Totaal aantal Berichten: 7211
- CX reflex ie break turbo 2
- CX 25 Gti Turbo 1.75 s2 (evoluerend)
- DS 3 Racing
Helaas zijn kats en uitstoot voorzieningen nooit bedoeld om een auto beter te laten rijden. Rood raken doet een gti t onder fabrieksinstellingen zowiezo niet, voor zover het metertje uberhaubt iets zegt wat met de werkelijkheid te maken heeft.
Iig kan je de bout in de wastegate tot de bodem indraaien, dat geeft je iets meer turbodruk (wel merkbaar meestal). In mijn ervaringen op 662 en 666 kan die helemaal tot op de bodem zonder negatieve gevolgen.
Dit soort geneuzel is wel een beetje waarom ik het originele injectie en ontstekingssysteem er eigenlijk altijd uit wil hebben en vervangen door een modern, programeerbaar, alternatief waar je beide inzicht heb in wat ie aan het doen is en het kan veranderen.
Oh, en zulke dingen als voltage compensatie zodat je mengsel niet afhankelijk is van of je koplampen of ruitenwisser aan staat vind ik ook wel een fijn idee.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 64
- CX 25 GTi Turbo 2
Ja, een moderner type motormanagement en verwijdering van de kat moet ik misschien ooit eens overwegen voor de toekomst. Maar voorlopig - en voor zover mogelijk - wil ik hem nog zo origineel mogelijk houden. Bedankt alvast voor de tips.
Totaal aantal Berichten: 64
- CX 25 GTi Turbo 2
Dag allen,
Een tijdje geleden heeft Citroensmgz wat testen gedaan op mijn CX om een eventueel verkeerd werkende MAP sensor uit te sluiten. Geen verbeteringen merkbaar en volgens de testen zou de MAP sensor wel goed zijn werk doen.
De CX bleef verder redelijk goed functioneren, tot nu weer - zonder echte verklaarbare redenen - het befaamde inhouden tussen 2000 en 2500 t/min weer sterker de kop op steekt. Ik heb onlangs een mooie toerrit gereden in de regio Luxemburg en de Eifel (ong. 500 km) en daar viel het duidelijk op, vooral bij het afremmen op de motor bij het afdalen van een helling.
Met hier op het forum heel wat te lezen (vooral de topics van Arjan gaven veel info, o.a. ivm onderhoud van het injectiesysteem) heb ik het volgende in de loop van de voorbije 3 jaren (15.000 km) al gedaan of laten doen:
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- modernere bobines geïnstalleerd
- alle mogelijke valse luchtaanzuiging verholpen en slangen vervangen
- kleppen gesteld
- luchtmassameter vervangen door een NOS exemplaar dat ik bij de aankoop had meegekregen
- AEI ontstekingscomputer vervangen (CX Basis)
- CO afgesteld
- modernere BDP sensor geïnstalleerd
- injectoren gereinigd
- alle stekkercontacten in de motorruimte nagelopen en indien nodig aangepast
- Lambda sonde vervangen
- brandstoffilter vervangen, brandstofpomp gecheckt
- injectiecomputer laten doormeten en preventief wat weerstandjes laten vervangen
Soms dacht ik dat er verbetering te merken was, maar dat zat dan meer tussen mijn oren, want het euvel kwam telkens weer terug. En dat is op zijn zachtst gezegd nogal frustrerend. Vooral omdat ik zelf weinig technische kennis heb en er dus al heel wat budget tegenaan is gegooid…
Ik zou natuurlijk de hele boel kunnen laten ombouwen naar een moderner motormanagement systeem, maar dergelijke grote kosten stel ik graag zo lang mogelijk uit.
Leontien Van Brummelen raadde me aan om de CX eens op een rollentestbank te laten uitpluizen om eventueel uit de meetwaarden iets te kunnen uitlezen.
Het enige alternatief dat ik nog zie, is het gewoon te accepteren en het er maar bij te nemen.
Nog andere ideeën?
P.S. als ik jullie hier teveel lastig val met mijn gezaag, dan laat je het maar weten ![]()
Totaal aantal Berichten: 7211
- CX reflex ie break turbo 2
- CX 25 Gti Turbo 1.75 s2 (evoluerend)
- DS 3 Racing
Bij mij wordt ‘t elke keer een tijdje wat minder als ik de stekkers allemaal weer eens schoonmaak. Altijd vrij tijdelijk van aard. Bij mijn break momenteel ook vrij irritant bokken. Mijn gti t1 zit nu nog even op de oem electronica en doet het best aardig, bokt nauwelijks maar in beide gooi ik binnenkort het oem systeem er uit. Verheug me er al op. Ik ga programeerbaar motormanagement doen.
Bosch Jetronics zijn nooit bedoeld om het 40 jaar goed te blijven doen. Ook een NOS LMM blijft ook gewoon heel oud. Originele bedrading kan van binnen corrosie hebben, ga zo maar door.
Als je er echt vanaf wil, weg met de jetronic en iets nieuws en programeerbaars er in. Er zijn tegenwoordig talloze opties.
Om de OEM opstelling echt zo dicht mogelijk bij fabrieksnieuw te krijgen zou je de precieze specificaties van elk component moeten weten, inclusief weerstanden van alle banen op de prints in de AEI en de injectiecomputer. Elke weerstand controleren en evt vervangen, print wellicht reproduceren, en zo doorgaan met alles. Mij teveel gedoe. En als je dat gedaan hebt heb je nog steeds en ander mengsel als je lichten of fan aan of uit staan want oem systeem heeft b.v. geen voltage compensatie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7666
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je hebt er natuurlijk niets aan, maar zowel bij mijn Turbo als mijn Turbo2 hadik hier niet merkbaar last van. Alletwee standaard zoals Citroën het bedoeld had. Maar goed, het probleem bestaat en je bent niet de enige. Blijft toch een raar iets.