4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

beerpeet’s CX GTiT - over fliepeltjes enzo (p10)
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3026

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 04:03 PM
  [ # 46 ]
sans-pareil schreef:

Octaangehalte lager -> meer kans op pingelen -> extreme hitte in de cylinder.

Pingelen is als het mengsel gaat zelfontbranden. Probleem hiermee is dat de vlamfronten dan dus niet doodzakelijkerwijs beginnen waar de vonk van de bougie komt. Ook gaan de vlamfronten veel harder dan bij geconroleerde ontbranding door de bougie, en kan er extreme warmte vrijkomen. Die snelbewegende ‘spontane’ vlamfronten knallen echt met impact tegen de cylinderwand, zuiger, kop, etc, en dit is dan dus ook hoe er stukken uit je zuiger of ander oppervalk van je cylinder kunnen slaan.

Een brandstof met een hoger octaangehalte heeft deze neiging pas bij een hogere druk/warmte combo, dus dan kan je de ontsteking op een later, gunstiger moment doen. De pingelsensor geeft een signaal door aan de AEI om de ontsteking te vervroegen tot max een hoeveelheid graden die ik niet meer uit mijn hoofd weet, maar ongeacht of het pingelen doorgaat, de AEI kan maar een max hoeveelheid vervroegen, en er is geen set omstandigheden waar hij de ontsteking uit zet zeg maar, dus het kan doorgaan ondanks dat de pingelsensor het wel degelijk registreert. De neiging hiertoe bij octaan 95 is groter, en de omstandigheden met de meeste druk/temp zijn als je lekker voluit aan het optrekken bent.

Hmm, duidelijk. Toch, op die ene tankbeurt na geen last van gehad, althans, niet gemerkt.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 04:06 PM
  [ # 47 ]
sans-pareil schreef:

Als ze bij de APK zo hebben gesteld dat het mengsel armer werd kan dat in combinatie met de 95 octaan de boel naar de filistijnen hebben geholpen. Arme mengsels zijn heter, en weer meer kans op pingelen.

Ik heb het ook even nagezocht. Het pingellampje op het dashboard geeft aan wanneer er een storing is met het pingelsysteem (zie het Citroen PR boekje turbocharging), niet of ie wel of niet pingelt, want dat corrigeert hij gelijk, de motor maakt bij 3000tpm 50 rondjes per seconde, en binnen een rondje heeft ie dat pingelen al bijgesteld, binnen iets van 4 rondjes maximaal dus dan zou dat lampje 40ms aanblijven in het gunstigste geval, nog even los van de tijd om het relais om te switchen… het is dus echt een storingslampje.

En als je een verbrande klep hebt, na op 95 octaan rijden met een mogelijk arm mengsel van het CO stellen, dan denk ik toch echt dat pingelen is waar je het zal moeten zoeken.

Klinkt waarschijnlijk ja. Crying or Very sad

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 04:48 PM
  [ # 48 ]

Ahum Surprisedops: Een van de symptomen van pingelen die ik tegenkom is een (ver)hoog(d) verbruik. En ondanks dat ik geen last heb gehad van vermogensverlies, onregelmatig lopen kan er ook op wijzen. (pingelen = onregelmatig lopen).

Bovendien: verhoogd verbruik = een armer mengsel.

Ik ga nog ‘s achter die andere motor aan, maar ook even kijken wat de compressietest zegt.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 maart 2007 03:06 PM
  [ # 49 ]

Ik had gisteren trouwens ook last van slecht lopen, dat bleek oxidatie op een stekker van een injector te zijn… je kan nog altijd geluk hebben dat het een standaard citroen electriek probleem is…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 31 maart 2007 03:19 PM
  [ # 50 ]

Ik hoop ‘t. Vind ‘t nu vooral onbenullig dat ik ‘t wel irritant vond, maar niet irritant genoeg om er aandacht aan te besteden. Maar goed, maandag gaat Beau een compressietest doen, zien wat dat oplevert.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 03 april 2007 07:53 PM
  [ # 51 ]

dance

Compressie is getest en goed bevonden!

Beau zelf niet gesproken, maar lijkt me dan dus niet dat er kleppen verbrand zijn oid Razz

Snel meer hoop ik.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 april 2007 09:42 PM
  [ # 52 ]

Dat is mooi, dan zal het wel weer aan de elektriek liggen…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 04 april 2007 03:35 PM
  [ # 53 ]
sans-pareil schreef:

Dat is mooi, dan zal het wel weer aan de elektriek liggen…

Yep, Beau heeft wat met de injectoren gerommeld en nu loopt ‘ie volgens hem weer veel mooier.

Btw, de gemeten compressie volgens hem was 10 koud en richting 11 warm Shocked Volgens hem uitstekende waarden, ook omdat ‘ie warm beter was, maar da’s toch ff wat anders dan 7-8 Confused  Cool

Ook de Co-waarde was volgens hem heel goed, heel laag.

Helaas komt ‘ie er volgende week pas aan toe met ‘t laswerk te beginnen (hopelijk), staat inmiddels al bijna 2 weken bij hem Sad

Megoed, als ‘ie daarna weer mooi is… Razz

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 04 april 2007 07:33 PM
  [ # 54 ]

Aha, quote uit Mechuccio’s topic:

mpostma schreef:

Je meet met een compressietest geen relatieve compressieverhouding, maar absolute druk. Uiteindelijk ligt het aan de buitendruk, klepoverlap en compressieverhouding hoe hoog de compressie einddruk wordt.

Dan vraag ik me af of die 10 a 11 zo overdreven goed is t.o.v. 7,5 relatieve verhouding.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 april 2007 02:26 PM
  [ # 55 ]

Ik wil even klagen dat er voor de 2e keer in 2 weken is ingebroken bij Beau en dat hij mede daardoor nog steeds niet aan m’n CX is toegekomen Evil or Very Mad

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 11 april 2007 05:22 PM
  [ # 56 ]
beerpeet schreef:

Ik wil even klagen dat er voor de 2e keer in 2 weken is ingebroken bij Beau en dat hij mede daardoor nog steeds niet aan m’n CX is toegekomen Evil or Very Mad

verkeerde topic (sort of…)

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 april 2007 05:26 PM
  [ # 57 ]

Oeps Surprisedops:

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 11 april 2007 05:37 PM
  [ # 58 ]

dat wil zeggen, je mag daar ook je gal spuwen, natuurlijk ook in het topic dat over de betreffende auto gaat

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 april 2007 05:44 PM
  [ # 59 ]

Wink

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 21 april 2007 05:38 PM
  [ # 60 ]

Vandaag tijdelijk m’n CX opgehaald bij Tres Beau, over een week gaat íe weer terug voor ‘t laswerk. Er zijn nu alleen wat onderhoudsdingetjes gedaan, waaronder: VEERBOLLEN! Wat een verademing! Razz

Mede daardoor lijkt ‘ie nu ook weer lichter en ‘normaler’ te sturen en heeft ‘ie niet meer de neiging alle kanten op te springen, voor zover op ‘t korte stukje Leerdam - Utrecht te beoordelen. Iig vraag ik me af of het vervangen van de diravi controle-unit werkelijk nodig is. Wel nog steeds een afwijking naar rechts, maar da’s volgens mij een kwestie van de 0-stelling goed afregelen.

Zomaar een plaatje Wink

Profiel  

4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook