Totaal aantal Berichten: 3458
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Citroensmgz schreef:De schokken komen van de drukregelaar, de rimpels van de pomp zijn in vergelijking daarmee kinderspel. In ‘t circuit van de stuurbekrachtiging zie ik geen drukregelaar. Een 4.5 mm cunifer leiding kan best tegen de werkdruk bij een Xantia. Voor 6.35 mm neem ik nooit cunifer, de drukvastheid neemt af met de grotere diameter.
Ik zie op de foto een 4.5mm leiding, klopt dat ?
Wel eens een XM 2.1 TD gehad? De HD leiding van de pomp naar de HD regelaar gaat daar nogal eens kapot. Vervangen door cunifer is dan van korte vreugde, door de pomprimpel. De HD regelaar dempt die rimpel zeer effectief, “voorbij de HD regelaar heb je er dan ook geen last van.
Bij de die XM was de oorzaak dikwijls het verzuimen van goed vastzetten van die leiding na een reparatie aan iets anders.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij deze leiding heb je daar niet op die manier last van.
Hij loopt van de 6+2 pomp rechtstreeks naar het stuurhuis via het 6-gedeelte, niet naar/via de HD-regelaar vanuit het 2-gedeelte dat voor de vering en de remmen gebruikt wordt.
Ook daarin zullen wel drukverschillen optreden, maar niet in die heftige mate.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
JanSr schreef:
Wel eens een XM 2.1 TD gehad? .
Nee, maar wel een V6 en een V6.24
Maar goed: Een Xantia met een 6+2 pomp heeft geen drukregelaar voor de stuurbekrachtiging, net zoals een “late” XM. Zoals JW ook vermeld.
Zonder drukregelaar geen drukpulsen, die overigens ontstaan en wanneer de drukregelaar DICHTSLAAT bij 140 bar of zo en de pump moet gaan werken en als de drukregelaar in “bypass” gaat, dus “open staat” bij 165 bar en de druk in die leiding ineens naar een paar bar terugloopt.
Ik zou inderdaad NOOIT een 6.35 mm leiding in Cunifer maken die drukpulsen moet opvangen. Heb dat ooit eens als noodmaatregel gedaan en dan zie je goed welke drukpulsen er op staan.
Maar: Ik dit geval staan er geen echte pulsen op die leiding, alleen de pomprimpel..
To err is human, not to err is divine.
wim schreef:De leiding is aanschaffen bij https://www.drxantia.com/index.php/en/products/hydraolic-pressure-pipes. Wordt wel in delen geleverd. Ook in Denemarken is een bedrijf die ze levert. https://autofrance.dk/
Ik heb zelf ook hetzelfde probleem gehad. Reparatie is toen gedaan door een hydrauliek bedrijf. Ik heb toen wel een cunifer leiding aangeleverd, om zo van het corrosie-probleem af te zijn.
Chyparse kon me helaas niet helpen. autofrance.dk kan een reparatiesetje leveren, bestaande uit een speciale connector die in het flexibele deel gaat en een maatgemaakte leiding, dus die heb ik zojuist besteld. Dank voor de tip Wim!