ik heb het afgelopen weekeind het stuurhuis vervangen omdat de oude lekte
volgens mij is het inbouwen allemaal goed gegaan
alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en hij stuurt zwaarder dan met het oude stuurhuis
zou het stuurhuis niet goed gereviseerd zijn?
of kan het aan het inbouwen liggen
weet iemand een oplossing?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Appeltje eitje verhaal denk ik? Appeltje goed afgesteld?
Gebruik de “zoekfunctie” en zoek op appeltje…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Als je DS zwaarder gaat sturen nadat je een ” nieuw ” stuurhuis hebt gemonteerd is er meestal iets met de afstelling niet in orde .
Als de kanteling van het stuurhuis niet goed is afgesteld resulteerd dat ook vaak in zwaar sturen , door een foute afstelling van het ” appeltje ” gaat hij niet zwaar sturen .
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
GW-tje schreef:Appeltje eitje verhaal denk ik? Appeltje goed afgesteld?
Gebruik de “zoekfunctie” en zoek op appeltje…..
Appeltje eitje verhaal denk ik?
wat is het appeltje?
en wat moet ik dan afstellen?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je het stuurhuis goed uitgelijnd met de stuurbuis (is het stuurhuis goed gekanteld)?
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25719
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
peterjeannie schreef:GW-tje schreef:Appeltje eitje verhaal denk ik? Appeltje goed afgesteld?
Gebruik de “zoekfunctie” en zoek op appeltje…..
Appeltje eitje verhaal denk ik?
wat is het appeltje?
en wat moet ik dan afstellen?
Kijk!
Lees je eerst even in in de materie van het appeltje (of hartje) en dan zal je begrijpen wat we bedoelen.
Gebruik de zoekfunctie op ‘appeltje’
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Mijn ervaring is dat als de kanteling van het stuurhuis niet correct is, deze zwaar stuurd en dat na een bocht je het stuur meer dan normaal moet helpen om terug te komen.
Misschien heb je er iets aan. En idd appeltje is voor de middenstand, dus zou normaal gesproken geen invloed (mogen) hebben op ‘zwaar sturen’.
Het ” appeltje ” is een ronde ring aan het einde van je stuurbuis (geen typfout) met in het ” midden ” een soort deukje waar dan op zijn beurt weer een veer met rolletje in valt , dit zorgt ervoor dat je stuur in de rechtuit stand staat .
Daar zit hem het probleem ook niet , het probleem moet je zoeken in de kanteling , als het stuurhuis te ver naar boven of beneden is gekanteld stuurt het allemaal een beetje vreemd .
Soms zwaar , of er zit een ” dood ” punt in het sturen
Gewoon even nalopen , probeer van iemand even het juiste gereedschap te lenen , als je een stuurhuis vervangt kun je ook gewoon het spulletje aftekenen (zo doe ik het zelf ook en nooit last)
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Re: stuurhuis vervangen
peterjeannie schreef:alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en
daarom dacht ik aan een foutieve afstelling van het appeltje. Zwaar sturen is weer een ander verhaal…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Kortom, heb je dit gedaan? (niet alleen de puntjes 5 tm 7 uiteraard)
Re: stuurhuis vervangen
GW-tje schreef:peterjeannie schreef:alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en
daarom dacht ik aan een foutieve afstelling van het appeltje. Zwaar sturen is weer een ander verhaal…....
Als het stuurhuis verkeerd is afgesteld , kan zowel zijdelings als kanteling zijn , stuurt hij ook zwaar en gaat hij ook ” zoeken ” naar de juiste weg
Ik denk dat de kanteling gewoon niet helemaal goed staat , dat hoor je meestal ook wel , het stuurhuis gaat dan vaak ook wat sissen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Re: stuurhuis vervangen
peterjeannie schreef:ik heb het afgelopen weekeind het stuurhuis vervangen omdat de oude lekte
volgens mij is het inbouwen allemaal goed gegaan
alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en hij stuurt zwaarder dan met het oude stuurhuis
zou het stuurhuis niet goed gereviseerd zijn?
of kan het aan het inbouwen liggen
weet iemand een oplossing?
beste mensen
ik heb het appeltje precies in het midden gezet
en ik heb nog een poging gedaan om het stuurhuis af te stellen
ik heb het rubber van het rondsul afgehaald en toen naar de plunjers gekeken of ze gelijk stonden
dat was niet het geval
dus heb ik ze gelijk gezet door het stuurhuis te kantelen
ik dacht nou moet het 100% zijn
maar helaas hij stuurt nog te zwaar,en als ik de bocht omga begint het stuur tegen te sturen (een schokend effect
weet iemand een oplossing?
groetjes peter





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij snap je het niet helemaal?
Heb je gedaan wat in het werkplaatshandboek staat?
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25719
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Staat dit goed:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: stuurhuis vervangen
peterjeannie schreef:peterjeannie schreef:ik heb het afgelopen weekeind het stuurhuis vervangen omdat de oude lekte
volgens mij is het inbouwen allemaal goed gegaan
alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en hij stuurt zwaarder dan met het oude stuurhuis
zou het stuurhuis niet goed gereviseerd zijn?
of kan het aan het inbouwen liggen
weet iemand een oplossing?beste mensen
ik heb het appeltje precies in het midden gezet
en ik heb nog een poging gedaan om het stuurhuis af te stellen
ik heb het rubber van het rondsul afgehaald en toen naar de plunjers gekeken of ze gelijk stonden
dat was niet het geval
dus heb ik ze gelijk gezet door het stuurhuis te kantelen
ik dacht nou moet het 100% zijn
maar helaas hij stuurt nog te zwaar,en als ik de bocht omga begint het stuur tegen te sturen (een schokend effect
weet iemand een oplossing?groetjes peter
Volgens mij heb je nu gewoon de overlappingsdrukken van je stuurhuis afgesteld , dan gaat het ding volledig van pad af
Even een tipje van mij , kost niets hoor , maar investeer even in een werkplaatshandboek , kun je alles in vinden en staan ook tekeningen bij van hetgeen je moet doen
Overlappingsdrukken van je stuurhuis afstellen als je er weinig of geen verstand van hebt ............... niet doen
Het ging om de kanteling van je stuurhuis , dus linker scherm eraf , accubak eraf (afhankelijk van bouwjaar) en het juiste gereedschap (hier al een keer of 30 verteld) gebruiken om de kanteling van je stuurhuis af te stellen
Dan krijg je weer het verhaal van de overlappingsdruk die nu naar alle waarschijnlijkheid totaal foutief afgesteld staat
Maar dat komt als de kanteling van je stuurhuis goed staat
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Ik heb een vraag, heb ik ook al in een ander topic geplaatst maar hier is het relevanter.
Toen ik mijn stuurhuis volgens het WPHB afstelde (afstand ‘A’ 275 mm) stond het stuurhuis duidelijk niet in de rechtuit stand. de zijdelinkse afstand ‘B’ (122 +2,5 mm) klopte wel. Uiteindelijk heb ik met improvisatie de rechtuitstand zoveel mogelijk goed gezet, echter die afstand A bedraagt nu maar 265 mm. Is dat erg? Volgens mij niet, enkel de zijdelinkse afstand lijkt mij van belang, die afstand A voor rechtuit kan ik altijd nog later verstellen door het appeltje in de juiste stand te plaatsen, toch? en de sporing kan ook altijd later nog worden bijgesteld, nietwaar?