




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Ik lijk nu dus eindelijk een hobby gevonden te hebben waarbij mijn enorme eigenwijsheid en koppigheid goede eigenschappen zijn…
Komt het toch allemaal goed





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En vandaag de linker klauw eruit gesloopt.De beide bouten gingen er vlotjes uit, maar toen kwam ik erachter dat de nokkenaspoelie eraf moet om de klauw van de remschijf af te kunnen krijgen.
Geprobeerd om de poelie los te draaien, maar dat ding zit dus echt kei-vast. Moet ik het vliegwiel blokkeren om die poelie los te krijgen?
Op onorthodoxe wijze toch de klauw verwijderd zonder de poelie los te halen, door eerst ruimte te maken waardoor ik de beide remblokjes kon verwijderen, daarna ging het nét.
Deze remblokjes waren allebei nog heel. Maar wat was die klauw een ongelooflijk vette zooi!
Nadat ik de klauw flink met remmenreiniger bespoten had en met een schone doek bewerkt, was ik alweer 1,5 uur bezig geweest in een onmogelijke houding in de motorruimte. Ofwel: mooi geweest. Iedere dag een klein stukje en dan komen we er ook wel.
Tips over hoe je makkelijk de nokkenaspoelie kan lossen zijn van harte welkom. In de versnelling zetten en de handrem erop is helaas niet meer mogelijk dus Alvast bedankt.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je de handremklauwen onorthodox eraf hebt kun je de poelie toch orthodox laten zitten ?
Mocht de poelie er toch af moeten: er zitten ronde gaten in, daar kun je hem mee blokkeren met stukkie stalen pijp. Soms is het handiger om menslijk hulpje te gebruiken tegen wegspringen, want staal op staal is glad!
Kijk nog even goed naar de poelie, soms zitten er (haar)scheurtjes in/rond het hart!
vooral de klinknagels waar het hart van die poelie mee aan de rest is bevestigd, willen nog wel eens losraken en afbreken. bij de minste speling gelijk vervangen.
Ik spreek uit ervaring, het is niet leuk als je wagen tijdens het rijden plotseling inzakt, zwaar stuurt, de temperatuur oploopt en het laadstroomlampje gaat branden omdat geen van alle v-snaren meer worden aangedreven.
Is het niet mogelijk om die poelie aan zijn hart vast te lassen?
Ik heb nu al meer verhalen gelezen met ellende van die poelie….
CX GTi Turbo 2 - All Black





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
vlietmansje schreef:Als je de handremklauwen onorthodox eraf hebt kun je de poelie toch orthodox laten zitten ?
Je zou zeggen van wel, maar oude, versleten remblokjes verwijderen -waarbij alles onder de smeer komt te zitten- geeft minder problemen dan nieuwe remblokjes erop proberen te frotten terwijl je je zojuist schoongemaakte boeltje vetvrij wilt houden, vandaar.
vlietmansje schreef:Mocht de poelie er toch af moeten: er zitten ronde gaten in, daar kun je hem mee blokkeren met stukkie stalen pijp. Soms is het handiger om menslijk hulpje te gebruiken tegen wegspringen, want staal op staal is glad!
Dat had ik uiteraard als eerste geprobeerd, maar ik kon geen goede ‘grip’ krijgen (lees: geen goed stuk om de stalen pijp tegen af te zetten, achter de poelie).
Het ging mij i.i.g. te lomp, en ik vroeg me af of er geen betere manier was. Schijnbaar niet dus. Tja, dan moeten we maar regelmatig handjes wassen met de beroemde HEMA-handreiniger tijdens het monteren van de linkerklauw he
Zoals we bij mij op het werk altijd plegen te zeggen: Komt goed, komt allemaal goed…
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien kun je de voeringen tijdens montage “inpakken” in folie?





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
He da’s een goed idee, dank je!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
GW-tje schreef:CDPF…...do not give up…....ik zit met dezelfde trammelant! Ik heb mijn dame moeten laten schorsen omdat ik ook meer tijd nodig had voor de handremblokjes. Ik had de pech dat mijn APK-boys over een remmentestbank beschikken. En dan wordt echt alles op zo’n bank getest.
Als ik de auto op de handrem had staan, sloeg de motor echt af bij wegrijden, hoor. Maar goed…......Blijf geduldig en het komt goed…...(praatte ik mijzelf ook weer wat moed in)
mm, tocch maar opzoek naar een garage die keurt met een ouderwetse remvertrager tijdens een proefrit?
GW-tje schreef:CDPF…..de dynamo gaat toch uit elkaar voor een paar nieuwe lagers en een grondige reiniging. Ik zie dan vanzelf de staat van de koolborstels en kijk wel even of ik me weer bij jou meld. Er is bij elke dynamoboer wel aan te komen denk ik….......maar toch bedankt!
ik breng m altijd weg, evenals startmotoren. Kost iets meer, ong <100 euro, maar dan weet je teminste zeker dat ie goed in elkaar zit. Heb zelf wel eens gekloot met een startmotor, nwe lagers, schoonmaken etc, bleek dat ding toch te ver overleden te zijn





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Startmotor accoord, kun je ook errug slecht bij, dynamo kun je wel beetje mee aanklooien, toch





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Nou, na enkele dagen geen mogelijkheid om te sleutelen kon ik vanavond weer wat doen.
Na enige tijd flink geklooid te hebben met de linker klauw, besloten om eerst maar de rechter weer te monteren, aangezien het gewoon niet lukt om met nieuwe blokjes erop, op een andere manier te monteren dan de juiste.
Dus ging ik op zoek naar de stelbouten die mij zo aardig gesponsord waren, aangezien 1 van die bouten was afgebroken op de rechterklauw. Wat dacht je? Nergens te vinden Terwijl ik zeker wist dat ik ze in één van de dozen met onderdelen gegooid had… Na een half uur zoeken besloten om dan maar de linkerklauw op de rechterplek te monteren, ik had namelijk geen zin om mijn schaarse sleuteltijd te verkwisten met zoeken. Zaterdag maar eens bij daglicht zoeken, dan vind ik ze vast wel.
Mooie nieuwe remblokjes gemonteerd op fraai ontvette klauw, en dat boeltje weer rondom een mooi ontvette schijf gehangen. Bouten aangedraaid (Natuurlijk eerst bouten en boutgaten goed schoongemaakt, anders loopt het rampzalig mis) en daar hing klauw nr.1 alweer te blinken! Zo, nu had ik in ieder geval iets nuttigs gedaan vandaag. Geïnspireerd door dit bescheiden succes pakte ik een stalen staaf die ik inmiddels gevonden had, stak deze door de nokkenspoelie en liet deze enerzijds op het blok rusten, en anderzijds op de traverse. Zo, als die nu nog niet los gaat…
Niet dus
Ik moest met mijn volle gewicht op de ratel gaan staan (!) voordat de moer meegaf. Hij was dan ook heerlijk vastgeroest op de draad, inspuiten met roestoplosser enkele dagen geleden had weinig geholpen. Maar hij was nu i.i.g. los! Dynamo en HD pomp losgemaakt, spanning van de snaren gehaald en voila, daar schoof meneer sta-in-de-weg eraf. De keerring erachter zag er gelukkig nog patent uit.
Vervolgens nog linker remschijf ontvet en boutgaten schoongemaakt/ontvet, ter voorbereiding van het monteren van de andere klauw, als ik de stelbout teruggevonden heb. Maar dan kan ie er ook meteen op!
Ik blijf zeggen: kleine stapjes tegelijk, maar uiteindelijk komen we er!
(Moet ook wel, nog een paar weken en er is niet meer fatsoenlijk te sleutelen buiten)
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Volgens Pelleboer gaat het zondag regenen, dus zaterdag gewoon afmaken
Vaart houden, APK-erop en show-middag organiseren!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik vind het knap, dat doorzettingsvermogen met buiten sleutelen. Menigeen zou de moed verliezen…..





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
vlietmansje schreef:Vaart houden, APK-erop en show-middag organiseren!
Showmiddag een keer voor of na een bijeenkomst van Regio Arnhem? Dat is hier om de hoek op loopafstand namelijk Vaart houden is inderdaad belangrijk om de motivatie niet te verliezen. Ik vermoed echter dat mn zoontje op het moment zn eerste tandje krijgt, waardoor hij nogal slecht slaapt en veel huilt. En dan wil ik niet tegen mijn vrouw zeggen (nadat ze al een hele dag met een jengelend kind heeft gezeten):“Prop jij ff iedere 5 minuten de speen erin? Dan ga ik nu met mijn hobby bezig, OK?” Vandaar dat er momenteel wat minder vaart in zit. Maar ik ben er bijna! Als ik de remblokjes erin heb, hoef ik alleen nog maar koplampen te stellen, dan heb ik alle afkeurpunten afgewerkt.
ted.kampen schreef:Ik vind het knap, dat doorzettingsvermogen met buiten sleutelen. Menigeen zou de moed verliezen…..
Dank je Ted. Ik ben het echter wel gewend, vroeger al aan mijn Honda’tjes buiten sleutelen, en later de motoren. Alleen toen ik eens midden in de winter een motorwissel moest doen bij mijn oude Honda CB550, stelde mijn vrouw voor dat ik dat binnen deed. Zoals vlietmansje al opmerkte, komt in de winter buiten sleutelen neer op 20 minuten sleutelen, en dan 40 minuten handen opwarmen binnen. Dat kon ze niet langer aanzien, de lieverd We hebben toen de motor 2 dagen in de huiskamer gehad! Jaja, wat vrouwen al niet moeten doorstaan, als hun man van gemotoriseerd tuig houdt…
Het is mij trouwens wel vaker opgevallen dat ik nog stug doorzet als andere mensen allang de handdoek in de ring gegooid hebben. Niet dat ik mezelf fantastisch vindt, maar vaak moet je gewoon flink wat inzet tonen om ergens te komen, is mijn ervaring. Ik vind die anderen dan gewoon slapjes. Hoewel ik een verwarmde ruime garage zeker niet zou afslaan Zoals ik al eerder zei: ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn zeer koppige karakter, wat anderen voor doorzettingsvermogen aan zien.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…