3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

CX: achterbank plat? Of toch voor een XM gaan?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27973

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 oktober 2007 03:57 PM
  [ # 31 ]
Willeam schreef:

Shocked  Qua gewicht heb je gelijk ja. Ongelofelijk zeg!! Zo’n XM oogt veel zwaarder. Wat hebben ze met die Xantia gedaan dat ie zo zwaar is Confused

Maar aanschaf en onderhoud is zoals gezegd nog wel een iets ander verhaal (zo niet ga ik vandaag nog mn Xantia omruilen Laughing  ) XM wil ik ook wel rijden maar heb ik me nooit in verdiept omdat me dat qua geld totaal geen optie leek. Kom ik er vandaag achter dat de wegenbelasting evenveel is huh

Alleen de vroege XM’s zijn wat lichter…
een XM van 94 of later die zijn minimaal 1363 Kg voor de instapmodellen Wink
En dat wegen de meeste Xantia’s niet.

Profiel  

Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 761

- 2CV 6 Club
Gepost: 16 oktober 2007 03:59 PM
  [ # 32 ]

Ik heb een late Xantia (99). Eentje met allerlei opties zoals Airco, die weegt volgens de officiele papieren 1295 kilogrammen.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 16 oktober 2007 04:07 PM
  [ # 33 ]

Dat is altijd nog 1 schaal lager dan een XM van 99 Wink

Een XM 2.0 16v uit 99 weegt 1389 Kg, dat is een basis model, dat is jouw Xantia niet.

XM 2.0 TCT uit 99 weegt 1437 Kg, en dat zijn toch een geen Xantia gewichten meer Wink

Dan hebben we het nog helemaal net over de XM modellen die boven de 1500 Kg wegen, want die zijn er ook Razz

Profiel  

GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 16 oktober 2007 04:19 PM
  [ # 34 ]

Mijn Xantia Break TD van ‘99 weegt 1335, dus in de gewichtsklasse van de XM.
Ik vind overigens een Xantia Break (dit is mijn tweede na een reeks Passat van merk X, oftewel VW) een prima aanvulling op de DS. In de zomer rijd ik dagelijks DS. Als ik dan in de Xantia stap waardeer ik de flexibele ruimte achterin, het geluidscomfort op hogere snelheden, de degelijkheid en het ‘geen gezeik’-gevoel. Verder rijdt zo’n Xantia écht als een Citroën. Als het zout weer van de wegen is, stap ik met veel plezier over in de DS en laat me in de enorme stoelen zakken om heerlijk de zomer tegemoet te zweven. Ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding bij de Xantia enorm gunstig is in het compromis Citroënrijden/praktischrijden.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 16 oktober 2007 04:28 PM
  [ # 35 ]

1335 is altijd nog 1 schaal lager als 1389 Wink
De schaal gaat over bij 1350.

Een break is natuurlijk ook weer iets zwaarder, dus moet je met een XM break vergelijken niet met een berline.

Naar mijn idee is een XM altijd zwaarder als een Xantia.
Je moet geen appels met peren vergelijken
berline met berline en 1 uit 99 met 1 uit 99.
Dan zal je zien dat een XM altijd zwaarder is.

Profiel  

Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 761

- 2CV 6 Club
Gepost: 16 oktober 2007 04:54 PM
  [ # 36 ]

yeah ik kan weer rustig slapen!

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871

- Xsara Scootertje.
Gepost: 16 oktober 2007 05:10 PM
  [ # 37 ]

Type1 xm break ‘92 die ik zelf rij weegt 1364kg, bijna net zo zwaar als een type2 20i 16v. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 16 oktober 2007 06:10 PM
  [ # 38 ]
Arjan Verkade schreef:

Dat is altijd nog 1 schaal lager dan een XM van 99 Wink

Een XM 2.0 16v uit 99 weegt 1389 Kg, dat is een basis model, dat is jouw Xantia niet.

XM 2.0 TCT uit 99 weegt 1437 Kg, en dat zijn toch een geen Xantia gewichten meer Wink

Dan hebben we het nog helemaal net over de XM modellen die boven de 1500 Kg wegen, want die zijn er ook Razz

XM is ook een maatje groter…..En vooral een flink stukkie breder dan een xantia. Daar zit je gezellig dicht naast elkaar, terwijl er bij een xm bredere stoelen en een brede middenconsole in zit

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 16 oktober 2007 07:54 PM
  [ # 39 ]
Willem schreef:

XM is ook een maatje groter…..En vooral een flink stukkie breder dan een xantia. Daar zit je gezellig dicht naast elkaar, terwijl er bij een xm bredere stoelen en een brede middenconsole in zit

Het is ook heel logische en normaal hoor dat een XM zwaarder is Wink
Alleen er werd hier geroepen dat het in dezelfde wegenbelastingschaal valt, en dat is niet zo Wink

XM is gewoon een klasse hoger in de meeste opzichten, dat geld ook voor de kosten Wink

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 16 oktober 2007 07:57 PM
  [ # 40 ]
Willeam schreef:

Shocked  Qua gewicht heb je gelijk ja. Ongelofelijk zeg!! Zo’n XM oogt veel zwaarder. Wat hebben ze met die Xantia gedaan dat ie zo zwaar is Confused

Maar aanschaf en onderhoud is zoals gezegd nog wel een iets ander verhaal (zo niet ga ik vandaag nog mn Xantia omruilen Laughing  ) XM wil ik ook wel rijden maar heb ik me nooit in verdiept omdat me dat qua geld totaal geen optie leek. Kom ik er vandaag achter dat de wegenbelasting evenveel is huh

Het is maar net hoe je het aanpakt. Ik doe alles zelf en rijd 50dkm per jaar met de XM voor een paar 100 € onderhoud. Daar is bij inbegrepen dat ze om de 10dkm een beurt krijgt waarbij alle filters vervangen worden, verse olie (geen goedkope shit, maar Castrol GTD Magnatec), elk jaar ff LHM verversen, bollen checken en vervangen of vullen waar nodig en verder vervang of repareer ik tussendoor wat nodig is. De barba-truc zit ‘m in het voordelig inslaan van je onderdelen; af en toe een sloopmeeting bezoeken, zelf slopen of via marktplaats scoren. Op die manier rijd je voor een borrel en een sigaar als een vorst, terwijl je kar nog beter onderhouden is dan al het blik in je straat bij elkaar.

Animal triste post coitum

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 657

Gepost: 17 oktober 2007 12:16 PM
  [ # 41 ]

Goede adviezen hier allemaal. Ik vind een XM wel een erg mooie auto, mooier dan een Xantia. Ik heb een Xantia 1.8i 16V gehad, was een erg fijne auto met heerlijk pittige en stille motor maar de stoelen zaten niet lekker, een BX heeft wat dat betreft betere stoelen, scheelte een hoop rugpijn met mijn 1.93m. Ook vind ik een Xantia niet zo mooi, mist voor mijn gevoel een beetje het aparte van Citroën, i.t.t. de XM of CX.

Begrijp ik het goed dat een XM in grote lijnen dezelfde bouw kent als een BX, dus 5 deuren, bank kan plat voor grote laadruimte, hoedenplank kan eruit voor open kofferbak (ivm hond)?

Ik zie het wel zitten, zoals ik het nu zie is een XM de grotere, luxere en duurdere broer van de BX, right?

Hoe zit het met het benzineverbruik ervan? Dat belasting duurder is weet ik, is ook nogal een verschil: BX 1000 kg, XM 1340 - 1500 kg…

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 17 oktober 2007 12:48 PM
  [ # 42 ]
M'thijs schreef:

Ik zie het wel zitten, zoals ik het nu zie is een XM de grotere, luxere en duurdere broer van de BX, right?

Hoe zit het met het benzineverbruik ervan? Dat belasting duurder is weet ik, is ook nogal een verschil: BX 1000 kg, XM 1340 - 1500 kg…

Zo is het maar net Wink

XM 2.0 16v is 1 op 11 a 1 op 12 wel te doen denk ik Smile
Maar dat ben je met een 19 TZi ook wel gewent denk ik.

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 oktober 2007 01:49 PM
  [ # 43 ]
Arjan Verkade schreef:

Zo is het maar net Wink

XM 2.0 16v is 1 op 11 a 1 op 12 wel te doen denk ik Smile
Maar dat ben je met een 19 TZi ook wel gewent denk ik.

Toen ik mijn BX net had reed ik wel eens 1:12,5 ermee, tegenwoordig meer korte ritjes en soms wat langere afstanden, 1:11 haal ik niet meer, al rijd ik nog zo rustig (tja, constant 100 op de snelweg is ook slaapverwekkend). De ouwe zuipschuit!  Cool

Ik ga maar eens kijken voor een XM denk ik. Aan de DS heb ik ook al genoeg te sleutelen, dus een sleutelarme auto is welkom!

Profiel  

M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 oktober 2007 02:12 PM
  [ # 44 ]

De vraag waarmee ik dit topic heb gestart, is eigenlijk beantwoord. Daarvor allen dank voor jullie input. Ik ga op zoek naar een XM berline, een break zou ook kunnen. Een CX valt voor mij definitef af, al blijf ik het prachtige wagens vinden. Allemaal succes met jullie CX, XM, DS, Xantia of BX, ik ga eens in het XM forum neuzen!

Voorlopig rijd ik nog door in mijn BX, ik blijf internet in de gaten houden, wie weet kom ik een leuke XM tegen. Mocht je iets weten….

Allen bedankt!  Wink

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook