











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op verzoek van TS even gepoetst.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Yep, de meter is al gearriveerd. Ik heb echter de prioriteit deze week ff gelegd bij bij het conserveren van de nieuwe plaatdelen. Komende week ga ik bezig met het blok; compressie meten, kleppen stellen, nieuw luchtfilter, brandstoffilter, een paar nieuwe brandstofslangen en de injectoren laten testen en eventueel laten reviseren. Ik ben benieuwd of dat resultaat geeft.
Verder heb ik vandaag een prachtig VIP-interieur op de kop getikt. Dat zit een verdomd stuk beter dan die serie 1 kerkbanken! Nu zal ik nog een oplossing moeten verzinnen om die achterbank neerklapbaar te maken en wel op zo’n manier dat ik binnen een handomdraai over een vlakke laadvloer kan beschikken.
Animal triste post coitum
Ivm tijdgebrek gaat het allemaal niet zo hard als ik zou willen. Maargoed… Heb vandaag de verstuivers laten controleren en die waren stuk voor stuk in fantastische staat volgens het bedrijf die ze gecheckt heeft. Nu vraag ik mij alleen af of ik zonder problemen die oude ringetjes/brandplaatjes kan laten zitten en de verstuivers daar weer op kan monteren, of dat ik er verstandig aan doe om ze te vervangen. Iemand?
Verder is al het te monteren plaatwerk nu bijna klaar. Ik wil het alleen nog ff aan de binnenkant voorzien van een stevige chassislak en dan kan ik de delen erop gaan lassen. Uiteindelijk heb ik toch besloten de delen te lassen, omdat meerdere Cx-specialisten me bevestigd hebben dat de voorschermen deel uit maken van de constructie en aangezien de CX sowieso al niet de stijfste is…. Ik heb ook nog een juweeltje van een LA portier op de kop getikt die de flink gedeukte huidige versie mag gaan vervangen.
Als het ff mee zit stel ik komende week de kleppen en doe ik een compressietest. Hoewel ik ‘r gisteren nog ff gestart heb en toch meer het idee heb dat het diesel is wat ik uit de uitlaat ruik. Misschien een slecht afgestelde pomp of verkeerde timing….?
Animal triste post coitum














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:
Uiteindelijk heb ik toch besloten de delen te lassen, omdat meerdere Cx-specialisten me bevestigd hebben dat de voorschermen deel uit maken van de constructie en aangezien de CX sowieso al niet de stijfste is…
Gelul. de voorschermen zitten slechts met een paar lullige puntlasjes vast, en zijn verder gewoon gekit, waardoor zo geen ene FUCK helpen aan stijfheid. Dat kun je al zien als je naar de binnenschermen kijkt. Daar zit de stijfheid in!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Gelul. de voorschermen zitten slechts met een paar lullige puntlasjes vast, en zijn verder gewoon gekit, waardoor zo geen ene FUCK helpen aan stijfheid. Dat kun je al zien als je naar de binnenschermen kijkt. Daar zit de stijfheid in!
Bij Renard is dan de veelgehoorde opeenvolging van kreten;
“Yep yep”, “zeker weten” en “echt wel!”, na elkaar uit te spreken door verschillende aanwezigen…
Kortom, dus; die schermen doen weinig tot niets…
En een eventueel gebrek aan stijfheid zit sowieso niet aan de voorkant.
Ik heb de oude schermen er al afgehaald, dus ik weet inmiddels hoe het zit en je hebt gelijk als je zegt dat de binnenschermen het meeste zullen doen, maar ze zitten met toch wel iets meer dan een ‘paar’ puntlasjes vast; bovenlangs zitten er 10, bij de portier 6 en onderlangs nog eens 7. In de wielkast zit het voorscherm idd tegen het binnenscherm gekit. Maargoed, qua hoeveelheid werk maakt het niks uit; kitten op puntlassen, dus ik kies nu voor puntlassen. Voor corrosieprefentie op de laspunten heb ik een mooi product.
Kan iemand mij echter vertellen wat ik met die brandplaatjes en ringetjes moet doen?
Animal triste post coitum



