Een triple ‘‘D’’ machine.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Geen idee wat dat is, maar ik heb een Emco Compact 5 draaibank, uit Oostenrijk. Prima en zeer complete machine maar voor mij eigenlijk te licht. Er moet wat beters komen dus de Emco gaat binnenkort in de ausverkauf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
triple D = DE Draagbare Draaibank
Een jaar of 40 geleden had je memacon uit velp. die had ook zon mooi klein spul. Precies goed voor klein werk
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vanmorgen, een vrije dag, weer met frisse moed (en enige lichte tegenzin, want vies werk in het verschiet) weer aan de Saab verder. Voor de motor terug kan moest er nog een knoeiklusje worden afgehandeld, de uitgelopen hevel van het druklager herstellen. Een kwaal bij deze saabjes is dat het druklager het gaat waar dit in valt nogal uitwoont. Zie foto….
![]()
Dan krijg je dus een hakkende koppeling.. tja… een nieuwe hevel is wel te koop, tenminste, dat is een gereviseerde. En dát kan ik zelf ook. Dus eerst de hevel even uitbouwen. Nou, no way.. de hevel zat strak op de as vastgerot. Brander, kruipolie, geen effect. Kut. Dus dan maar op de auto aan het werk. Hevel schoonslijpen, gat schoonmaken en dan het lasapparaat er bij halen.
![]()
![]()
De uitgelopen randen opgelast
![]()
En dan bewerken tot het lager weer netjes past en rondom iets speling heeft. Zonder speling krijg je hem namelijk niet gemonteerd
![]()
Gelijk een nieuwe prise-as afdichting gehaald bij de regionale afdichtingsboer
![]()
En dan het koppelingshuis uitbaggeren en de zooi weer in elkaar zetten.
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15815
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Dat is zo’n klus die er achteraf zo simpel uit ziet, maar waar ik absoluut geen graten in zou zien…
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ik had nog een stomme fout gemaakt ook: ik heb dat gat aan de verkeerde kant dichtgelast. Kon het dus nog even opnieuw… ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15815
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Nou, dat dus.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Goed. Voor ik er achter kwam dat ik de hevel nog een keer onder handen moest nemen heb ik nog wel even een ander klusje aangepakt, de vertyfte motorbedrading. Hitte is funest voor de draden dus dat lazerde aan alle kanten uit elkaar..
![]()
De hele verzameling stekkers, draad en krimpkous moest er aan te pas komen..
![]()
Maar zo kan het wel weer een paar jaartjes mee denk ik:
![]()
Daarmee heb ik in de afgelopen 3 dagen zo’n 20 uur aan de saab kunnen werken. Als morgen de koppelingsplaat binnenkomt dan kan ik daarmee de motor helemaal klaar zetten voor inbouw. Met een beetje mazzel kan de auto dan ergens volgende week weer rijden.
Tot nu toe zit er toch weer zo’n 50 uur werk in de auto, ex het werk van Joop die de lagers van de nokkenas en balansas in de motor heeft gezet, de zuigerveren op de zuigers heeft gezet en de cilinders heeft gehoond voor me. Ik heb de garage gisteren nog even opgeruimd en de vloer ff een doekje gegeven. De rest van de week mag ik weer naar kantoor… ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

