Misschien kun je dan ook nog een extra ventilator voor de radiator plaatsen, daar lijkt me wel ruimte. Die werken heel wat efficiënter dan de ventilator op de waterpomp en de rijwind speelt pas een belangrijke rol als je harder rijdt, zeg meer 80 of meer. Vooral bergop zal dat flink helpen.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zie geen oorzakelijk verband tussen gaten in de radiateur en de vergeten dop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zonder dop rijden leidt tot verlies aan koelvloeistof (heet water zet uit). Als de motor droog kookt kan de koppakking het begeven. Dat is bij mij gebeurd. Als je dan probeert te starten (op dat moment natuurlijk netjes met de dop op de radiateur) gaat de compressiedruk rechtstreeks het koelsysteem in. Bij een diesel is die druk zo hoog dat een oude radiateur (in mijn geval 38 jaar) dat niet trekt. In Polen heeft de garage het eerste gat gedicht. Toen een startpoging waarbij meteen een nieuw gat ontstond. Toen was het probleem met de koppakking duidelijk. Dus je hebt gelijk, de afwezigheid van de dop leidt op zichzelf niet tot lekkage. Maar uiteindelijk wel tot zo veel problemen dat de radiator het uiteindelijk begeeft.





























Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ik snap het!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het heeft even geduurd, maar ik het busje is bij de garage aangekomen. Binnenkort alle vakantiespullen die ik in de trein niet mee kon nemen ophalen. De was, schoenen, een vouwfiets etc. En dan meteen maar eens horen hoe het in de planning past. Toch al blij dat het ding nu in vertrouwde handen is.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De motor ligt open. De kopbouten zaten bijna hand-los. Da’s raar en niet de bedoeling. Losgetrild door de hitte? Geen idee. De kop wordt gevlakt en nagelopen. De radiator krijgt een nieuw koelblok. En als het goed is kan ik dan weer nieuwe vakantie ritten plannen. Zal blij zijn als ik het busje weer op kan gaan halen.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Busje staat klaar om naar Citroclassica te gaan - deze keer maar eens ingeschreven voor de camping.
De rekening voor de droogloopschade viel me niet mee. Het vlakken van de kop was niet voldoende, het was nodig de kleppen opnieuw in te slijpen bij het revisiebedrijf. Een nieuw radiatorblok was voorzien, maar het telt wel op. Nu moet ik nog een keer terug voor de afstelling. De garage heeft koudestartinrichting buiten werking gezet en dat gecompenseerd met een iets hoger stationair. Klinkt op zich goed maar ik ben niet tevreden. Ontzettend trillen en roken bij een koude start. Bij het manoeuvreren op de koppeling is er te weinig trekkracht, ik moet gas bijgeven als in een benzineauto. en ik heb op de snelweg dat er wat vermogen mist. Dat laatste kan ook inbeelding zijn, op de snelweg was het altijd al een kwestie van geduld om snelheden boven de 85 km/u te bereiken. Maar goed, de afstelling wordt nog een keer bekeken. Hopen dat het ding over een tijdje weer rijdt als voorheen: geen blauwe walm bij de start en lekker veel koppel vanaf stationair.
De hoogte van de rekening is aanleiding om het ding eens te laten taxeren. Zodat ik in elk geval wat terugkrijg als iemand er tegen aan knalt. Volgende week uitslag - nu maar hopen dat het meer is dan de garagerekening.
Ik zou die koudstartinrichting er zeker terug in laten zetten, en zeker voordat je een keer een echt koude start moet maken, in de herfst of op vakantie op grote hoogte. “Dieseltechnisch” is die echt nodig.
To err is human, not to err is divine.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat gevoel heb ik ook - de garage zegt dat het bij de CX zo beter werkt. Geen idee. Maar ikag langskomen om het weer aan te passen.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een taxatierapport ontvangen: toestand 3, vervangingswaarde €15.000,-. Zo hoog had ik niet verwacht . Moet ik me opeens gaan afvragen of een WA verzekering nog wel voldoende is.





























Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou dat inderdaad wel doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De uitlaatpijp midden onder de cabine heeft het begeven. Het goede nieuws: ik kan bij Bart Ebben een gebruikte ophalen die er nog als nieuw uitziet. Het minder goede nieuws: de stukken waar ik op moet aansluiten zijn natuurlijk aardig verroest. Dus eigenlijk wil ik die ook vervangen. Uiteraard is voor de C35 bij de Kwikfit niets leverbaar. Waar vind ik een een bedrijfje dat zo’n uitlaat kan namaken?





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb een paar jaar geleden een nieuw stuk moeten zetten. Dat kon ik toen na wat zoeken wel gewoon kopen via 1 van de online automaterialen sites. Heb je daar gezocht ipv bij de kwikfit?
Anders is het denk ik een kwestie van Googlen voor iets van een rvs uitlaat oid. Zullen niets hebben liggen maar kunnen natuurlijk alles maken.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toch maar met dat ene pijpje aan de slag gegaan. De tip om de hele uitlaat er onderuit te halen loopt een beetje dood: het ding gaat twee keer door een chassis balk heen. De eerste stap is gelukt, aan beide zijden kwamen de klemmen netjes los en zijn opnieuw te gebruiken. De breuk zat precies op de eerste klem, daar is een flens van de pijp afgebroken. Maar nu: hoe krijg ik de pijp uit de aansluiting op de eerste demper? Daar zit de pijp in elkaar geschoven. Dat zit na al die jaren natuurlijk mooi in elkaar geroest. Ik heb er kruipolie opgezet maar dan stopt mijn vindingrijkheid weer. Iemand ervaring met het uit elkaar halen van uitlaatdelen?




























Totaal aantal Berichten: 9516
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Grote waterpomptang of pijpentang erop en dan heen en weer wrikken.
Op de verbinding kloppen met een hamer wil ook nog wel eens helpen.
Warm stoken is ook nog een mogelijkheid.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986