




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wederom: Goed bezig!
Citroen!
geniet van dit soort uitleg. toevallig vrijdag het hele deurschakelaarverhaal zelf meegemaakt. het schroefboutje achterin het kunststof pinnetje was eruit, kwam doordat pinnetje was uitgescheurd. oplossing: het kunststofpinnetje 4 mm ingekort, nieuw gaatje van 2,5 mm geboord daana na wat gehengel de plusdraad te pakken waaraan het schroefboutje nog zat. alles geschroefd en gemonteerd en werkt weer, zij het met een pinneke van 4 mm korter.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Het is alweer een aardig tijdje geleden dat ik jullie lastig viel met mijn wijdlopige verhalen over de wedervaardigheden van mijn dame.
Helaas voor jullie vind ik het weer nodig om wat neer te typen hier.
Hoewel ik de afgelopen 2 weken regelmatig aan de DS gefrunnikt heb, ben ik niet echt veel verder gekomen. Netto resultaat van pakweg 6 uur klussen: Maar liefst 1 hele bout los kunnen krijgen! En dan nog van de rechter remklauw. Ik heb inmiddels een speciaal gereedschapje hiervoor gemaakt, maar je kunt er gewoon zó slecht bij….
Vanavond was ik het echt helemaal en compleet zat. Ik heb flink wat geduld, maar hier ben ik toch echt klaar mee. Woedend en sacherijnig heb ik stuurhuis, verdamper, radiateur en koeltunnel weer teruggezet in de auto. Morgen of komende week rijd ik met haar naar mijn ouders, die hebben een smeerput in de garage. Van onderaf moet het toch beter te bereiken zijn, en de linker klauw moest ik toch al van onderaf doen. Bah!
Om toch positief te eindigen: Voordat ik de hele santekraam (stuurhuis, koeltunnel, radiateur etc.) uit de motorruimte sloopte, heb ik weer regelmatig een eindje met haar gereden. Vanavond ook weer, om even te testen (maak ik mezelf dan wijs). En ze begint zo langzamerhand te rijden als een echte dame! Start en loopt goed op LPG, die afstelling heb ik dus voor elkaar. Trekt lekker door en wil goed van haar plaats komen bij het stoplicht. Echt genieten. Des te vervelender dat ik alleen nog maar die *&%$#$ handremblokjes moet doen voor de APK…. De huidige blokjes hebben ongeveer half zoveel voering als de nieuwe die ik heb liggen, dus ik vind het persoonlijk beetje over the top als afkeurpunt. Maarja, het heeft weinig nut om daar discussie over aan te gaan met de keurmeester natuurlijk. Er komt een dag dat ik die krengen eruit heb! Eerst een manier zien te vinden om mijn frustratie te kunnen uiten op die klauwbouten *Bijt agressief in een koekje*
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Gewoon ergens anders laten keuren. De helft van de voering lijkt mij OK en is zeker geen afkeurpunt!
Je wielen mag je niet met de hand kunnen verdraaien (zo controleren ze meestal). Ga gewoon ergens anders heen. Bij Eindhoven weet ik er wel een paar die de auto echt goed proberen te keuren en niet “zoeken”. Bij jou in de buurt moeten die ook zitten!
Idd. alles terugzetten, handremblokken goed afstellen en ergens anders laten keuren.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
CDPF…...do not give up…....ik zit met dezelfde trammelant! Ik heb mijn dame moeten laten schorsen omdat ik ook meer tijd nodig had voor de handremblokjes. Ik had de pech dat mijn APK-boys over een remmentestbank beschikken. En dan wordt echt alles op zo’n bank getest.
Als ik de auto op de handrem had staan, sloeg de motor echt af bij wegrijden, hoor. Maar goed…......
Blijf geduldig en het komt goed…...(praatte ik mijzelf ook weer wat moed in)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Bedankt voor het hart dat je me onder de riem steekt, GW-tje
Ik las in jouw topic al dat je met hetzelfde probleem zat, en volgde de tips daar met aandacht. Er komt een dag dat ik die klauwen los heb, en de nieuwe blokjes erin kan prutsen.
Ted en Erict: Ik heb idd overwogen om haar ergens anders nog eens ter keuring aan te bieden. Toch snap ik wel een beetje wat de keurmeester bedoelt: als handrem doet ie het prima (net als bij GW-tje), maar bij de DS is de handrem tevens een noodrem en dient daarom getest te worden op zijn remvertraging. Ik vermoed dat mijn huidige blokjes verglaasd zijn o.i.d. (Vorige eigenaar heeft mss vaak de handrem vergeten?) want als je de handrem als ‘normale’ rem gebruikt, doet ie schrikbarend weinig.
Daar komt bij, ik ben nu redelijk op de hoogte van de algehele staat van mijn dame. Dat wetende, vind ik niet dat de keurmeester dingen gezocht heeft, of overal met een vergrootglas overheen heeft gekeken. Integendeel, ik dacht dat ik er goed vanaf kwam. In mijn mega-frustratie schreef ik gisteren nogal stellig, feit blijft dat ik me flink heb verkeken op dit karweitje. Natuurlijk bedankt voor jullie tips, als ik het echt niet meer weet zal ik zeker proberen om haar ergens anders ter keuring aan te bieden.
Misschien eens vragen hoeveel het kost om Herman die blokjes om te laten wisselen voor me. Aan de andere kant ben ik daar weer te eigenwijs voor: zoiets simpels moet mij toch lukken?! Ik voel met je mee GW-tje. Wie het het eerst voor elkaar heeft, is de master, OK?
Lastig was ook wel dat het gereedschap dat ik speciaal hiervoor gekocht had, de kracht niet aankon en verboog alsof het brood was.
Het stukje gereedschap dat ik hierna zelf heb gemaakt van een steek/ring sleutel, draaide zonder moeite de achterste bout los. Op de voorste bout pakt het echter niet goed, dus durf ik ook niet veel kracht te zetten… Anyway, back to the drawing board.
Vandaag had ik te weinig tijd om naar mijn ouders te rijden. Daarom heb ik, om afkickverschijnselen te voorkomen, de koolborstels van de dynamo geïnspecteerd en de spanningsregelaar nagekeken (kontakten van de relais schoongemaakt). Koolborstel heeft nog wel veerspanning maar het houdt niet over, morgen even nieuwe koolborstels meenemen op de zaak. De laatste tijd floept het laadstroomlampje namelijk aan bij hogere toerentallen. Het viel me trouwens op dat er een vierde draad aan mijn dynamo zit, op best wel knullige wijze eraan geknutseld. Dat moet ik eens nader onderzoeken, want daar snap ik niks van.
Daarna heb ik haar eens flink gewassen, want ze zat onder de zwarte handafdrukken en vegen die één of andere onverlaat er steeds op smeert…
Nu is ze weer mooi wit, met een blinkend groene deur aan 1 kant, heheh.
Na het wassen viel me overigens wel op dat de dakrand in de hoek bij bestuurderszijde blijkbaar lekt. Zucht. Even een koker Tixophalt scoren dus, mooi karweitje om op 1 van de laatste droge dagen van dit jaar te den. Volgens mij dacht ik ook te zien dat er een origineel dakrubber gebruikt is, dus wat dat betreft verbaast het me dat het niet rondom lekt.
En voor de echte regenachtige dagen heb ik het klokje eruit gehaald. Deze liep in het begin wel enigzins, maar doet nu niks meer. Eens zien of ik die weer aan de praat kan krijgen, tussen de bedrijven door.
Toch eerst maar eens die handremkrengen… Er moet een mogelijkheid zijn.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Kun jij op een “handige” voordelige wijze aan koolborstels komen?
Dan houd ik mij aanbevolen voor een setje, tegen betaling uiteraard.
Ik heb een Pharis-Rhône….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lekkage langs de dakrand geeft met beetje pech vervelende gevolgschade: mijn ooit fraaie stoffen bekleding (inmiddels versleten) liep grote kringen op van soortgelijke lekkage. Het water lekte op het stuur, liep er mooi rondje langs en lekte vervolgens op de zitting
Kringen gaan er dus nooit meer uit, bovendien zit je op natte plek (later dus vuilniszak )





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
@GW-tje: Ik heb vandaag wat koolborstels meegenomen die volgens mij precies goed zijn qua afmeting aan de lange zijde, maar misschien iets te dik op de korte zijde. In dat geval kunnen ze probleemloos bijgevijld worden. Ik moet echter nog even passen voordat ik dat zeker weet. Jammer genoeg (voor jou, prettig voor mij ) heb ik een Ducellier dynamo, en ik weet niet welke maat koolborstels er in een Paris-Rhone zitten. En jij moet je hele dynamo openslopen voor je dat weet, ook niet echt een denderende optie lijkt me. Ik kan maar aan 2 maten koolborstels komen via mijn werk, maar ik heb ook nog wel enkele liggen.
Daarom de vraag: weet iemand misschien welke exacte maat koolborstels er in een Paris-Rhone dynamo zitten? Dan kan ik GW-tje hopelijk helpen, als de maat een beetje klopt.
Vanavond nog een heerlijk stukje gezweefd, en ik merkte dat de dynamo nu weer netjes bijlaadt. Helaas blijft het laadlampje nu constant aan, dus er zit iets scheef in de spanningsregelaar, bij het relais van het lampje. Nou ja, zolang ik maar weet dat er wel netjes bijgeladen wordt, kan ik wel even met dat lampje leven. Kan nooit een groot euvel zijn, los ik tussendoor wel even op in een verloren half uurtje.
@ vlietmansje: Bij mij hing de druppel aan de binnengoot, en drupt gelukkig (?) op de vloer. Hoewel ik leren bekleding heb (confort), lijkt me dat ook niet al te vochtbestendig, zeker niet in de deplorabele staat waarin mijn bekleding verkeert. Ik maak me meer zorgen over mijn A-stijlen en dakrand… Maar goed, 1 probleem tegelijk graag
En toch, enig nuancering van al mijn gemopper: Wat rijdt zo’n auto toch fantastisch he… En wat voel je je voornaam in zo’n enorme boot van een auto. Zoals mijn vrouw ooit opmerkte: Dit is geen auto. Dit is nog een automobiel!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Bedankt voor het hart dat je me onder de riem steekt, GW-tje
![]()
Ik las in jouw topic al dat je met hetzelfde probleem zat, en volgde de tips daar met aandacht. Er komt een dag dat ik die klauwen los heb, en de nieuwe blokjes erin kan prutsen.
Als je het voor elkaar hebt is dit precies de reden dat deze DS, je eerste dus, zo speciaal is: krijg je nooit meer met een andere

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
CDPF…..de dynamo gaat toch uit elkaar voor een paar nieuwe lagers en een grondige reiniging. Ik zie dan vanzelf de staat van de koolborstels en kijk wel even of ik me weer bij jou meld. Er is bij elke dynamoboer wel aan te komen denk ik….......maar toch bedankt!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. Bij elk elektro revisie bedrijf leverbaar. inclusief de diodebrug en lagers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Vandaag de godin even meegenomen naar mijn werk, mijn collega’s waren zó ontzettend benieuwd na mijn verhalen…
Nodeloos te zeggen dat mensen het prachtig vonden allemaal, iemand vroeg hoeveel zo’n voorstoel nou kostte, want ze wilde er één voor thuis
Ze start inmiddels net zo goed als de Xsara, ook op gas. *brede grijns* Op de terugweg naar huis nog een mijlpaaltje bereikt: sinds de aanschaf heb ik 100 kilometers met de dame mogen rijden.
Vanwege snertweer helaas geen kans gehad om verder te werken aan serieuze zaken als handremblokjes, dus ik pruts aan het klokje, maak nieuwe prio-lijstjes en bereid post-APK klusjes voor (bougierubbers vervangen, kleppen stellen, dat soort dingen)
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En er zijn gelukkig weer vorderingen te melden!!
Afgelopen week erg weinig kunnen doen , maar gisteren heb ik een goed wringijzer 3/8 gekocht, en ‘s avonds kon ik natuurlijk niet wachten om die uit te proberen op onze hardnekkige patiënt.
Dop 19 erop, pijp over wringijzer schuiven en kracht zetten… KNAK!
Huh? Pijp was gespleten
Dikker stuk pijp gezocht, op maat gemaakt, en toen kwam die tweede bout toch maar los!
EINDELIJK had ik de rechter handremklauw los. Na inspectie van de diverse delen was ik blij dat ik toch doorgezet had i.p.v. ergens anders laten keuren: er mankeerde namelijk nog wel het één en ander aan.
Ondanks dat de dikte van de voering nog heel redelijk leek, hadden bij 1 van de remblokjes de anti-rammelveertjes al flink aangelopen tegen de remschijf. Ze waren aan 1 kant nogal dun geworden, dus die moet ik even vervangen. Remschijf was gelukkig niets aan te zien. Bovendien viel bij één van de blokjes spontaan het voeringsmateriaal er vanaf! Zo’n plakje zal rijdend tegen of tussen je normale remblokjes schieten zeg… Blijkbaar wist de keurmeester toch wel waarover hij praatte, wat deze remblokjes betreft. Het is dan ook een oude rot in het vak.
Vandaag had ik uiteraard weer veel inspiratie om het handremklusje verder aan te pakken. In een uurtje gooide ik reservewiel, luchttunnel, radiateur, accubak en stuurhuis eruit om goed bij de linker handremklauw te kunnen komen. Vervolgens de handremkabel losgemaakt om goed bij de bouten van de linkerremklauw te kunnen.
(Deel 3 in de serie Howto’s waar niemand iets aan heeft: Ik heb het handrempedaal volledig ingetrapt, beide klauwen vastgezet in die positie met goede tye-rips, en voorzichtig het pedaal weer losgemaakt. Voila: ruimte genoeg om de kabel makkelijk te verwijderen.)
Toen heb ik de afgebroken stelbout in de rechterklauw, die ik inmiddels dus helemaal los in de hand had, even ingespoten met WD40. Terwijl ik me richtte op de onwillige bouten van de linkerklauw kon dit mooi even intrekken. Helaas ging de rechterklauw nog niet zo voorspoedig. Ik heb 1 bout een halve slag kunnen draaien, maar de pijp die ik nu over het wringijzer steek is te ruim, en dat werkt niet fijn zoals jullie je ongetwijfeld kunnen voorstellen. Morgen op het werk even rondkijken, anders even een pijpnippeltje 3/8 scoren bij een oude werkgever van me.
Aangezien ik reeds lang geleden geleerd heb dat je op moet houden als je niet over de juiste hulpmiddelen of gereedschap beschikt, de linker klauw verder nog maar even met rust gelaten.
Ik heb wél nog even een plaattang op de afgebroken stelbout van de rechterklauw geklemd, gelukkig kon ik deze vrij makkelijk eruit draaien. Dat is dus ook alweer een zorg minder. Wordt vervolgd!
Ik lijk nu dus eindelijk een hobby gevonden te hebben waarbij mijn enorme eigenwijsheid en koppigheid goede eigenschappen zijn…
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…