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
de meningen zijn duidelijk verdeeld en ik kies voor lassen, omdat citroën het zelf zo in de boeken stelt. ieder zijn eigen keuze, maar ik ga voor lassen.
Wat die brandplaatjes en ringetjes betreft: wellicht kan het revisiebedrijf het je vertellen ?
Overigens, als die brandplaatjes en ringetjes niet (heel erg) duur zijn is het wellicht een idee ze gewoon preventief te vervangen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Wat die brandplaatjes en ringetjes betreft: wellicht kan het revisiebedrijf het je vertellen ?
Overigens, als die brandplaatjes en ringetjes niet (heel erg) duur zijn is het wellicht een idee ze gewoon preventief te vervangen.
bij de en montage van de verstuivers moeten de brandplaatjes alijd worden vervangen.
bij een goed revisie bedrijf ,krijg je ze zelfs direct meegeleverd.
kosten zijn een paar euro.
mvgr wupke
Dan had ik te maken met de stagaire, want hij zei dat het geen kwaad kon om ze weer te hergebruiken, waarbij ik al m’n twijfels had. Nu maar hopen dat hij niet ook degene is geweest die de verstuivers getest heeft….
Is er een trucje om die plaatjes eruit te krijgen? Ik heb namelijk dat verstuiver-draadje van Sohail door zitten lezen en dat klinkt naar een hoop gepiel.
Animal triste post coitum
een kleine schroevendraaier gebruiken om de bronzen ringen op 6 en op 12 uur in te deuken, soort van beitel gebruik dus.
hierdoor zal de bronzen ring in een V vorm gaan.
en kun je de ring er uit wriemelen met een haakje.
de onderste ring kan of met een haakje of met een torx schroevendraaier.
de conische vorm van de torx zet zich vast in het gaatje van die ring, waardoor hij aan de schroevendraaier blijft klemmen.
mvgr wupke














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Ik heb de oude schermen er al afgehaald, dus ik weet inmiddels hoe het zit en je hebt gelijk als je zegt dat de binnenschermen het meeste zullen doen, maar ze zitten met toch wel iets meer dan een ‘paar’ puntlasjes vast; bovenlangs zitten er 10, bij de portier 6 en onderlangs nog eens 7. In de wielkast zit het voorscherm idd tegen het binnenscherm gekit. Maargoed, qua hoeveelheid werk maakt het niks uit; kitten op puntlassen, dus ik kies nu voor puntlassen. Voor corrosieprefentie op de laspunten heb ik een mooi product.
Kan iemand mij echter vertellen wat ik met die brandplaatjes en ringetjes moet doen?
Die puntlasjes zijn zo klein en het zijn er zo weinig dat ze dus geen meer zullen bijdragen aan de stijfheid zoals ik al schreef. Om stijfheid te creeren zullen er om de 1,5 cm puntlassen aanwezig moeten zijn, en zullen de schermen ook aan de wielkastranden vastgelast moeten zijn. Dat is dus bij een CX niet het geval, en dus zal iedere échte plaatwerker het met ons eens zijn dat je de schermen net zo goed kunt lijmen.
Wat de brandplaatjes betreft: Vervangen. Met een haakje wat je van een dunne schroevendraaier kunt maken, of wat je bij snap-on kunt kopen voor zo’n 20 euro voor 4 stuks, trek je ze er zo uit!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Wat de brandplaatjes betreft: Vervangen. Met een haakje wat je van een dunne schroevendraaier kunt maken, of wat je bij snap-on kunt kopen voor zo’n 20 euro voor 4 stuks, trek je ze er zo uit!
Ik dacht dat ze van ijzer waren en dan trek je ze er met een magneetje zo uit. Maar ik ben inmiddels vergeten hoe ik het toen met mijn eigen vertuivers heb gedaan.
Tof mannen, bedankt voor de info!!!
Nog ff een laatste vraagje omtrent de verstuivers; ik las in dat verstuiver-draadje dat ze op moment vastgedraaid moeten worden. Is dat ook het geval bij de CX waar de verstuivers geklemd zitten met 2 bouten en een bruggetje? Met andere woorden; moeten die 2 bouten op moment gezet worden?
Animal triste post coitum