








Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik heb een break in ambulance uitvoering en daar zit in de koeltunnel een extra klep voor de radiator die je open en dicht kunt zetten vanuit de cabine.
Voordeel is dat je auto sneller op bedrijfstemperatuur is en daardoor binnen sneller warm is en blijft. Bedenk wel dat je dit het liefst moet combineren met de (zeer gewilde) temperatuurmeter zodat je de klep niet vergeet weer open te zetten.
Beetje handige harry zet dat systeempje zo in elkaar





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In mijn groene DS23 zit die klep in de koeltunnel ook. Een temperatuurmeter is dan inderdaad onontbeerlijk, anders gaat je koelvloeistof zo over de 100’C en nog hoger als je de klep dicht laat… Maar nu, bij deze temperaturen ver onder nul is ie ideaal!
Citroen!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb ook m’n kachel schoongemaakt en dit was al een wereld van verschil. Dit is denk ik ook het eerste wat je moet doen, in combinatie met de rest van het koelsysteem (in ieder geval de radiateur) aangezien er dan meer stroming is van koelvloeistof en dus ook weer een hoger rendement en sneller warmworden van je kachel radiator.
Mocht je of je passagier het dan nog koud hebben, dan kun je verdere stappen overwegen. Het komt er in het kort op neer proberen meer warmte te krijgen en de kou buiten te houden. Daarom wat ik hier mis in dit topic is het tegen gaan van tocht. Sluiten je voor-zijruiten nog wel goed tegen de rubbers, sluit je achterklep nog wel goed in de rubbers ? Zo nee, stel de ruiten bij en/of plaats een dunne benzine-slang in de rubbers zodat deze verder naar buiten staan en daarom met meer kracht tegen de ruiten aan drukken. Ook kun je bij een sedan een plaat achter de achterbank leuning plaatsen die ervoor zorgt dat er geen warme lucht weg tocht naar de kofferbak. Bij een break zou je de achterklep moeten afdichten tegen de carrosserie en ook tussen boven en onderklep. Let op bij afdichten dat er geen vocht in / achter kan blijven staan ivm. roest
Het probleem verder met deze temperaturen is dat je een garage nodig hebt om met deze temperaturen te klussen en dan is het probleem al half opgelost ? Je kunt ook wachten tot de zomer met deze klussen maar dan heb je waarschijnlijk andere plannen. ops:
Je kunt daarom ook (nu) naar de bouwmarkt gaan, een 500W electrisch oliekacheltje op 220V kopen, deze een paar minuten voor vertrek aan zetten (eventueel met een timer) en dan lekker rijden (kabel wel eerst opruimen ). De olie in het kacheltje blijft nog wel lang genoeg warm totdat de DS zelf voldoende warmte geeft. Heb je in de zomer tijd voor andere problemen en hoef je nu niet in de kou aan een warmte-oplossing te werken.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bogaard77 schreef:Ik snap het niet hoor… Zitten jullie in je blote kont in je auto?
Je hebt toch een jas aan? Hoe kan je het dan koud hebben?
Sterker nog , ik heb niet alleen een jas aan (zo’n dikke met bont) , maar ook een muts , slawl en handschoenen , aangezien de onderbakken van mijn DS (lees pakhuis) nog in Frankrijk liggen wil het wel ietsje tochten in mijn oude dame (lees oude lijk)
Maar ik doe niet moeilijk hoor , gewoon klappertandend doorbikkelen en blijven lachen , krijg mijn bek ook niet meer zo goed uit de plooi van de kou
Ik voel me af en toe net zo’n stoere biker met sneeuw in zijn baard , alleen ontbreekt de valhelm en het leren motorjack met achterop de tekst : gas , grass or ass , nobody rides for free
Bij mij zou er beter : gas , grass or ice op kunnen staan
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
DriverD schreef:In mijn groene DS23 zit die klep in de koeltunnel ook. Een temperatuurmeter is dan inderdaad onontbeerlijk, anders gaat je koelvloeistof zo over de 100’C en nog hoger als je de klep dicht laat… Maar nu, bij deze temperaturen ver onder nul is ie ideaal!
zijn hier soms foto’s van?


