2 van de 2
 < Vorige 1 2

Roetfilter additief C4 Picasso 1.6 turbodiesel DV6FC plotseling op?
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 14 juni 2026 08:10 PM
  [ # 16 ]

Die stekker krijg je los door bovenaan met een haaks haakje achter de vergrendelingslip te trekken. Juiste drukwaardes voor een roetfilter zijn bij warme motor stationair max 8mb en op 3000 rpm max 60mb.
In diagbox kan je de additiefpomp ook aansturen, zo kan je luisteren of het pompje een tikkend geluid maakt.
Zo te lezen is je roetfilter nog in prima staat, om zeker te zijn kan je heel eenvoudig met je vinger eens door de uitlaatpijp wrijven, hier mag zich geen roet bevinden. Is je vinger zwart dan is bij een euro 5 het filter gebarsten/defect, bij een euro 6 kan een reiniging nog wel eens helpen.
Dan nu het goede nieuws, bij ongeveer 180.000km komt standaard de melding van veroudering vh roetfilter voor, dit is er zowat in geprogrammeerd. Meestal is het filter nog prima en wordt het dus ten onrechte vervangen. Om dit te omzeilen moet je met diagbox een nieuw filter in programmeren, hierdoor worden de tellers gereset. Let wel, werkt enkel als de drukwaardes nog binnen de waardes vallen!

Wat betreft het additiefpompje, ook dit is onderhand los te koop, oa ‘Mijn Grossier’ verkoopt ze voor de meeste modellen aan een fractie van de kosten van een tankje, zoniet google is je vriend.
Vervang je het tankje of het pompje appart dan zul je dit ook moeten aangeven via diagbox, naargelang het type zal je ook de additiefleiding moeten ontluchten.

Profiel  

EWJWE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 15 juni 2026 09:24 AM
  [ # 17 ]

Dank voor deze input!

Dat haakse haakje, heb je daar een plaatje van?
Zou een klein imbussleuteltje ook kunnen voldoen?
Of moet het een stuk ijzerdraad zijn?

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4107

Gepost: 15 juni 2026 10:59 AM
  [ # 18 ]

Bijgaand een foto van zo’n steker.

In jouw foto kijk je van links op de groene stekker.
Je moet dus met een kleine schroevendraaier door het gat het “lipje” aan het einde lichten dan komt hij vrij.
Je kunt ook met een mini haakjes over het huis het lipje “blind” omhoog trekken, maar dan moet je ook weten wat je doet.

Afbeelding Bijlagen
Stekker_groen.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

EWJWE
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 juni 2026 11:47 AM
  [ # 19 ]

Dank, dat ziet er helder uit, nu nog de uitvoering…
Doen ze dat in de garage (bij de dealer) ook met een kleine platte schroevendraaier? Of hebben ze daar apart gereedschap?

Ik had een kleine platte schroevendraaier in het gat gestoken, maar waarschijnlijk niet diep genoeg. En het oplichten van die lip is ook niet zo simpel als je m niet goed kunt zien denk ik.

Voortgang:
Onderdelen zijn besteld (tank+pomp en vulset voor het overhevelen).
Ik heb zojuist geprobeerd om de pomp apart aan te sturen, maar dat leidde in Diagbox tot de volgende foutmelding:
“Aansturing van de component niet gestart”
en
“Fout bij starten van de regelorgaantest”

Zowel bij alleen contact aan, als bij draaiende motor kreeg ik deze zelfde foutmelding.

Profiel  

EWJWE
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 juni 2026 04:00 PM
  [ # 20 ]

Goedemiddag, het is gelukt!

Vanochtend de oude tank onder de auto vandaan gehaald (zonder de auto op te krikken). Gewoon er naast gaan liggen, beschermplaat weg en tankje los (schroeven).
Toen kwam het spannende deel: zou het lekken? Daarom eerst een groot stuk karton onder de auto gelegd.
Daarna heb ik de slang naar de verstuiver/dieseltank losgehaald en had een dopje (van de nieuwe tank) paraat om de aansluiting af te dichten. Dat was niet echt nodig. De pomp is wel kapot, maar niet lek blijkbaar.
Uit de aansluitslang van de verstuiver/dieseltank drupte wel wat Eolys, dus daar heb ik snel een schone doek omheen gedaan en het geheel van doek en slang wat hoger tussen twee onderdelen vastgeduwd. Zo bleef het hangen en had ik verder geen last van druppels.

Hierna kon ik de tank verder losmaken: eerst de bundel met bedrading losgemaakt van de tank (twee klemmen), waardoor ik de tank uit de schuifklem kon halen en op de grond kon laten zakken. Daarna met een klein plat schroevendraaiertje diep in de sleuf van de stekker geduwd en jawel: het haakje kwam los en daarmee de stekker. Ofwel: de vorige keer heb ik een te grote schroevendraaier gebruikt, of niet ver genoeg geduwd. Te voorzichtig geweest blijkbaar.

Vervolgens heb ik de slang van de nieuwe tank aangesloten op de oude en vice versa (zie foto). De nieuwe tank op de grond gelegd en de oude op een opstapkrukje. En toen was het wachten tot ik geen stromingsgeluiden meer hoorde.
Daarna nog wat gerommeld met de oude tank, zodat restanten Eolys ook naar de nieuwe stroomden.
Vervolgens de slangen afgekoppeld, de nieuwe tank onder de auto gehangen, alles aangesloten.

Met Diagbox aangegeven dat er een nieuwe tank onder hangt. Daarna wilde ik ontluchten, maar die optie kon ik niet vinden. Ergens kreeg ik het wel voor elkaar dat de pomp ging testen en dat klonk heel goed (nu hoorde ik wel wat, bij de oude tank kreeg ik deze functie niet eens aan de praat).
Daarna alle storingen gewist en een flinke proefrit gemaakt.
Na een uur rijden een tankstation gezocht en de auto volgetankt. Even wachten: geen storing! Smile
Daarna weer naar huis en met Diagbox opnieuw uitgelezen. Geen storingen, geen problemen.

Dus: alles goed, behalve 1 klein puntje. De auto denkt nu dat de nieuwe Eolys-tank volledig gevuld is, maar dat is niet zo. Ik kon wel ‘vullen’ aanklikken, maar niet ergens de hoeveelheid aangeven.
Bovendien weet ik niet hoeveel er nog in zat. Voor de tankwissel stond er 996ml (van de 1080ml totaal). Dus ik moet vanaf heden ongeveer 100 ml aftrekken van de getoonde hoeveelheid (84 + restverliezen bij overschenken).

Uiteindelijk heb ik de nieuwe Eolystank gekocht bij een Duitse partij (via AliExpress).
Alle overige kanalen bleken geen voorraad te hebben of waren twijfelachtig onbetrouwbaar (en dan ook nog vooraf betalen op rekening). Bij AliExpress kon ik mooi met creditcard betalen, werd verzonden vanuit Duitsland en was de levertijd max. 1 week. Uiteindelijk kreeg ik zaterdagavond het pakket binnen (de bestelling was maandag halverwege de ochtend).

Tot zover mijn ervaringen. Ik hoop dat deze terugkoppeling anderen ook wat kan helpen mochten ze tegen vergelijkbare problemen aanlopen.

De vervanging is eigenlijk heel simpel, het lastigste is de positie van de tank onder de auto. Als je geen brug hebt en met een krik moet werken staat de krik in de weg. En je kunt het niet goed zien/er niet goed bij.
Een brug is dus aan te bevelen, maar zoals je leest kan het dus ook gewoon zonder.

Afbeelding Bijlagen
Eolys_overgieten.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook