Totaal aantal Berichten: 56
- CX 25 GTi Turbo 2
Dag allen,
Mijn CX GTi Turbo 2 is een oorspronkelijk in Duitsland geleverd exemplaar met katalysator, dus met motor M25/667.
Die katalysator geeft op zich nog geen echte problemen, maar begint blijkbaar wat los te komen (resonantie, trillings-/rammelgeluiden,...) waardoor ik toch geneigd ben die eronder uit te laten halen.
De 2 jaarlijkse technische controle in België laat toe dat de oorspronkelijke katalysator verwijderd wordt, zolang het CO niveau bij stationair toerental de 3,5% niet overschrijdt.
Volgens de technische documentatie die ik heb, zou het gemeten CO gehalte voor de katalysator moeten liggen tussen 0,5 en 1,3%. Aan de uitlaat gemeten (dus na de katalysator) zou die op minder dan 0,5% moeten liggen.
Nu zit ik met de volgende vragen:
- als de katalysator wordt weggehaald en er voor de rest niets wordt aangepast (vb. Lambda sonde laten zitten), kan ik er dan nog van uit gaan dat de CO waarde gemeten aan de uitlaat lager blijft dan 3,5%? M.a.w. zal die dan in de buurt liggen van de CO-waarde die gemeten wordt vóór de katalysator, dus tussen 0,5 en 1,3% als de motor goed afgesteld is? Ik wil namelijk geen risico lopen dat ik niet meer door de technische controle geraak als die kat eronder uit gehaald is…
- indien geen risico, wat zouden jullie dan doen: de katalysator uit de middendemper laten weghalen (= openslijpen, eruit halen en terug dichtlassen) of het hele deel met de middendemper laten vervangen door een exemplaar van de GTi Turbo uitlaatlijn zonder kat?
Bedankt alvast voor jullie input!

Totaal aantal Berichten: 1373
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Naar mijn idee kun je de kat gewoon weghalen en vervangen door een middendemper.
De lambdasonde meet voor de kat en regelt naar dat resultaat het mengsel bij, dus mag dit bij een goed werkend systeem geen enkel probleem zijn voor de keuring.
Persoonlijk zou ik dit gewoon doen, en ik zou zelfs verwachten dat je hier iets vermogen met gaat winnen omdat dit soort kat’s toch de uitlaatgas stroom afremmen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

- CX 25 GTi Turbo 2
Bedankt trxke. Ik zou dat ook denken, maar vermits ik helemaal geen technische bagage heb, vraag ik mij af of mijn vermoeden ook klopt. Ik wil immers het risico niet lopen om nog ergens een nieuwe kat te moeten gaan zoeken…
Bestaande middendemper dan volledig laten vervangen? Ik heb hier al ergens gelezen (in het topic van Arjan, dacht ik) dat die niet dezelfde lengte heeft als die zonder kat. Of kan de kat er simpelweg uitgehaald en de demper terug dichtgelast worden?

Totaal aantal Berichten: 1373
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
In principe kan je ook een universele kat monteren maar in ieder geval ga je moeten lassen en de uitlaatpijpen verlengen/aanpassen.
De kat leeghalen en leeg terug plaatsen zie ik persoonlijk niet als een optie omdat je dan geen demping hebt in het kat omhulsel, dan kan je dit beter vervangen door een rechte pijp.
Dat gaat zonder twijfel werken maar je mist wel een demper wat meer geluid gaat geven, wat misschien meevalt of niet, ik heb geen idee…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ah, bedankt voor die info.