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006
- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
vraagje
zit er een verschil tussen een verwarming van de ds series
en d super of d special series?
zijn de ds modellen voorzien van betere systeem dan de id of d series?
je zou met deze temperaturen toch weer haast gaan verlangen naar zo,n tweerijer, lekker vol met bagger, motor zo op temperatuur…en dan wel een schone kachelradiator gemonteerd. lekker warm.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
volgens mij is er geen verschil in de verwarming behalve de aanjager voor de latere modellen. Wel kan ik mij voorstellen dat de d-modellen en zeker de pallas uitvoering beter geïsoleerd zijn.
DriverD schreef:Wellicht moet je je gaspedaal eens dieper intrappen!
![]()
Uitleg: Hoe meer vermogen de motor moet leveren, hoe meer warmte er -onder andere via de kachel- afgevoerd moet worden. Bij de GS merk je dit verschijnsel heel goed: op de snelweg, bij 130 km/u olietemperatuur 100’C, daarna 80 km/u en olietemperatuur zakkend naar 50’C bij deze buitentemperaturen.
zeg DriverD,
Zit er verschil in de verwarming van een GS ten opzichte van een GSA?
Als ik 100km/h rijd bemerk ik dat het kouder is dan dat ik 80km/h rijd, ik vraag dit omdat jij spreekt over olie temperatuur, terwijl het alles te maken heeft met de lucht koeling bij de GSA.
In het begin had ik ook problemen met de verwarming met mijn DS, ik heb eerst de radiator van de kachel met ontkalker schoongemaakt het resultaat was mager, later bleek dat het gazen filter voor de ventilator vol zat met bladeren en dergelijke… ja en toen deze éénmaal schoon was moest de kachel rap zachter gezet worden.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Belangrijke tip: de lucht na de kachelradiateur gaat alleen naar de voorruit en de voeten. Dus het rooster links zal nooit verwarmde lucht geven. Het gaat volgens dit schema:
Buitenlucht -> blower -> nu splitst het zich:
1. -> kachelradiateur -> splitst in voeten / voorruit
2. -> rooster links
Als je het warm wil hebben zet je dus de roosters links en rechts helemaal dicht, en laat je de lucht via het raam en de voeten lopen. Als je het rooster openzet krijg je het nooit warm.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
roland schreef:DriverD schreef:Wellicht moet je je gaspedaal eens dieper intrappen!
![]()
Uitleg: Hoe meer vermogen de motor moet leveren, hoe meer warmte er -onder andere via de kachel- afgevoerd moet worden. Bij de GS merk je dit verschijnsel heel goed: op de snelweg, bij 130 km/u olietemperatuur 100’C, daarna 80 km/u en olietemperatuur zakkend naar 50’C bij deze buitentemperaturen.zeg DriverD,
Zit er verschil in de verwarming van een GS ten opzichte van een GSA?
Als ik 100km/h rijd bemerk ik dat het kouder is dan dat ik 80km/h rijd, ik vraag dit omdat jij spreekt over olie temperatuur, terwijl het alles te maken heeft met de lucht koeling bij de GSA.In het begin had ik ook problemen met de verwarming met mijn DS, ik heb eerst de radiator van de kachel met ontkalker schoongemaakt het resultaat was mager, later bleek dat het gazen filter voor de ventilator vol zat met bladeren en dergelijke… ja en toen deze éénmaal schoon was moest de kachel rap zachter gezet worden.
Voor een goede verwarming in de DS moet:
1. Je kachelradiateur goed schoon en ontkalkt zijn.
2. Er genoeg lucht in de auto kunnen, via de verwarmingsradiateur. Voorwaarde is dan dat de luchtslang links goed is bevestigd, niet verstopt is en dat de ventilator in het kachelhuis goed draait. Bovendien moet je deze ventilator onder circa 80 km/u constant aan hebben staan!
Off-topic: De GSA heeft een veel sterkere interieur-ventilator, die bovendien in 3 standen regelbaar is. Daardoor is een GSA meestal nog warmer te krijgen dan een GS. Ook een GS krijg je snel en goed warm: Deze ochtend reed ik met de GS naar Maastricht. Bij vertrek was het in de auto -14’C, na zo’n 10km +5’C en lang voor Maastricht al +20’C. Ik heb het winterscherm wel bijna volledig dicht gemaakt (alleen slingergat is nog open).
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Afgelopen weekend met -16 vertrokken naar Parijs. Naar aanleiding van dit topic had ik het verwarmingsysteem vrijdag nog even nagelopen (thanx guys..). Slangen zaten goed. Alleen was de aansluiting van de kachel op het schutbord was niet goed. Dit even gefixt en de schuimisolatie tussen het kachelradiateurtje en het kachelhuis dichtgemaakt. Met -16 tot later -5 bleef de temperatuur redelijk in de wagen. Echt warm werd het niet en de achterste zijruiten bevroren. Onderweg ben ik nog even gestopt om de rechter luchtslang van de bumper los te gooien, zodat het ‘dichte’ luchtrooster rechts niet meer tochtte. Bij 140 op de teller (130 Tomtomkms) ging het veel beter. In heel België mocht je door de smog slechts 90 en dat was jammer voor de behaaglijkhied. De tempeter bleef in het onderste gedeelte van de witte streep hangen.
Gisteren terug met 0 tot + 5: jas uit en na enkele tientallen kilometer de kachel op halve kracht. ‘t Was weer heerlijk zweven
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb een 2e kachel rechts gemonteerd, met standaard DS kachel radiateur, GS-fan en zelf een behuizing geknutseld met alu-plaat vouwen en popnagels. Daarna geisoleerd voor in de zomer met armaflex, is nog niet op deze foto’s te zien.
links een ander kraan, die alleen opengaat als het moet en sluit als ik dat wil…(CTA-kraan)
Ik heb nog een Conrad bouwpakketje klaarliggen om de fan(s) in toeren te kunnen regelen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
citrods schreef:DriverD schreef:In mijn groene DS23 zit die klep in de koeltunnel ook. Een temperatuurmeter is dan inderdaad onontbeerlijk, anders gaat je koelvloeistof zo over de 100’C en nog hoger als je de klep dicht laat… Maar nu, bij deze temperaturen ver onder nul is ie ideaal!
zijn hier soms foto’s van?
Zie deze link
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik had met de temperaturen van de afgelopen weken ook wat moeite om e.e.a. op temperatuur te krijgen en houden;
Afgelopen zomer heb ik een 3 rijen radiateur gemonteerd; de temperatuur kwam nu niet boven de 60 graden…
Daarnaast was het erg koud in de auto.
Ik heb inmiddels ook een 2e (originele DS) kachelradiateur gemonteerd in een zelf gefabriceerde vierkante buis.
De radiateur + kraan had ik nog liggen; de kraan heb ik gewoon open gezet (geklemd).
Ik zit er alleen nog over te denken er een fan achter te plaatsen, want nu komt er alleen rijwind door de extra kachelradiateur.
Daarnaast heb ik een stuk karton voor helft van de radiateur om via die weg niet te veel warmte te verliezen,
ik kan de temperatuur in de gaten houden dus als e.e.a. te warm wordt dan kan ik op tijd ingrijpen.
Dit werkt voor mij afdoende;
De motor zit nu behoorlijk constant tussen de 70 en 80 graden en in de auto wordt het lekker warm.
Minpunt is wel dat ik de boel weer moet verwijderen als het weer warmer wordt.