58 van de 61
« Eerste  < Vorige 56 57 58 59 60 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2023 04:19 PM
  [ # 856 ]

Omdat ik al tijden de indruk had dat je rechtdoor altijd een beetje druk op de besturing moest houden ben ik maar eens aan het meten geslagen om de sporing te controleren. Daarvoor heb ik van twee kappen van gesloopte lasapparaten, die ik een tijdje terug van iemand had gekregen, ‘toe plates’ geïmproviseerd. Dat gaan we later nog een keer opwaarderen naar handiger werkbare schotjes, maar het kon er in dit geval goed mee. Na het een en ander aan meetwerk met die schotjes en aan de stuurarmen heb ik de linker stuurarm een klein beetje langer gesteld (= iets meer toespoor). En dat lost het probleem op, ook nog! Ik had al de indruk dat-ie tegen uitspoor aan cq. op ietsje uitspoor stond, maar dat lijkt op basis van de resultaten dan ook wel te kloppen. Kan ook zijn dat de rubbers van de voorste draagarmen vanwege ouderdom wat smeuiiger dan standaard zijn geworden en dat-ie dus gewoon ietsje meer toespoor nodig had om het ‘spreiden’ van de draagarmen te corrigeren, maar hoe het ook zij: het heeft gewerkt.

Daarna het stuur opnieuw in de rechtuitstand gezet, want die was natuurlijk bepaald op de oude uitlijning, maar nu ligt-ie rechtdoor weer merkbaar beter in het midden, waar zo’n kogelkringloop-besturing altijd een beetje ‘dood’ voelt. Dat is niet ideaal en precies de reden waarom tandheugelbesturing zo fijn is (want dan heb je dat dooie gevoel in het midden niet), maar in dit geval geeft het een mooi ijkpunt. Hij loopt nu makkelijker en veel mooier rechtdoor en het geval stuurt ook subtiel maar merkbaar lichter omdat je niet meer tegen de uitlijning vecht. Ik heb ook de indruk dat het apparaat wat makkelijker wendbaar is geworden; het stuurgedrag voelt ook bij inzetten van & op koers in bochten in ieder geval beter dan eerst.

Eén en ander moet zich op de langere termijn en bij steviger doorrijden nog verder bewijzen natuurlijk en als je écht wat wilt moet je gewoon naar de vakman toe gaan om de hele handel écht uit te laten lijnen, maar dat het ding nu in ieder geval ontspannen rechtdoor loopt zonder eigenlijk altijd ietsje tegendruk te moeten geven is al een hele verbetering. Voor nu ben ik blij met het resultaat, dus we gaan het eerst zo even aankijken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 april 2023 06:10 PM
  [ # 857 ]

Ik had natuurlijk vergeten om de terugstelnok van de richtingaanwijzerschakelaar ook opnieuw te centreren. Dat is natuurlijk ook niet echt gangbaar, dat dat een los onderdeeltje is, maar dat is het dus wel bij een 02-serie. Dus: een nieuwe merkstreep op de stuurkolom om te weten waar ‘12 uur’ zich bevindt, stuur er nog een keer af, stelnok in het midden gedraaid, stuur er weer op en daarmee is ook dat weer klaar.

Verder nog maar even het mooie weer gebruikt om een ommetje met het ouwe ding te maken, want daar is-ie natuurlijk eigenlijk voor. Dat gesleutel is eigenlijk alleen maar om dat zo te houden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2023 11:00 PM
  [ # 858 ]

Welgemikt afgeworpen ballast van een opstijgende vogel bracht me op het idee dat ik vergeten was om de ruitensproeier-nozzles opnieuw af te stellen. Dat zijn messing buisjes onder de motorkap, die precies door het paravent-rooster zouden moeten sproeien. Ik heb ze ongetwijfeld tijdens het herstelwerk aan de voorruitsponning wat verbogen en dus zeken ze het sproeiwater keurig onder tegen de motorkap aan. Dat schiet niet op natuurlijk. Gelukkig is daar vlot & simpel iets aan te doen, kwestie van wat buigen en een paar keer uitproberen tot ze weer netjes door het rooster ergens op 2/3 van de hoogte van de voorruit gericht staan. Je hebt er niet eens gereedschap voor nodig.

Blij toe dat die vogel geen reiger met darmklachten was…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 april 2023 11:29 PM
  [ # 859 ]

“Blij toe dat die vogel geen reiger met darmklachten was…”

Laughing

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 mei 2023 06:23 PM
  [ # 860 ]

In een moderne auto is het heel normaal dat op het dashboard allerhande uitgebreide tekstwaarschuwingen over de status van het voertuig verschijnen. Handig, heb je meteen een idee van wat er loos is. Daarvóór moesten we ons redden met een hele batterij controlelampjes. En dáárvoor moesten we ons, althans in een BMW 02-serie, redden met wel vijf (!) controlelampjes: oliedruk, laadstroom, knipperlichten en grootlicht en dan nog een grote rode multifunctie-controlelamp (net zoiets als de ‘STOP’ controlelamp in een HP-citroën eigenlijk). OK, en er zit een lampje in de gevarenlichtschakelaar. Misschien moet je het dan 6 controlelampjes noemen…

Nou had ik me al eens verbeeld dat de melding ‘choke uitgetrokken’ niet meer op het dashboard verscheen. En vanmiddag viel het me op dat ook de waarschuwing ‘handrem aangetrokken’, die via diezelfde lamp wordt gegeven, ook ontbrak. Dus: tellerbak eruit, lampie stuk zeker. Nou, dat niet, maar de printsporen waren ter hoogte van de lipjes van de bayonet-fitting vervuild geraakt. Poetsje erover, lampje testen met de powerprobe: doet het. Spul weer ingebouwd, probleem opgelost. Kunnen we ons weer helemaal ouderwets afvragen waarom die lamp brandt!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 mei 2023 08:16 PM
  [ # 861 ]

Mooi werk weer. Kleine klusjes die het geheel toch weer net ff netter maken!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 mei 2023 08:48 PM
  [ # 862 ]

Ja nou ja, het werkte tot voor kort altijd gewoon, maar bij de laatste twee of drie keer dat ik ermee gereden heb was dat over. Niks opvallends, als-ie eenmaal van de choke af is brandt die lamp ook niet weer totdat je de handrem erop zet, de tank bijna leeg is, of de koeling te heet wordt. Maar dus vooral als je de handrem erop zet. En als je die niet vergeet eraf te zetten is het moment waarop die lamp toch wel uit is zó snel na het starten dat je dat ontbrekende signaal niet echt opvalt: kun je lang mee rondrijden met alleen een vaag, onbehaaglijk gevoel dat er iets niet klopt. En dat klopte dus wel…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 mei 2023 11:53 PM
  [ # 863 ]

Goed werk.

Ik heb er veel moeite in gestoken om alle controlelampjes en waarschuwingen het zwijgen op te leggen, uiteraard na zeker te weten dat ze allemaal werken. Op de een of andere manier komt dat op hetzelfde neer. Het geeft in ieder geval minstens net zoveel voldoening

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 mei 2023 10:16 PM
  [ # 864 ]

En nu ook weer uitgerust met een plas verse Kroon Classic 20W-50, een nieuw Mann 712/4 oliefilter, een fris Mann C2649 luchtfilter en vier nieuwe NGK BP6ES bougies. Verder nog de gebruikelijke controles langs geweest. Binnenkort nog even twee nieuwe achterbandjes regelen en dan is alles eerst weer bijgewerkt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juni 2023 10:29 PM
  [ # 865 ]

Het zou eventueel kunnen dat de startmotor niet zo lang meer te leven heeft. Als ik me niet vergis heb ik er nog een op voorraad, dus echt erg is het niet. Zolang er geen definitieve diagnose in die richting te stellen is, omdat moeizaam lopen maar af en toe willekeurig een keer optreedt, kan ik niet veel meer doen dan zorgen dat alle kabelverbindingen netjes schoon en betrouwbaar intact zijn. Dat dus eerst maar eens gedaan. Aan het laadcircuit en de accu lijkt niks te mankeren; laadspanning is prima en de accu geeft geen problemen bij herhaaldelijke ‘startpogingen’ (met de ontsteking afgekoppeld) om die starter z’n gedrag te laten herhalen.

Mocht het ding aan vervanging toe zijn, dan vind ik dat dat op zich ook mag. Die starter is, voor zover na te gaan, minstens 43 jaar oud (blok is uit 1980) en anders toch nog 49 jaar oud: een keurige leeftijd dus. Het enige vervelende bij het wisselen van de startmotor op zo’n M10 blok is dat het hele inlaattraject eruit moet worden gesleuteld, anders krijg je ‘m er niet tussenuit. Maar goed, dat kan dan in één unit en met een vers setje spruitstukpakkingen en een plas koelvloeistof als extra materiaal is dat dan ook alweer gezien. Zoveel werk is dat niet. Maar vooral: zover is het nog niet. Eerst eens in de gaten houden of ‘t nog wel terugkomt. Deze kunsten heeft-ie al eerder vertoond en ook toen was een ronde schoonmaken van allerhande contacten de oplossing. Voor nu lijkt het probleem ook weer met bekabeling benetten verholpen te zijn, maar ik vind dat dat de komende tijd nog ‘op proef’ is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juni 2023 12:15 PM
  [ # 866 ]

Diagnose is binnen. Ik had blijkbaar nog precies 1x starten van die startmotor tegoed. Net even getankt, kon ik ‘m daarna meteen gaan lopen aanduwen… Startmotor doet helemaal niets meer, ook niet als je ‘m buiten het contactslot etc. om bekrachtigt. Die kan er dus maar gerust eerst uit gesleurd worden. Afijn, is in ieder geval een mooi duidelijke storing. Ik heb een reserve-exemplaar opgespit uit archief, ga ik morgen die maar eens testen en de oude eruit sleuren. Daarna zien we verder hoe ik ‘t afwerk, afhankelijk van hoe goed die andere starter is en of ik wel of niet de inlaatspruitstukpakkingen heb liggen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2023 01:04 PM
  [ # 867 ]

Vervangende startmotor schoon gemaakt en de lagertjes van vers vet voorzien. Van binnen is-ie redelijk schoon en er zitten tamelijk verse koolborstels in. Dat is dus mazzel, want het is verder gewoon een oud, gebruikt ding. Inmiddels ligt-ie op z’n plek en kan ik straks verder met de bekabeling weer aansluiten. Dat ging allemaal vlotter dan gedacht: de laatste keer dat ik deze klus deed was op mijn toenmalige 1502 en dat de hele handel toen uit elkaar moest zal wel iets met het LPG-systeem te maken hebben gehad. Nu hoefde dat namelijk niet: via de accubak kan de startmotor er eigenlijk heel gemakkelijk uit. Maar dan heb je het dus over een auto die gewoon op benzine loopt en waardoor er dus geen extra leidingen, een verdamper enz. aanwezig zijn om de beperkte beschikbare ruimte mee vol te proppen.

De oude startmotor heb ik uit elkaar gepakt. Die is van binnen erg ranzig, heeft lichte inbrandsporen op de collector vanwege een klemmende koolborstel, dus ook klemmende koolborstels en dat klopt dan ook wel weer, want die zijn wel echt op hun eind. Ze worden gewoon te kort om betrouwbaar in hun houders te liggen… Dan gaan er ook stukjes af slaan als de scherpe kant tussen de lamellen van de collector gaat liggen en dan stapelen de problemen zich rap op voor zo’n startmotor. Maar: als ik aan koolborstels kan komen, kan-ie met een eenvoudige schoonmaak- en doorsmeerbeurt weer prima functioneren. Er is namelijk nog geen echte schade ontstaan. Dus wordt het plan om maar eens te kijken hoe ik aan koolborstels kom, want als het niet erger wordt dan die te wisselen wil ik die starter het liefst weer opknappen zodat-ie terug op voorraad kan. Omdat er nu ook immers een oud ding in ligt die geheid een keer weer stuk gaat…

Maar goed. Nog wat kleine afwerkdingetjes en dan gaan we maar eens proberen of ‘t ding weer een beetje redelijk normaal starten wil…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2023 02:30 PM
  [ # 868 ]

Goed. Dat zit allemaal: andere startmotor met een heel erg licht onderhoudsbeurtje erin, accu & bekabeling er weer in/aan, spatlapje boven de aansluitingen van het relais er weer op, luchtfilter er weer in… Allemaal klaar. En hij start er ook mee, dat scheelt. Deze startmotor is ook aanzienlijk stiller dan de oude. Maar aangezien die z’n koolborstels was begonnen te vermalen is dat ook niet zo gek.

Dan is het nu alleen nog zaak om de boel lekker door en door warm te draaien en te kijken of-ie dan ook gewoon functioneert, want dat weet je niet altijd vooraf zeker. Dat zou me niet voor het eerst gebeuren dat een startmotor warm niet werkt. Ik heb het idee dat dat wel goed gaat, maar dat wil ik eerst wel eens ook in de praktijk getest hebben. Maar verder is dit dus in principe weer in orde.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2023 03:24 PM
  [ # 869 ]

Warme start ook in orde. Lijkt me dus gewoon klaar. Uiteraard geldt een paar dagen proeftijd, maar ik denk niet dat er nog problemen achtergebleven zijn Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 juni 2023 03:58 PM
  [ # 870 ]

Lekker gewerkt weer ouwe!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
58 van de 61
« Eerste  < Vorige 56 57 58 59 60 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook