zweten, is mijn indruk. Ik zou de olie verversen en dus die sensor vervangen, en dan eerst het blok eens goed schoonmaken aan de buitenkant. Remmenreiniger of Dasty helpen daarbij. Tip: de schroefdraad van de carterstop kun je met gastape omwikkelen. Dat scheelt ook weer zweterij. Tegen de draad in wikkelen, een keer van de boutkop af en terug, zou afdoende moeten zijn.

Er zitten inderdaad 3 sensoren achterop de XU kop: 1 voor de temperatuurmeter, een voor het waarschuwingslampje en één voor de ecu. Welke wat doet kun je vrij eenvoudig uitzoeken door de draad van elke sensor even tegen massa te leggen.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 28 februari 2023 08:49 PM
  [ # 23 ]

Afgelopen week ging ik op bezoek bij een vriend in friesland, prima ritje van ongeveer 45 minuten. Even olie verversen en wat met zijn xm bezig. Nou dat ritje liep wat anders dan gepland. Mijn motorstoring is terug… Ik had alleen vol gas of stationair. Het voelde alsof ik door stroop heen reed. Navan de schrik bekomen te zijn maar eens voorzichtig gaan rijden met de storing, kijken of we een oorzaak kunnen vinden.

Als je een héél klein beetje gas geeft kun je prima rijden. Met optrekken en invoegen moet je even vol gas maar daarna kun je redelijk blijven rijden.
Alle delen van de inlaat ingespoten met remreiniger, geen reactie van de motor.

In de verdelerkap zat wat olie, maar eerder een vettig streepje dan echt daadwerkelijk druppels. In ieder geval vervangen voor een échte originele, ik had namelijk nog steeds die oude omdat mijn vervangende niet pastte.
Motor liep daarna weer af en toe zonder problemen en af en toe weer een storing. Al met al niet relaxed rijden…

Daarom de gasklep ook schoongemaakt, die was vrij smerig. Er zat ook wat olie daar, is dat een probleem?

De stationair klep zit daar ook geloof ik. Vol goede moed starten… helemaal niks. Wat blijkt, een kabel van ik denk de brandstofpomp was volledig los geschoten. Alle cilinders hadden namelijk wel vonk(Getest)

Al die tussenstukjes hebben waarschijnlijk te maken met het in- en uitbouwen van LPG. Na deze aangesloten te hebben liep de motor weer als een zonnetje! Ook onderin waar hij eerder wat hikte liep ie nu veel rustiger. Maar ja, voor hoelang is nu de vraag… Uitlezen is overigens niet gelukt, het knipperkastje gaf geen sjoege. Zou het de Lucht Massa Meter niet kunnen zijn? Die is wel recent vervangen(niet door mij), maar ik weet niet of je zo’n sensor nog moet inlezen of iets dergelijks?

De volgende dag maar eens de olie gaan verversen. Dat ging vrij soepel, op een kleine ontdekking na;
De aanvoerleiding van de pomp naar de drukregelaar(?) is roestig, en er hing een druppeltje lhm onder….
Nou dat was wel even genoeg voor die dagen. Die avond maar (te) snel naar huis gereden in de hoop dat ie heel blijft.

Ik heb nog geen foto van de leiding, heb ik nog geen tijd voor gehad. Ik wil in ieder geval eerst die leiding vervangen voor ik weer een lange rit ga maken. Die grote rit duidt hopelijk aan of mijn motorstoring echt weg is, al bleef ie na de eerste keer ook 1000km weg. Misschien is mijn volgende rit wel naar de snoekfabriek, als al die leidingen slecht blijken is het misschien verstandiger alles in één grote beurt te laten doen. De octopus moet namelijk ook nog… Dan is het daarna in ieder geval goed.


Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 maart 2023 09:49 AM
  [ # 24 ]

Olie in het gasklephuis: Dat kan eigenlijk alleen door een probleem met de carter ventilatie. Voor LPG worden er inderdaad allerhande elektrische aftakkingen gemaakt, en als je die er even uit trekt dan wordt het niet betrouwbaarder.
Ik zou ook eens even nakijken of de carterventilatie nog “origineel zit” want het kan goed zijn dat ze daar met de gas-inbouw ivm onder of overdruk iets aan veranderd hebben. Vooral als er geen gasinstallatie met separate injectoren in heeft gezeten maar eentje met een onderdruk kraag.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 03 maart 2023 04:50 PM
  [ # 25 ]

Hier een foto van de roestige leiding:

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 14 maart 2023 12:40 PM
  [ # 26 ]

Ik wacht nog op de leiding van de pomp naar de drukregelaar, dus ik dacht in de tussentijd kan ik net zo goed wat onderhoud dat er aan zit te komen vast doen.

Ik ben begonnen met de carterpan pakking, die is nu van vloeibare pakking gemaakt en dat begint te lekken. Helaas kon ik niet bij 1 boutje door de voorraadbol.
Die ga ik er dus proberen af te halen, kan ik hem gelijk laten testen.

Ook heb ik mijn wielen eraf gehaald om beter bij de octopus te kunnen. Maar de wielen die er nu onder zitten ben ik niet zo tevreden mee, ze hebben de verkeerde maat en zijn eerlijk gezegd niet zo mooi.


IK zou heel graag deze velgen onder m’n bx hebben, maar die zijn lastig te vinden. Heeft/weet iemand nog een setje te koop staan? Dan hoor ik het graag:)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 maart 2023 12:45 PM
  [ # 27 ]

Op leboncoin.fr staan best wel een paar setjes te koop.
Uiteraard niet zo gemakkelijk als een setje vinden op marktplaats, maar in de uitdaging zit ook een deel van de beloning.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 maart 2023 03:35 PM
  [ # 28 ]

Let wel even op of je een setje voor een GTi koopt of voor een GTi 16v, die laatste zijn breder en dan heb je alsnog de verkeerde maat.

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 30 maart 2023 08:09 PM
  [ # 29 ]

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met (het voorkomen van) hydrauliek lekkages.
Ik ben begonnen aan de octopus, waarvan twee slangen enorm slecht waren dus die heb ik vervangen. Verder leek alles nog redelijk intact te zijn dus ben benieuwd hoe erg ik nu lek bij het parkeren… De slangen leken niet volledig origineel, er zaten allerlei tussenstukjes en stukjes remleiding op vreemde plekken.

Ook mijn roestige leiding (zie eerdere post) heb ik vervangen. Het was even prutsen, want aan de kant van de drukregelaar heb je weinig ruimte om hem vast te draaien doordat de radiateur in de weg zit.
Ook had de leiding een wat andere vorm, dus moest ik hem zelf dusdanig buigen dat hij paste.

Lijkt best aardig al zeg ik het zelf:)

Als laatste wou ik nog mijn carterpan pakking vervangen omdat de vloeibare pakking die er nu tussen zit begint te lekken. Ik had alleen geen manier om de voorraadbol, die voor 1 boutje in de weg zit, los te krijgen. Gelukkig had mijn vader een mooi stukje gereedschap hiervoor liggen:

Absoluut een aanrader dit!

Komende week hoop ik de pakking dus te vervangen. 11 april ga ik naar de snoekfabriek om al mijn leidingen te laten controleren zodat ik niet alsnog een roestige leiding ergens heb zitten die voor problemen kan zorgen. Ook laat ik mijn achterste draagarm rubbers doen. Die zijn wel aan vervanging toe.

Daarna hoop ik maar weer eens lekker kilometers te maken. Ik ben benieuwd hoe erg ik nog lhm lek en vooral of mijn motorstoring weer terug komt…

Ik hou jullie op de hoogte:)

Profiel  
 
Mennø
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 13-01-2023

Gepost: 14 mei 2023 05:31 PM
  [ # 30 ]

Wel, de motorstoring kwam zeker terug. Gelukkig moest ik toch naar de garage en deze wou ook wel even naar mijn storing kijken. Natuurlijk heeft de auto het toen bij testritten 200km probleemloos gedaan… Wel maakte mijn brandstof pomp geluid, dus die is vervangen. Daar kwam wel een hele hoop smurrie in de leidingen tevoorschijn, iets wat zeker niet mee zal hebben geholpen met de storing.
benzine-smurrie

Sindsdien geen storing meer gehad! Ondertussen nu al 1000+ km storingsvrij. De draagarmen zijn ook een verbetering, de auto rijdt veel beter rechtuit nu.

Ik heb ook eindelijk een setje GTI velgen gevonden; staat een stuk beter dan wat er eerst onder zat!
bx-velgen-eigen-auto

De auto moet binnenkort toch nog wel een keer naar de garage. De vering is niet helemaal hoe deze moet zijn, achter lijkt hij wat hoog te staan en veert ‘ie ook wat stug. Dit laat ik even controleren. Ik weet ook niet hoe oud die bollen zijn, de voorbollen zijn uit 2019 maar de achterbollen zijn destijds niet vervangen…
De motor lijkt ook nog steeds niet 100% te zijn. Vooral bovenin lijkt deze wat in te houden. Een stoplicht sprint van een dacia sandero zou ik toch echt moeten winnen…

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook