Bollen bijvullen gebeurt met gas (stikstof), het voorraadvat bijvullen doe je met LHM.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Ga naar een hydraulique specialist of regel via de club op een sleuteldag (regio west) dat je bollen worden getest en gevuld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Weer een dagje lekker gesleuteld.
De verlichting is nu helemaal in orde. Op de binnenverlichting dashbordkasje en kofferbak na dan.
Flexibele uitlaat besteld en de bodem geinspecteerd.
Het goede nieuws is dat de balken en de bodem er goed uitziet, maar het slechte nieuws is dat de twee uitlaatpijpen ook zo lek als een mandje zijn. (was mij helaas niet eerder opgevallen anders had ik deze ook gelijk besteld.)
Nog meer slecht nieuws is dat ieder plaatdeel, 2x voorspatbord, 2x achterspatbord en de vier deuren compleet doorgeroest zijn.
Ik wilde wat oppervlakkig roest was vast een beetje gaan behandelen om verder roesten tegen te gaan, overal was het al helemaal doorgeroest.
Dus dat gaat me een heleboel geld kosten.
Straks ga ik illegaal een stukje rijden. (hij is wel verzekerd maar geschorst) Even tanken.
Hopen dat alles goed gaat en dat ik geen politie tegenkom….... ops:
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien kom je een keer een rot exemplaar tegen, kun je alles overhangen!
Zou zelf dus beginnen met het dak/de dakrand, en de C-stijl…
Al het andere hangt er toch los tegenaan.
Ahhhh heerlijk eindelijk iets verder gereden dan een blokje rond mijn huis. De dame loopt heerlijk remt gruwelijk en maakt evenzoveel herrie.
ops:
Maar wat een heerlijke ervaring. Voor het eerst in zijn vier en ja zelf in zijn vijf gereden. Ik moest me echt inhouden om niet nog verder te rijden. De tank is nu lekker vol dus morgen kijken of zij ook op benzine wil blijven lopen.
Ik heb net een plan gemaakt met mijn vrouw over de dame. Eerst de APK regelen dan de auto even amatueristich opleuken.
Dat wil zeggen, alle loszittende roest wegsteken beetje schuren en dan plamuren. Nee ga niet gelijk roepen dat dat niks is dat weet ik. Maar om nu met gaten in het plaatwerk te rijden vinden wij ook niets.
Daarna willen we elk kwartaal een deel vervangen of (laten) lassen. Dit om het nog een beetje betaalbaar te houden.
Dat wil dus zeggen dat we over twee jaar een harde auto hebben. En als alles aangepakt is een leuke kleur uitzoeken.
Goh dit korte ritje heeft mij goed gedaan. Ik was een beetje pesimischtisch na vanmiddag, maar ik zie het nu weer helemaal zitten.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Gisteren weer een uurtje onder de auto gelegen.
Ik heb de flexibelepijp vervangen.
Was geen pretje buiten met deze kou op een bevroren grond. ops:
Maar het is wel lekker dat de auto nu een beschaafd geluid maakt. Helaas moeten de twee lange achterpijpen toch ook vervangen worden. Deze waren slechter dan ik eerst dacht.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Beter is de originele of de op origineel gelijkende klemmen te gebruiken.
De voorste houdt de vlampijp dan vast aan de motor ,waardoor er minder kans is op scheuren van het spruitstuk (met name de zgn. 4 in 1 modellen) en het vereenvoudigt later een deel-demontage.
De nu gemonteerde kwikfitwurgklemmen knellen de verbindingen waardoor beide kanten vervormen en bij demontage meestal allebei de uitlaatdelen vervangen moeten worden.
Pierre schreef:Beter is de originele of de op origineel gelijkende klemmen te gebruiken.
De voorste houdt de vlampijp dan vast aan de motor ,waardoor er minder kans is op scheuren van het spruitstuk (met name de zgn. 4 in 1 modellen) en het vereenvoudigt later een deel-demontage.
De nu gemonteerde kwikfitwurgklemmen knellen de verbindingen waardoor beide kanten vervormen en bij demontage meestal allebei de uitlaatdelen vervangen moeten worden.
Ah ok. Het zat zo ook vast dus ik wist niet beter dan dat het ook zo hoorde. Hoe zien die orginele er precies uit dan en waar kan ik die kopen?
Ik zal er toch nog een keer onder moeten om de achterpijpen te vervangen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse verkoopt de complete uitlaatklem setjes. Of bij het clubmagazijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het is een week van leuke verasingen.
Eers kwam een dorpsgenoot even kijken naar mijn ID. Hij bracht een stroboscoop mee die ik mocht hebben. Heb snel even geschekt, maar ik kan het merkteken niet vinden op de vsnaarschijf. Maar ik zal hier nog wel een keer beter naar kijken en echt de tijd voor nemen.
Eergisteren kreeg van van diezelfde dorpsgenoot een mail dat hij gelezen had dat ik nog achterpijpen nodig had. Hij had die nog liggen en die ga ik straks ophalen.
Gisteren heerlijk een stuk gereden met mijn ID. Ik weet het mag nog niet (nog geen APK), maar ik kon het niet laten.
En vanochtend kreeg ik de boekjes, papieren en lidmaatschap van de ID\DS club binnen.
Nu nog de achterpijpen monteren, achtervering gangbaar maken (geen flauw idee wat er aan mankeert. Maar deze is keihard) en dan naar de keuring.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Heb je wel een gradenboogje? (zit aan de onderkant van de waterpomp vast en grenst aan de aandrijfpoelie), anders zou je er eentje op de kop moeten tikken. Het is kinderlijk eenvoudig te monteren.
Je kunt zelf het merkstreepje aanbrengen:
Eerst moet je je 1e zuiger in het bovenste dode punt (bdp) zetten. Dit doe je door staafje of boortje 6 mm in gat vliegwiel onder je dynamo te steken: je kunt controleren of zuiger 1e cilinder in bdp staat met behulp van een lange schroevendraaier in 1e bougiegat). Het eerste wat je daarna moet doen is een A4tje op je dashboard over je slot plakken met de boodschap: “PEN UIT VLIEGWIEL HALEN”. (Ik ben er ooit een avondje zoet mee geweest! )
Daarna het merkteken aanbrengen op de aandrijfpoelie (met verf of licht beitelslagje) tegenover 0 graden op het boogje.
Daarna kun je met een toerenteller en een stroboscoop (is meestal combinatie; niet je dashboard toerenteller gebruiken) je tijdstip afstellen (vlgs mij bij DSuper5: 4 gr vervroeging bij 2000 rpm, weet ik niet zeker dubbelcheck even).
Overigens, tijdstip is niet het enige. Ook je contactpunten moeten goed afgesteld zijn.
Veel succes met je project. Leuk om te zien dat het blijkbaar nog mogelijk is relatief goedkoop een snoek rijdend te krijgen. Helemaal gelijk dat je er geen project van maakt. Zsm rijden: daar zijn ze voor bedoeld.
Trouwens ik weet niet of je al een checklist APK hebt. Ik weet dat Gerard Maas een aantal jaren geleden iets dergelijks heeft opgesteld. Ik heb het bv bij de amivereniging gevonden: http://www.amivereniging.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=64
Ik weet niet of het nog up-to-date is, maar zal voor 95% nog wel kloppen.
Groet,
Ted
Dank je voor je uitleg. Het is zeker een handig hulpmiddeltje die APK checklist.
Morgen avond ga ik aan de slag met een stoboscoop om de ontsteking goed af te stellen.
En ook morgen ga ik mijn achterbollen ruilen met de twee exemplaren die ik mag gebruiken (van mijn dorpsgenoot en mede DS rijder) om te testen of het daaraan ligt dat de dame hard blijft van achteren.
Nog even een vraag over de bollen. Op dit forum heb ik gevonden hoe je ze moet verwijderen, maar er staan niet hoe je ze moet plaatsen. Ik bedoel eigenlijk, hoe vast moeten ze komen te zitten? Handvast of heb je een hulpmiddel nodig om ze vast te zetten?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zet ze hand vast.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik ook, handvast.
Citroen!