Die stekker krijg je los door bovenaan met een haaks haakje achter de vergrendelingslip te trekken. Juiste drukwaardes voor een roetfilter zijn bij warme motor stationair max 8mb en op 3000 rpm max 60mb.
In diagbox kan je de additiefpomp ook aansturen, zo kan je luisteren of het pompje een tikkend geluid maakt.
Zo te lezen is je roetfilter nog in prima staat, om zeker te zijn kan je heel eenvoudig met je vinger eens door de uitlaatpijp wrijven, hier mag zich geen roet bevinden. Is je vinger zwart dan is bij een euro 5 het filter gebarsten/defect, bij een euro 6 kan een reiniging nog wel eens helpen.
Dan nu het goede nieuws, bij ongeveer 180.000km komt standaard de melding van veroudering vh roetfilter voor, dit is er zowat in geprogrammeerd. Meestal is het filter nog prima en wordt het dus ten onrechte vervangen. Om dit te omzeilen moet je met diagbox een nieuw filter in programmeren, hierdoor worden de tellers gereset. Let wel, werkt enkel als de drukwaardes nog binnen de waardes vallen!
Wat betreft het additiefpompje, ook dit is onderhand los te koop, oa ‘Mijn Grossier’ verkoopt ze voor de meeste modellen aan een fractie van de kosten van een tankje, zoniet google is je vriend.
Vervang je het tankje of het pompje appart dan zul je dit ook moeten aangeven via diagbox, naargelang het type zal je ook de additiefleiding moeten ontluchten.
Dank voor deze input!
Dat haakse haakje, heb je daar een plaatje van?
Zou een klein imbussleuteltje ook kunnen voldoen?
Of moet het een stuk ijzerdraad zijn?
Bijgaand een foto van zo’n steker.
In jouw foto kijk je van links op de groene stekker.
Je moet dus met een kleine schroevendraaier door het gat het “lipje” aan het einde lichten dan komt hij vrij.
Je kunt ook met een mini haakjes over het huis het lipje “blind” omhoog trekken, maar dan moet je ook weten wat je doet.
To err is human, not to err is divine.
Dank, dat ziet er helder uit, nu nog de uitvoering…
Doen ze dat in de garage (bij de dealer) ook met een kleine platte schroevendraaier? Of hebben ze daar apart gereedschap?
Ik had een kleine platte schroevendraaier in het gat gestoken, maar waarschijnlijk niet diep genoeg. En het oplichten van die lip is ook niet zo simpel als je m niet goed kunt zien denk ik.
Voortgang:
Onderdelen zijn besteld (tank+pomp en vulset voor het overhevelen).
Ik heb zojuist geprobeerd om de pomp apart aan te sturen, maar dat leidde in Diagbox tot de volgende foutmelding:
“Aansturing van de component niet gestart”
en
“Fout bij starten van de regelorgaantest”
Zowel bij alleen contact aan, als bij draaiende motor kreeg ik deze zelfde foutmelding.