











































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja, maar dat weet je niet zeker maarrrr dat kan je niet gokken…
Als je krukaslagers goed en mooi zijn, NIET vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar, @bogaard dan: De bussen heb ik nog ff gechecked en die zaten muurvast dus de kans op beweging tijdens het draaien van de krukas acht ik hierdoor miniem maar niet uitgesloten. Maar wees eerlijk, in het leven zijn dingen vaak toch ook een gok.
Vandaag eindelijk weer in een DS gereden, een zwaar gemis in die tijd dat mijn eigen voiture inmiddels al 2,5 jaar stilstaat. Maar zoals ik al zei, vandaag dus eindelijk weer DS gereden en flink verder gesleuteld aan la grande dame en hierdoor toch weer een stukje dichterbij een rijdende voiture!?.
Dit alles mede mogelijk gemaakt door een ander forum lid die mij vandaag fantastich heeft weten aan te vullen qua sleutelwerk. Met zn tweetjes de bak weten te wisselen en het 1 en ander weer hebben opgebouwd als het om het blok gaat.
Nu is toch wel de vraag gerezen van die plaatsing van de voorraadbol in dit projekt ????
Waar in vredesnaam gaan we die plaatsen, immers beiden zijden van de bak zijn welbevolkt door andere mechanische functies en er lijkt weinig plaats over te zijn voor een herplaatsing van de voorraadbol. Heeft iemand wellicht enig suggestie over een potentiele niewe plek voor de voorraadbol ??? In ieder geval dient dit ergens op de bak of blok te zijn.
Morgen weer een dag en dan zal ik wat foto’s maken, want over dit issue komen we er nog niet helemaal uit.
C’est une voiture du ministre !

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Misschien kun je voor op de bak in de luwte onder de koeltunnel een plekje vinden? Met een eenvoudige beugel is daar wel een plekje te maken lijkt me en je zit redelijk dicht in de buurt van de HD-pomp. Wel een andere leiding fabrieken, maar dat moest toch al wel….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan ook een flexibele drukleiding laten maken en de unit op een balk schroeven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:Je kan ook een flexibele drukleiding laten maken en de unit op een balk schroeven.
Da’s een leiding die lijkt op de remleiding achterwielophanging?
Maar dan met opgegeven lengte, dus?














































Totaal aantal Berichten: 43365
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlietmansje schreef:bogaard77 schreef:Je kan ook een flexibele drukleiding laten maken en de unit op een balk schroeven.
Da’s een leiding die lijkt op de remleiding achterwielophanging?
Maar dan met opgegeven lengte, dus?
Neen, dat is geen remleiding maar een speciaal gemaakte slang. Te verkrijgen bij van der Laan in Abbenes. Ik en veel andere SM rijders hebben zo’n slang als vervanging van de (immer brekende) HD leiding. Kosten voor zo’n slang bedragen max 100 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43365
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goddess'71 schreef:Nu is toch wel de vraag gerezen van die plaatsing van de voorraadbol in dit projekt ????
Waar in vredesnaam gaan we die plaatsen, immers beiden zijden van de bak zijn welbevolkt door andere mechanische functies en er lijkt weinig plaats over te zijn voor een herplaatsing van de voorraadbol. Heeft iemand wellicht enig suggestie over een potentiele niewe plek voor de voorraadbol ??? In ieder geval dient dit ergens op de bak of blok te zijn.
Tjsa… Ik had je op 17 mei al gewaarschuwd voor dit probleem! Dit had je moeten uitzoeken vóór je de boel in je auto ging hangen!
waterman771, die op 17 Mei schreef:Goddess'71 schreef:Verder laat ik dus de oliekoeler zitten en sluit ik deze gewoon aan op de alluminium schoen in de luchttunnel. Heeft iemand toevallig zo’n schoen liggen, met een extra aansluiting voor deze oliekoeler ?
Had de motor die in jouw auto zat ook al een oliekoeler? Volgens mij niet. Dat betekend dat je de hogedrukregelaar, die op jouw originele motor zit, niet meer op het vervangingsblok kunt terugplaatsen. Waar ga je hem dan laten? Bij een halfautomaat kan ie op de bak, maar omdat jij een 5 bak hebt gaat dat dus écht niet werken. Ergo: hoe denk je dit te gaan oplossen????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goedemorgen allemaal,
Die plek onder het strijkijzer lijkt mij inderdaad zeer toepasselijk en daar had ik zelf nog niet aan gedacht, THANKS !
@Waterman, de hele handel staat er nog steeds naast hoor, keurig op een verijdbare hond waardoor ik nu nog overal bij kan komen. We waren zeker van plan om dit eerst op te lossen voordat de hele handel gemonteerd gaat worden.
Wellicht hebben mensen ervaring met het doorboren van een afgebroken tapeinde van mn uitlaatspruitstuk. Dit metaal blijkt zo hard te zijn dat ik er niet doorheen kom om hem zo uit te boren. Het betreft het allerlaatste tapeinde van de hele serie en die zit aan de bak kant en helaas is deze diep afgebroken waardoor lassen geen optie meer is.
Mensen bedankt weer voor jullie hulp !
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dun boortje beginnen en dan een ietsje dikkere zodat er een tegendraads tap in kan….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Alvorens we de motor erin kunnen hangen zijn aantal zaken uit te zoeken:
- plaatsing twee keer 8 nieuwe tapeinden inlaat en uitlaatspruitstukken
- dus: uitboren tapeind no 1 (uitlaat)
- twee nieuwe tapeinden koelwaterpijpje
- kleppen stellen al dan niet voor de eerste start/plaatsing blok (?)
- 6mm gat markeren met witte verf
- besluit plaatsing HD-regelaar :
- leiding HD-pomp naar HD-regelaar, vast of flexibel :
- leiding HD-regelaar auto in :
- koellucht naar oliekoeler fixen :
en nog meer :
Komt wel goed, eerst vakantie, toch
Hoi hoi,
Het is me gelukt om het afgebroken tapeind uit te boren en opnieuw te tappen ! Spruitstuk zit inmiddels weer op zn plekkie.
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Goedemorgen,
Eindelijk zit er weer flink wat shot in de terugkeer van een DS op onze wegen
Drie uur vannacht thuisgekomen, maar zeer grote vorderingen ten aanzien van de voiture.
Inmiddels is het gereviseerde blok teruggekomen in de motorruimte en zijn de lastigste klussen inmiddels “achter de rug”. Dan doel ik op het plaatsen van het stuurhuis, het aansluiten van koppelingskabel, remkabel en versnellingsbak kabel., man wat zijn die veren van de remkabel stug zeg, heb er flinke spierballen voor teruggekregen.
Ook de voorraadbol is op haar nieuwe plekje beland, inclusief verlengde treiterslang en HD leidingen. Hopelijk gaat dit werken zo, de voorraadbol zit nu rechts horrizontaal op de bak gemonteerd, zal de volgende keer hiervan even nieuwe foto’s maken.
Nu had ik eigenlijk nog een stomme vraag omtrend de afstelling van het stuur, nu heb ik alle onderdelen die ik gisteren heb teruggeplaatst keurig gemerkt en genummerd, echter dit ben ik lichtelijk vergeten. Affin de vraag:
Het stuur dient bij recht voorruit toch op half zeven te staan afgesteld ?
Fijne zondag.
C’est une voiture du ministre !

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Goddess'71 schreef:Het stuur dient bij recht voorruit toch op half zeven te staan afgesteld ?
Stuur ongeveer op half acht afstellen, en dan op de kleine wijzer letten!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Stuurspaak hoort (met wielen in rechtuitstand) naar links, 30 graden onder de horizontaal te staan. Zie deze link blz. 233
Citroen!