6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

Het Grote CX Velgen Topic
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1412

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 17 november 2007 08:50 PM
  [ # 76 ]

Dan ben jij echt een uitzondering. En als je zo kort met TRX’en doet, mag je wel eens een rijvaardigheidscursus gaan volgen! Trouwens, waarom kies je dan niet voor gewone GTI-wielen? Heb je nog spotgoedkope banden ook. Kun je twee keer in de zes jaar je auto laten overspuiten.  Wink

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27973

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 november 2007 09:32 PM
  [ # 77 ]
cxfanatic schreef:

Dan ben jij echt een uitzondering. En als je zo kort met TRX’en doet, mag je wel eens een rijvaardigheidscursus gaan volgen! Trouwens, waarom kies je dan niet voor gewone GTI-wielen? Heb je nog spotgoedkope banden ook. Kun je twee keer in de zes jaar je auto laten overspuiten.  Wink

Hij heeft ook een tijdje stalen 14” velgen eronder gehad Wink

Daar is de auto met dat vermogen niet geschikt voor Wink

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 840

- CX GTI turbo 2
Gepost: 17 november 2007 10:33 PM
  [ # 78 ]

Mooie prikkelende discussie! Als je veel rijdt dan zijn TRX’en een dure hobby. Ik heb ook alternatief lichtmetaal gehad voor winterbanden. Maar een GTI Turbo hoort natuurlijk op turbo velgen met TRX’en. Net als de CX is de TRX band een milestone in de autohistorie en het waard om te koesteren. De TRX was in de 70-er jaren een revolutie. Zomaar een citaat:  The first “low profile” tyre
The invention of the TRX by MICHELIN in 1975 permitted a more even distribution of tension in the whole tyre casing, which is where the name of TR standing for Tension Répartie (“distributed tension”) comes from. The TRX won renown in Formula 1 racing with Renault and Prost and in the world rally championship on the Audi Quattro, 205 Turbo 16 and R5 Turbo.
. En: It worked really well, so well that those tires are still kept as references for responsiveness in handling by car makers such as BMW, Peugeot and Mercedes in internal tests..
Kortom: zeker geen banden voor oma. Ik sta nog steeds versteld van de enorme bochtsnelheden die met de TRX zonder protesten kunnen worden behaald. Maar inderdaad: de eigenschappen onder natte omstandigheden zijn achterhaald; de techniek heeft niet stilgestaan. Maar het is wel een gedenkwaardige ontwikkeling in bandentechniek. Dus onder zo’n auto horen TRX’en. Ik denk dat de door ‘Sans’ aangehaalde argumenten slechts tijdelijke geldigheid hebben. Vandaag de dag zijn er nog een hand vol CX eigenaren die hun CX gebruiken als ware het een gewone leasebak. Maar dit is een uitstervend ras. Over een jaar of 10 wordt iedere CX, serie 1 of 2, gekoesterd als ware het een zeldzamere voiture. Of je moet echt geld teveel hebben. Een jaar of 10 geleden zag je ook heel veel DS’en voor dagelijks gebruik. Lekker belastingvrij en voor zo’n 15 mille had je er al een. Ik vrees echter dat de meeste hiervan binnen een paar jaar naar de eeuwige jachtvelden zijn gegaan. Het aantal is in ieder geval snel afgenomen….

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 november 2007 10:37 PM
  [ # 79 ]
freek schreef:

De TRX was in de 70-er jaren een revolutie.

Precies! En de technologie heeft - gelukkig - in de loop der decennia niet stilgestaan. Tijd voor wat nieuwers en veiligers. De CX is, voor wat betreft kreukelzones en NCAP nou niet het neusje van de zalm. Laat dan het contact met de weg op z’n minst een beetje beter zijn dan die verouderde techniek van de TRX.

En verder natuurlijk ieder zijn smaak.  Wink

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1377

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 17 november 2007 10:46 PM
  [ # 80 ]
sans-pareil schreef:

Mijn Gti Turbo 2’s doen elk 20k-30k per jaar. En Gti T’s vreten banden als je er een beetje mee doorrijdt, ik heb er echt nog nooit meer dan 20k km heel misschien 30k mee gehaald. Bovendien rijden de inch velgen dramatisch beter. Zoveel beter dat het eigenlijk een andere auto wordt in positieve zin. En dat alles voor de helft van de prijs van TRX banden. Dat betekent dat ik dus 600 euro per jaar extra kan uitgeven aan echt onderhoud, wat betekent dat ik dus eens in de gestelde zes jaar de hele auto kan laten spuiten. En in de regen glijdt ie niet alle kanten op. Ja de Turbo velgen zijn mooier, maar nee het is economisch en veiligheidstechnisch gewoon niet slim om er op te blijven rijden. Tuurlijk maakt het minder uit als je 10k per jaar rijdt als een oud wijf, maar dat is niet waar een Gti Turbo voor is.

GTi T’s vreten idd banden, mijn nieuwe 210 TRX’n zitten er nu dik 10k onder en er is al 2,5 mm van de 7mm profiel weg.
Dus na nog eens 10k kan ik er vooraan weer nieuwe onder zetten.

En ik heb over het algemeen een vrij rustige rijstijl wat niet wil zeggen dat de toerenteller en Turbo drukmeter nooit in de buurt van de rode zone komen,dit gebeurt zelf regelmatig Laughing
Daarvoor rij je toch GTi T niet?

Ik heb destijds gekozen voor de T-velgen te restoreren en 4 nieuwe TRX’n dat koste me even veel dan nieuwe 15 duim aftermarket velgen met nieuwe 205 Michelins.
De GTiT word niet dagelijks gebruikt en daarom blijf ik met de TRX’n rijden, maar moest dat veranderen komen er ook aftermarket 15 of 16 duim velgen onder want de grip van de TRX’n op nat wegdek is echt ondermaats en gevaarlijk.
En een GTiT met 14 duim dan durf je gewoon niet meer aan het gas komen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3909

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 november 2007 01:54 PM
  [ # 81 ]

210 trx

ik heb met mijn 210 trx banden 40 dkm mogen rijden.
nu toch moeten vervangen, net op tijd voor de gladde herfst, werden toch erg gladjes.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 18 november 2007 07:21 PM
  [ # 82 ]

Ik vind 40k met 210’s een hele prestatie. Hoeveel mm heb je nu dan over als ik vragen mag, of zijn het nu gewoon slicks?

Ik moet zeggen dat de 225/45ZR17 PS2’s ook vrij hard gaan hoor, maar of dat komt omdat de gemiddelde bochtsnelheid zover omhoog gaat of dat het gewoon relatief zachte sportbanden zijn weet ik niet. Toch ze doen het langer dan de TRX’en en voor veel minder geld.

En 14 inch is echt geen sukses. Is leuk als je op gravel enzo gaat rijden met je CX, maar als je gas geeft, dan wordt het een nogal onprettige ervaring. Ik denk dat ik eens een tijdje wat stalen 15 inch alfa velgen ga proberen om te vergelijken, maar goed.

Voor wat betreft de rijvaardigheids-opmerkingen, zo’n cursus lijkt me best leuk, maar als je wilt dat je banden minder hard slijten leren ze je daar denk ik om heel zachtjes te rijden en heel zachtjes op te trekken. Ik heb begrepen dat het op een Gti of iets dergelijks echt veel minder hard gaat de slijtage, maar onder de Gti T eigenaren hoor ik toch echt wel eenzelfde geluiden over bandenslijtage. Zoals de fransman waarmee ik stond te praten op eurocitro over TRX’en… “Il mange” - hij eet ze.

14 inch is geen alternatief, dus ja dan kom je bij 15-16-17 inch alfa velgen uit, en welke daarvan je kiest hangt af van het gewenste resultaat. Kwa bochtengedrag doet 17 inch het heel leuk kan ik rapporteren. Eviltwin denkt dat het bij 16 inch niet minder goed wordt, vanwege het gewicht en formaat van de CX, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Als ik wat geld overheb, mijn draagarmlagers zijn allen gereviseerd, mijn hydraulische koppellingsbediening gemonteerd is en ik een VEMS aan de praat heb ga ik wel verder experimenteren - tenzij ik iets anders verzin wat ik eerst wil doen natuurlijk…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3909

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 november 2007 11:24 PM
  [ # 83 ]

> Ik vind 40k met 210’s een hele prestatie. Hoeveel mm heb je nu dan over als ik vragen mag, of zijn het nu gewoon slicks?

ze werden voor, aan de buitenkant (daar waar ze het meeste asfalt happen) inderdaan nogal gladjes - zeker niet APK waardig.
ben ook blij met deze herfstdagen dat ik weer OK profiel heb.

in 2001 geimporteerd. toen nieuwe trx-en voor. achter was nog OK.
nu 40k verder voor+achter vervangen.
achter heeft dus meer gereden, waren nog de banden uit Frankrijk.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook