Schakelpook doet moeilijk bij hitte?
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 05:36 PM

Ik heb de indruk dat met deze hitte het schakelen van mijn Dyane, vooral in z’n 1 en achteruit, heel wat stroever gaat. Al rijdend niks aan de hand, maar bij stilstand van uit neutraal, moet ik echt mikken en wat extra kracht zetten. Ik heb de indruk dat de pook moeilijk in z’n rubbers loopt, kan dit aan te warm of uitgelubberd rubber liggen, als die ringen rond het pookje tenminste rubber zijn? En zou een lik siliconen-gel kwaad kunnen? Ik neem aan dat dit geen rubber aantast, zoals vet en olie wel zouden doen.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1465
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 23 juni 2026 06:11 PM
  [ # 1 ]

De rubbers kun je smeren met talkpoeder of grafietpoeder. Controleer ook het oliepeil van de bak. Maar desalnietemin ervaar ik ook bij deze warmte dat het schakelen in 1 en achteruit bij deze temperaturen wat meer aandacht en concentratie vraagt.

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2969
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross PHEV
Gepost: 23 juni 2026 06:47 PM
  [ # 2 ]

Uit praktische overwegingen zou ik geen grafietpoeder gebruiken.

Als dat onverhoopt dan (later) ergens op komt, je kleren of wat anders, heb je een probleem om dat er weer uit/weg te krijgen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 23 juni 2026 07:54 PM
  [ # 3 ]

Ik zie nu in de handel dat er ook vervangonderdelen zijn, zoals een ‘schakelstangeleider’, en dat is dan in nylon vervaardigd. Misschien eens alle verbindingen, rubbers en ophangpunten vernieuwen, na meer dan 40 jaar verdient ze wel wat aandacht. Iemand ervaring met het vervangen van die geleiders? Ik zie dat er complete sets zijn, maar dan moet je de omgebogen rand van de buis waarin de pook glijdt gaan afzagen, dat vind ik zonde, origineel is het mooist…

Afbeelding Bijlagen
GELEIDER.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook