44 van de 45
« Eerste  < Vorige 42 43 44 45 Volgende > 
   
Waterman’s Jag: Kleppen stellen!
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4948
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 mei 2025 06:28 PM
  [ # 646 ]

Ik heb een hele dikke Engelse service manual, waar alle maten uitgebreid in worden vermeld en daarin worden de klepspeling voor inlaat en uitlaat aangegeven als van .012 tot .014 inch.

Ik vind dat heel verwarrend, want wat moet je nou wel en niet geloven? De Haynes neem ik met een korrel zout, maar die hele dikke manual neem ik wel serieus.

Ik heb mijn Jag nu 49 jaar en heb de klepspeling altijd op 0.10 en 0.15 mm gehouden en nooit problemen. Maar de 4.2 motor die er nu in hangt heb ik op 0.30 en 0.35 en dat gaat ook prima en geen klepgeratel te horen.

Ik merkte met de 2.8 wel dat als de klepspeling perfect was, dat hij dan ook perfect liep.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10466
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2025 08:40 PM
  [ # 647 ]

0,12 inch? Dat is 3 mm! Dat kan natuurlijk niet! Zijn ze halfslachtig op metrisch overgegaan??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2025 08:46 PM
  [ # 648 ]

Zullen we het weer over mijn mk1 hebben? Klepspeling 0,10 (.004 inch) en 0,15 (.006 inch)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4948
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 mei 2025 09:31 PM
  [ # 649 ]

Je hebt gelijk Jan, de comma stond verkeerd en ik heb het veranderd.

En Yuri, de cilinderkop op jouw MK1 is exact hetzelfde als die op mijn 2.8 en 4.2 motoor en ook de nokkenassen verschillen niet.

Ik heb er op het Jag forum iets over gepost en wil weten welk boek wel en niet juist is.

Ik heb deze:

https://www.automotobookshop.com.au/jaguar-xj6-series-1-2-8-and-4-2-litre-workshop-manual/

De XK motoren verschillen niet, alleen hadden de latere in de series 3 extra koeling in de kop.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4948
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 mei 2025 09:41 PM
  [ # 650 ]

Dit post iemand op het Jag forum en die heeft een 4.2.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2025 09:57 PM
  [ # 651 ]
Han S schreef:

En Yuri, de cilinderkop op jouw MK1 is exact hetzelfde als die op mijn 2.8 en 4.2 motoor en ook de nokkenassen verschillen niet..

Ha Han, nu ga ik je corrigeren: de kop op de latere XK’s is heel anders alleen zie je dat niet. Ik heb een B type kop, jij hebt een straight port kop. Dat is een verschil. Daarnaast hebben de 2.8 en 4.2 wel degelijk andere nokkenassen. Daar zit waarschijnlijk ook het verschil in klepspeling in.

Dat de koppen gelijk zijn klopt echt niet dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4948
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 mei 2025 12:03 AM
  [ # 652 ]

Okee, maar dan blijft het de vraag waarom in het bij de auto behorende boekje een andere klepspeling wordt genoemd dan in de workshopmanual van dezelfde auto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 mei 2025 08:06 PM
  [ # 653 ]

Vandaag weer verder met het corrigeren van de klepspeling. De boel op tijd, ketting ontspannen en dan de nokkenas los.

En dan de klepstoter er uit en meten maar… met een nieuwe digitale diktemeter!

Een vervangend plaatje opzoeken..

Klepstoter er weer in, nokkenas op z’n plaats, lager kappen aantrekken

Timing van de nokkenas controleren met het daarvoor benodigde gereedschap

En dan de bovenste distributieketting spannen, ook dit met een stukje speciaal gereedschap

Daarna de motor op de startmotor een paar keer ronddraaien, kettingspanning controleren, nokkenastiming controleren en dan meten of de klepspeling correct is. Ik moest een klep helaas nog een keer opnieuw stellen, dus bovenstaande kon weer opnieuw gun

Maar, uiteindelijk klopt alles dan toch weer.

Nu is het wachten op de onderdelen uit Engeland voor de zaak weer helemaal in elkaar gezet kan worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 499
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 mei 2025 08:44 PM
  [ # 654 ]

Pracht stuk techniek en met een echte ketting ipv de fietskettingen van vandaag. Van zo iets kun je genieten. Bravo !

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7599
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 mei 2025 09:59 AM
  [ # 655 ]

Geeft wel aardig inzicht in de reputatie die een dubbelnokker vroeger had: veel te ingewikkeld en onbetaalbaar onderhoud. Maar goed, als het werkt heb je ook wat.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11820
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 mei 2025 12:04 PM
  [ # 656 ]

Het lijkt haast wel een uitvergrote DW8 als je zo naar dat kleppen stellen kijkt Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 mei 2025 02:03 PM
  [ # 657 ]
break23m schreef:

Geeft wel aardig inzicht in de reputatie die een dubbelnokker vroeger had: veel te ingewikkeld en onbetaalbaar onderhoud. Maar goed, als het werkt heb je ook wat.

Op zich is het erg betrouwbaar en vooral mooi gemaakt. Je moet er alleen aan leren werken heb ik gemerkt. Als je de juiste stappen volgt en over het goeie gereedschap beschikt dan is het helemaal niet moeilijk. Het is alleen veel werk en dat maakt uitbesteden natuurlijk kansloos duur…

Over kansloos gesproken: de beker met Engels gif (lauw natuurlijk) was nog niet leeg want ook de koppeling lekte inmiddels vloeistof. Dit bleek te komen door een gare slang. De constructie is ook weer geniaal (not): er loopt een leiding vanaf de koppeling naar de cilinderkop, daar zit een flexibele slang en dat gaat weer naar een leiding op het schutbord. Die was dus gaarrrrrr..

Ik heb vervolgens een nieuwe laten komen van Girling.

En die zit er, nu toch alles los ligt, zo in

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10466
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 mei 2025 04:55 PM
  [ # 658 ]

En gaat er dan een vaste leiding van de kop naar de slave cilinder?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43361
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 mei 2025 05:14 PM
  [ # 659 ]

Dat klopt Jan.

En omdat we nu toch bezig zijn gelijk maar even doorpakken. Tijd & geld kost het toch wel… meteen maar even nieuwe ringetjes tussen de banjobouten van de olieleiding die van het blok naar de kop gaat. Een constructie vergelijkbaar met die van de ds en eend, daar lekt het eigenlijk nooit, bij een jaguar lekt het altijd. Zucht.

Nieuwe ringen. Geen luxe want bij het losmaken kwam ik er al achter dat er bij de banjobout aan de inlaatzijde een ringetje miste. Ja dan gaat het zeker lekken… sukkels!
De andere ringen waren ook gaar.

Ik heb er voor gekozen om zogenaamde “crush ringen” te gebruiken, die druk je plat waarna het dan beter zou afdichten. We zullen zien…

Aandraaien is best wel spannend want het is een stalen bout die in de aluminium kop gaat en die je zo moet aandraaien dat de ring vervormt en geplet wordt.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 mei 2025 08:53 PM
  [ # 660 ]

Kleppen en kettingen stellen lijkt wel een SM !!

Handig dat metertje hé Laughing

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
44 van de 45
« Eerste  < Vorige 42 43 44 45 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook