4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Xantia Millesime van Paul Z: Up and running.
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3458
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 november 2025 10:29 AM
  [ # 46 ]
Citroensmgz schreef:

De schokken komen van de drukregelaar, de rimpels van de pomp zijn in vergelijking daarmee kinderspel. In ‘t circuit van de stuurbekrachtiging zie ik geen drukregelaar. Een 4.5 mm cunifer leiding kan best tegen de werkdruk bij een Xantia. Voor 6.35 mm neem ik nooit cunifer, de drukvastheid neemt af met de grotere diameter.
Ik zie op de foto een 4.5mm leiding, klopt dat ?

Wel eens een XM 2.1 TD gehad? De HD leiding van de pomp naar de HD regelaar gaat daar nogal eens kapot. Vervangen door cunifer is dan van korte vreugde, door de pomprimpel. De HD regelaar dempt die rimpel zeer effectief, “voorbij de HD regelaar heb je er dan ook geen last van.

Bij de die XM was de oorzaak dikwijls het verzuimen van goed vastzetten van die leiding na een reparatie aan iets anders.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2702
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 november 2025 10:44 AM
  [ # 47 ]

Bij deze leiding heb je daar niet op die manier last van.
Hij loopt van de 6+2 pomp rechtstreeks naar het stuurhuis via het 6-gedeelte, niet naar/via de HD-regelaar vanuit het 2-gedeelte dat voor de vering en de remmen gebruikt wordt.

Ook daarin zullen wel drukverschillen optreden, maar niet in die heftige mate.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 november 2025 05:46 PM
  [ # 48 ]
JanSr schreef:

Wel eens een XM 2.1 TD gehad? .

Nee, maar wel een V6 en een V6.24

Maar goed: Een Xantia met een 6+2 pomp heeft geen drukregelaar voor de stuurbekrachtiging, net zoals een “late” XM. Zoals JW ook vermeld.

Zonder drukregelaar geen drukpulsen, die overigens ontstaan en wanneer de drukregelaar DICHTSLAAT bij 140 bar of zo en de pump moet gaan werken en als de drukregelaar in “bypass” gaat, dus “open staat” bij 165 bar en de druk in die leiding ineens naar een paar bar terugloopt.

Ik zou inderdaad NOOIT een 6.35 mm leiding in Cunifer maken die drukpulsen moet opvangen. Heb dat ooit eens als noodmaatregel gedaan en dan zie je goed welke drukpulsen er op staan.
Maar: Ik dit geval staan er geen echte pulsen op die leiding, alleen de pomprimpel..

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Paul Z
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 04 november 2025 08:07 PM
  [ # 49 ]
wim schreef:

De leiding is aanschaffen bij https://www.drxantia.com/index.php/en/products/hydraolic-pressure-pipes. Wordt wel in delen geleverd. Ook in Denemarken is een bedrijf die ze levert. https://autofrance.dk/
Ik heb zelf ook hetzelfde probleem gehad. Reparatie is toen gedaan door een hydrauliek bedrijf. Ik heb toen wel een cunifer leiding aangeleverd, om zo van het corrosie-probleem af te zijn.

Chyparse kon me helaas niet helpen. autofrance.dk kan een reparatiesetje leveren, bestaande uit een speciale connector die in het flexibele deel gaat en een maatgemaakte leiding, dus die heb ik zojuist besteld. Dank voor de tip Wim!

Profiel  
 
Paul Z
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 14 november 2025 03:25 PM
  [ # 50 ]

Het setje ontvangen en gemonteerd. Mooie oplossing: je zaagt het lekke deel af daar waar hij in het flexibele deel geperst zit. Vervolgens boor je het gat een beetje uit, tap je een m6 schroefdraad en draai je er een koppeling met aan een kant schroefdraad en een koperen ring en de andere kant een knelkoppelingetje in. Vanaf daar krijg je er een nieuwe leiding bij die je alleen zelf nog in vorm hoeft te buigen. Het zit dicht en het werkt!

Heb niet echt goede foto’s gemaakt, maar met onderstaande foto’s krijg je een beetje een idee: de knelkoppeling in de flexibele leiding, de oude en de nieuwe leiding en de knelkoppeling gemonteerd onder de auto:



Ook meteen de achterste twee bollen vervangen, dus hij veert ook weer zoals het hoort (denk ik, de Xantia staat nog geschorst). Je kunt hem in ieder geval weer indrukken aan de achterkant, voor het vervangen van de bollen was hij kanonhard.

Profiel  
 
bibberkip
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 868
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 november 2025 11:01 PM
  [ # 51 ]

Dat had ik ook ongeveer in gedachte, als reparatie, maar is de leiding sterk genoeg? een messing koppeling met m6 erop? minus de boring blijft er niet veel vlees over .Maar ms is het afdoende ?

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 november 2025 11:11 PM
  [ # 52 ]

Cunifer kan dat wel aan, zacht koperen leiding niet.

Hetzelfde geldt voor de koppelingen: Als dat gemaakt is voor water of gas ( daar lijkt het op) dan kan het op lange termijn de werkdrukken niet aan. In de hydrauliek gebruiken ze voor die drukken stalen koppelingen. 

Iets wat daarbij hoort: Je kunt geen rem materialen gebruiken voor Citroen Hydrauliek: Bij remmen is het aantal werkuren vrij laag en de drukken in “gewone” remsystemen zijn relatief laag en er is geen schokbelasting. De vering moet behoorlijk wat meer druk opvangen, staat contant onder druk als de de motor laat lopen en rijdt en krijg te maken met sterk wisselende belastingen. Dat maakt op de langere termijn wat uit.

Dat geldt ook voor de reparatie wartels die gebruikt worden voor een LHM leiding reparatie: Prima om je weer op weg of thuis te krijgen, maar daarna ? Maar als je natuurlijk heel weinig rijdt gaat het lang goed.

Dat het nu werkt is helaas geen garantie dat het blijft werken.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 868
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 november 2025 11:38 PM
  [ # 53 ]

Die roodkoperen ring zul je toch flink moeten aandraaien om afdichting te garanderen , ook op termijn denk ik. En dan is m6 in messing ms een beetje ondermaats ( ms te voorzichtig ) maar de oplossing op zich is leuk, als het mijn wagen zou zijn dan maakte ik het van staal, de koppeling en de leiding. Als de originele nog een roestvrij gedeelte heeft, dan zou ik zelfs die hergebruiken.  Maar we gaan het zien of het houdt denk ik.

Overigens zou ik de m6 ook borgen met een goede loctite omdat je dan ook een extra afdichting creëert, want als je de doorgeroeste leiding weghaalt, heb je dan een mooie ondergrond voor de koperen ring ? Die zal toch haaks en mooi vlak moeten wezen om af te kunnen dichten.  Denk dat deze rep wel kan werken, maar toch wat kanttekeningen.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Frans 007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 25-05-2024

Gepost: 15 november 2025 08:28 AM
  [ # 54 ]

Paul Z prima gedaan, Dit is een lang durige oplossing.
Niets aantrekken van dat het niet goed zou gaan in de toekomst en dit en dat en zus en zo.
Ik heb zeker 8 jaar met een water knelkoppeling in mijn veersysteem rond gereden zonder enige problemen.
Groet

Profiel  
 
Paul Z
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 15 november 2025 09:52 AM
  [ # 55 ]

Bedankt allemaal voor de reacties.

Goed om te horen dt jij goede ervaringen hebt Frans 007!

Ik zal een paar van de genoemde aandachtspunten aanstippen:

- Op het punt waar je de M6 tapt heb je behoorlijk wat vlees in een stalen cilinder. Ik maak me geen zorgen hoe het schroefdraad zich daar houdt eerlijk gezegd.
- Het knelvlak waar de rood koperen ring tegenaan gaat moet inderdaad goed vlak en roestvrij zijn. Die is netjes vlak gevijld in de bankschroef, en dat knelvlak heeft dezelfde diameter als de ring zelf.
- De koppelingen zijn van messing. Gezien de exotische diameters waarin deze Citroën specialist ze verkoopt denk ik dat ze speciaal zijn ontwikkeld voor deze toepassing. Ze worden in ieder geval verkocht speciaal voor dit doel en zijn (in ieder geval als ik de beschrijving mag geloven) getest op veel hogere druk dan het hydraulisch systeem ooit kan opbouwen.
- De leidingen zijn niet van koper, maar van CNF. Wel een rode gloed, maar lichter en meer rozig van kleur dan koperen leiding.
- Loctite had gekund, al is het volgens de bijgeleverde instructie niet nodig. Dat schip is nu de haven wel uit, want inmiddels staat er weer olie in de leiding en loctite doet het meestal niet zo best op een vette ondergrond. En ik heb gisteren teveel gevloekt op de Fransen om het er weer uit te halen Wink

Als met al heb ik er wel vertrouwen in dat het blijft zitten, maar de toekomst zal het leren. Mocht daar iets over te melden zijn horen jullie het.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12586
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 november 2025 08:53 PM
  [ # 56 ]
Paul Z schreef:

De koppelingen zijn van messing. Gezien de exotische diameters waarin deze Citroën specialist ze verkoopt denk ik dat ze speciaal zijn ontwikkeld voor deze toepassing. Ze worden in ieder geval verkocht speciaal voor dit doel

Klopt, die koppelingen zijn prima en blijven dat ook op lange termijn, met mijn ex-Xantia meer dan 200K mee gereden met een messing koppeling.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook