1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
stuurhuis vervangen
peterjeannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 15-06-2008

Gepost: 17 juni 2008 06:43 PM

ik heb het afgelopen weekeind het stuurhuis vervangen omdat de oude lekte
volgens mij is het inbouwen allemaal goed gegaan
alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en hij stuurt zwaarder dan met het oude stuurhuis
zou het stuurhuis niet goed gereviseerd zijn?
of kan het aan het inbouwen liggen
weet iemand een oplossing?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 juni 2008 07:21 PM
  [ # 1 ]

Appeltje eitje verhaal denk ik? Appeltje goed afgesteld?
Gebruik de “zoekfunctie” en zoek op appeltje…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 17 juni 2008 07:45 PM
  [ # 2 ]

Als je DS zwaarder gaat sturen nadat je een ” nieuw ” stuurhuis hebt gemonteerd is er meestal iets met de afstelling niet in orde .

Als de kanteling van het stuurhuis niet goed is afgesteld resulteerd dat ook vaak in zwaar sturen , door een foute afstelling van het ” appeltje ” gaat hij niet zwaar sturen .

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
peterjeannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 15-06-2008

Gepost: 17 juni 2008 08:35 PM
  [ # 3 ]
GW-tje schreef:

Appeltje eitje verhaal denk ik? Appeltje goed afgesteld?
Gebruik de “zoekfunctie” en zoek op appeltje…..

 

Appeltje eitje verhaal denk ik?
wat is het appeltje?
en wat moet ik dan afstellen?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 juni 2008 08:49 PM
  [ # 4 ]

Heb je het stuurhuis goed uitgelijnd met de stuurbuis (is het stuurhuis goed gekanteld)?

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25719
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 juni 2008 08:57 PM
  [ # 5 ]
peterjeannie schreef:
GW-tje schreef:

Appeltje eitje verhaal denk ik? Appeltje goed afgesteld?
Gebruik de “zoekfunctie” en zoek op appeltje…..

 

Appeltje eitje verhaal denk ik?
wat is het appeltje?
en wat moet ik dan afstellen?

Kijk!
Lees je eerst even in in de materie van het appeltje (of hartje) en dan zal je begrijpen wat we bedoelen.
Gebruik de zoekfunctie op ‘appeltje’

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 17 juni 2008 09:12 PM
  [ # 6 ]

Mijn ervaring is dat als de kanteling van het stuurhuis niet correct is, deze zwaar stuurd en dat na een bocht je het stuur meer dan normaal moet helpen om terug te komen.

Misschien heb je er iets aan. En idd appeltje is voor de middenstand, dus zou normaal gesproken geen invloed (mogen) hebben op ‘zwaar sturen’.

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 17 juni 2008 10:15 PM
  [ # 7 ]

Het ” appeltje ” is een ronde ring aan het einde van je stuurbuis (geen typfout) met in het ” midden ” een soort deukje waar dan op zijn beurt weer een veer met rolletje in valt , dit zorgt ervoor dat je stuur in de rechtuit stand staat .

Daar zit hem het probleem ook niet , het probleem moet je zoeken in de kanteling , als het stuurhuis te ver naar boven of beneden is gekanteld stuurt het allemaal een beetje vreemd .
Soms zwaar , of er zit een ” dood ” punt in het sturen Wink

Gewoon even nalopen , probeer van iemand even het juiste gereedschap te lenen , als je een stuurhuis vervangt kun je ook gewoon het spulletje aftekenen (zo doe ik het zelf ook en nooit last)  Wink

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 juni 2008 02:28 AM
  [ # 8 ]

Re: stuurhuis vervangen

peterjeannie schreef:

alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en

daarom dacht ik aan een foutieve afstelling van het appeltje. Zwaar sturen is weer een ander verhaal…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 18 juni 2008 01:15 PM
  [ # 9 ]

Kortom, heb je dit gedaan? (niet alleen de puntjes 5 tm 7 uiteraard)

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 18 juni 2008 02:18 PM
  [ # 10 ]

Re: stuurhuis vervangen

GW-tje schreef:
peterjeannie schreef:

alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en

daarom dacht ik aan een foutieve afstelling van het appeltje. Zwaar sturen is weer een ander verhaal…....

Als het stuurhuis verkeerd is afgesteld , kan zowel zijdelings als kanteling zijn , stuurt hij ook zwaar en gaat hij ook ” zoeken ” naar de juiste weg Wink

Ik denk dat de kanteling gewoon niet helemaal goed staat , dat hoor je meestal ook wel , het stuurhuis gaat dan vaak ook wat sissen Idea

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
peterjeannie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 15-06-2008

Gepost: 21 juni 2008 12:36 AM
  [ # 11 ]

Re: stuurhuis vervangen

peterjeannie schreef:

ik heb het afgelopen weekeind het stuurhuis vervangen omdat de oude lekte
volgens mij is het inbouwen allemaal goed gegaan
alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en hij stuurt zwaarder dan met het oude stuurhuis
zou het stuurhuis niet goed gereviseerd zijn?
of kan het aan het inbouwen liggen
weet iemand een oplossing?

beste mensen

ik heb het appeltje precies in het midden gezet
en ik heb nog een poging gedaan om het stuurhuis af te stellen
ik heb het rubber van het rondsul afgehaald en toen naar de plunjers gekeken of ze gelijk stonden
dat was niet het geval
dus heb ik ze gelijk gezet door het stuurhuis te kantelen
ik dacht nou moet het 100% zijn
maar helaas hij stuurt nog te zwaar,en als ik de bocht omga begint het stuur tegen te sturen (een schokend effect
weet iemand een oplossing?

groetjes peter

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 juni 2008 12:41 AM
  [ # 12 ]

Volgens mij snap je het niet helemaal?

Heb je gedaan wat in het werkplaatshandboek staat?

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25719
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2008 06:38 PM
  [ # 13 ]

Staat dit goed:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 23 juni 2008 02:24 AM
  [ # 14 ]

Re: stuurhuis vervangen

peterjeannie schreef:
peterjeannie schreef:

ik heb het afgelopen weekeind het stuurhuis vervangen omdat de oude lekte
volgens mij is het inbouwen allemaal goed gegaan
alleen als ik op de snelweg rijd gaat het stuur naar het middelpunt zoeken en hij stuurt zwaarder dan met het oude stuurhuis
zou het stuurhuis niet goed gereviseerd zijn?
of kan het aan het inbouwen liggen
weet iemand een oplossing?

beste mensen

ik heb het appeltje precies in het midden gezet
en ik heb nog een poging gedaan om het stuurhuis af te stellen
ik heb het rubber van het rondsul afgehaald en toen naar de plunjers gekeken of ze gelijk stonden
dat was niet het geval
dus heb ik ze gelijk gezet door het stuurhuis te kantelen
ik dacht nou moet het 100% zijn
maar helaas hij stuurt nog te zwaar,en als ik de bocht omga begint het stuur tegen te sturen (een schokend effect
weet iemand een oplossing?

groetjes peter

Volgens mij heb je nu gewoon de overlappingsdrukken van je stuurhuis afgesteld , dan gaat het ding volledig van pad af Confused

Even een tipje van mij , kost niets hoor , maar investeer even in een werkplaatshandboek , kun je alles in vinden en staan ook tekeningen bij van hetgeen je moet doen Wink

Overlappingsdrukken van je stuurhuis afstellen als je er weinig of geen verstand van hebt ............... niet doen  Idea

Het ging om de kanteling van je stuurhuis , dus linker scherm eraf , accubak eraf (afhankelijk van bouwjaar) en het juiste gereedschap (hier al een keer of 30 verteld) gebruiken om de kanteling van je stuurhuis af te stellen Idea

Dan krijg je weer het verhaal van de overlappingsdruk die nu naar alle waarschijnlijkheid totaal foutief afgesteld staat Confused

Maar dat komt als de kanteling van je stuurhuis goed staat Wink

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 23 juni 2008 02:39 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een vraag, heb ik ook al in een ander topic geplaatst maar hier is het relevanter.

Toen ik mijn stuurhuis volgens het WPHB afstelde (afstand ‘A’ 275 mm) stond het stuurhuis duidelijk niet in de rechtuit stand. de zijdelinkse afstand ‘B’ (122 +2,5 mm) klopte wel. Uiteindelijk heb ik met improvisatie de rechtuitstand zoveel mogelijk goed gezet, echter die afstand A bedraagt nu maar 265 mm. Is dat erg? Volgens mij niet, enkel de zijdelinkse afstand lijkt mij van belang, die afstand A voor rechtuit kan ik altijd nog later verstellen door het appeltje in de juiste stand te plaatsen, toch? en de sporing kan ook altijd later nog worden bijgesteld, nietwaar?

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook