


Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Zodra ik meer weet, hou ik jullie hier op de hoogte!
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
JW schreef:caro-den schreef:
Mooi om te zien hoe dat eruit ziet, JW!
Dus als ik het goed begrijp zou het geratel met het vervangen van 2 van deze verstellers opgelost moeten zijn? 1000 euro materiaal en hoeveel uur werk kost zoiets?De nokkenastandwielen # 0805F9 kosten nu € 611.62/stuk, incl. BTW.
Voor het vervangen staat 4.9 uur.Groet,
JW
Dank! Dan heb ik een idee.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Stuur gerust een PB/email als je meer weet, of de garage het niet kan oplossen, de modificatie voor een 2.2-16V benzine werkt en daar zit een bijna identieke versteller in. Toen ik de 407C kocht, 2x het onderdeel voor modificatie laten maken, heb er 1 nodig, als ik het wist dat de V6 ook hetzelfde euvel heeft, dan had ik er veel meer laten maken. Maar dat is geen probleem, zal wellicht even duren, maar kan er zo 100 bij laten maken
Heb de riem overigens 5 jaar geleden gedaan bij aanschaf van de 407C, alleen het onderdeel toen niet bij de hand, thuis vergeten, toen maar alles dichtgebouwd en het voor de volgende riemwissel gelaten.
Vanwaar die “geheimzinnigheid”?
We proberen hier zoveel mogelijk informatie met elkaar te delen, om elkaar te helpen.
Wat meer informatie over jouw oplossing zou daar zeker aan kunnen bijdragen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
JW schreef:Welke verstellers zijn toen vervangen?
Zijn dat de nokkenasverstelventielen, oftewel de groene monsters?
Die worden met enige regelmaat vervangen, omdat ze lekken.Of zijn dat deze nokkenastandwielen, waar die verstellers inzitten die ik hierboven liet zien?
Die worden alleen vervangen als ze na lang gebruik gaan lekken. En dat gebeurt dan meestal tijdens een D-riem wissel omdat men dan ziet dat er langs die weg olie op de D-riem gekomen is.Groet,
JW
De groene monsters zijn vervangen, zie ik.
De nokenastandwielen volgens mij niet maar dat zal ik na de vakantie navragen.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
We hebben net de C6 bij de garage neergezet. Morgen gaan ze in ieder geval proberen diagnose te stellen.
De laatste week valt het me op dat de ‘ratel’ ook (kortstondiger) voorkomt als de motor een uurtje of wat niet gedraaid heeft. Dus niet alleen bij een echt koude motor. Bij een echt koude motor lijkt de ratel daarnaast steeds harder te klinken. Niet prettig. Ik hoop echt dat het opgelost kan worden…
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
De C6 is weer terug. De dealer heeft de olie vervangen door dunnere 0W30 olie. Bij de werkplaats gaven ze aan dat het geluid bijna weg is. Toen ik ‘m ophaalde was de auto net buiten gezet dus hoorde ik inderdaad geen ratel bij het starten.
De volgende dag koud gestart….de ratel is er nog net zo als voorheen. Helaas..
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.














































Totaal aantal Berichten: 43443
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus weer terug….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Naar aanleiding van JW’s bericht over Renard heb ik met hen contact opgenomen. Ik kreeg al snel een reactie terug.
Deze reactie kreeg ik:
“Dit geluid komt van de hydraulische nokkenasverstelling die heel even geen oliedruk heeft. Zodra de motor loopt en er oliedruk is is het geluid verdwenen. We hebben in het verleden allerlei onderdelen vervangen om dit te verhelpen maar meestal kwam het geluid dan na een week weer terug. Dat doen we dus niet meer.”
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.














































Totaal aantal Berichten: 43443
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien moet je dan ook maar eens contact zoeken met dé C6 specialist van Nederland, Oldenhage in Nieuw Vennep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Yep, thanks!Ddat was ik inderdaad van plan. Eerst nog even afwachten wat mijn dealer gaat doen nu.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Ben benieuwd hoe Johan daar dan tegenaan kijkt en over denkt.
Eerder schreef ik over mijn ervaringen daarmee:
JW schreef:Ik ben heel benieuwd hoe dit “opgelost” gaat worden.
Mijn C5 V6 Break, bouwjaar 2007, heeft die koude-start-ratel gehad vanaf het moment dat ik ‘m in 2010 kocht, bij een km-stand van iets meer dan 100.00 km.
Vrij kort na de aankoop kwam ik terecht bij GJO, daar is hij vervolgens altijd in onderhoud geweest en gebleven.
En dat onderhoud werd zorgvuldig gedaan, er werd ook niet op een paar €€ extra gekeken![]()
In al die jaren heeft Johan nooit een opmerking gemaakt over die ratel, anders dan dat dit een bekend fenomeen was.In 2021 heb ik de auto verkocht aan Johan, die er snel een nieuwe liefhebber voor vond. Het enige wat toen vervangen is waren twee banden.
Vorig jaar vertelde Johan me dat de auto kort daarvoor weer z’n jaarlijkse beurt bij hem gehad had.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat Renard gewoon nee zegt snap ik wel. Als je voldoende leergeld hebt gehad dan stop je vanzelf. En dat de verkoper gaat zwijgen zie ik ook wel aankomen. Wie gaat z’n vingers hier nog aan branden?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.





























Totaal aantal Berichten: 10618
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan niet vastgesteld worden of het de nokkenasverstellers of de klepstoters zijn?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 159
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Ik ga Johan O. zeker nog vragen of hij er iets mee kan. De dealer heeft nog niet gereageerd op mijn mail. Ik hou jullie op de hoogte!
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.