Rubber afdichting koplamp 3de neus?
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 22 juni 2026 08:39 PM

Ik ben eindelijk toe aan het monteren van de koplampen, en kom in die kist met koplamp-onderdelen een rubber/mousse tegen die wat lijkt op de afdichting van de koplampglazen tegen het spatbord. Maar in de verschillende shops ziet die rubber er toch iets anders uit. Kan iemand mij vertellen wat de rubber in de afbeelding dan wel zou kunnen zijn?

Afbeelding Bijlagen
rubbermousse.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25931
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2026 08:06 AM
  [ # 1 ]

Ik heb dit in de Sm zitten achter de koplampruiten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 08:40 AM
  [ # 2 ]

Wat goed is voor een SM, moet maar goed zijn voor een DS, een upgrade Wink
Bedankt alweer!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25931
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2026 08:57 AM
  [ # 3 ]

dit is wat er in hoort:
https://ds21.eu/koplampglasrubber-mousse-..html

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4108
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juni 2026 09:19 AM
  [ # 4 ]

Dit type mousse wordt onder andere gebruikt om plaatwerk dat tegen ander plaatwerk aanzit af te dichten, zoals de wiel afdekplaten achter bij de SM, en de zijranden van de afdekplaten in de voorste en achterste wielkasten.
Zal bij een DS ook wel zoiets zijn.
Daarnaast wordt het soms gebruikt op plaatsen waar elektrische bedrading over een scherpe rand loopt, maar daar zie je ook vaak een soort U profiel in gebruik, dat lijkt origineler. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 10:21 AM
  [ # 5 ]

https://www.franzose.de/de/Citroen-DS-11CV-HY/DS/Hydraulik/ANR34623/
Zou inderdaad voor in de wielkasten dienen, niet weggooien dus.
Dan toch maar het juiste type kopen, want in die 3 kisten met rubbers gaan zoeken, dat gaat uitgeharde, lekkende Rubbers opleveren

Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 10:32 AM
  [ # 6 ]

https://www.franzose.de/de/Citroen-DS-11CV-HY/DS/Scheinwerfer-Zubehoer-Halterungen/ANR35008/

Ik was deze al tegen gekomen, ziet er nog wat anders uit dan die in de link van Bogaard, waar ben ik aan begonnen!

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 23 juni 2026 11:20 AM
  [ # 7 ]

LoMax, dat rubber van jouw foto is van de afdekplaten van de hoogteregelaars, zie de bijgevoegde afbeelding. Van de afdekplaat van de hoogteregelaar achter kan ik niet zo snel een plaatje vinden.

Afbeelding Bijlagen
mousse-rubber.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 12:23 PM
  [ # 8 ]

Top, alweer een raadsel minder, bedankt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25931
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2026 01:22 PM
  [ # 9 ]
LoMax schreef:

waar ben ik aan begonnen!

Aan een leuke puzzle. En? Heb je plastic op de rand van de koplamp zitten of rvs?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 06:07 PM
  [ # 10 ]

Wat er oorspronkelijk op heeft gezeten weet ik niet. Maar er zaten nu 2 nieuwe kunststof (plastic) lijsten nieuw in een verpakking bij het bouwpakket. En de spatborden zijn haast weer naar nieuwstaat gebracht en gelakt, daar zie ik niks van sporen op terug. Het gaat over een ‘69 Pallas, ik zou misschien kunnen opzoeken of daar al plastic lijsten op zaten. Want de pasvorm van die nieuwe krengen is niet perfect.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7407
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 juni 2026 09:09 PM
  [ # 11 ]

Die plastic lijsten heb ik gelijk in de prullebak gegooid en vervangen door die van RVS ! die van RVS zijn 2x zo duur maar 3 nee 4 keer zo mooi. sluiten bij mij uitstekend aan. https://www.blondeau-ds.fr/en/92-lightning-signage

RVS

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 10:16 PM
  [ # 12 ]

En ja hoor, die metalen lijsten zijn ‘vanaf modeljaar 1968 tot 1969 (nieuw front)’, en die van mij is dus in Januari ‘69 ingeschreven, zo’n kantelmoment. Mooi is een ding, maar als het dan origineel ook zo was, dan moet het maar…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43820
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 23 juni 2026 10:55 PM
  [ # 13 ]

Januari 69 is geen kantelmoment. Modeljaren lopen bij Citroën van zomer tot zomer. Modeljaar 68 is vanaf september 67 tot augustus 68. Modeljaar 69 van september 68 tot augustus 69.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook