Totaal aantal Berichten: 1423
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Vandaag, 14 Januari 2009 is het precies 40 jaar geleden dat er een nieuwe witte handgeschakelde DS21 Pallas met zwart leder, afgeleverd wordt bij garage Ets P. Tarot in Avignon aan de directeur van een aannemersbedrijf uit de zelfde plaats.
Deze DS krijgt het kenteken 21-NF-30.
39 Jaar later in 2008 komt ene R. Boeren deze DS te koop tegen, nog steeds van deze zelfde eigenaar. Ze staat al zeker 20jaar stil met een km stand van 23.260KM.
Nog die zelfde dag wordt er naar Auto Renaissance in A’dam gebeld of er interesse is in deze DS.
Dat is er zeker, want ene Martin zoekt al enige tijd naar een handgeschakelde DS21 pallas uit 69,
omdat er zo’n zelfde auto nogal bruut door zijn neus is geboord.
Ook Martin krijgt die dag nog een telefoontje en enkele weken later komt op dinsdag 8 juli de DS laat in de middag op een vrachtauto tussen een hele hoop Renault 4tjes aan in Amsterdam.
Dit heugelijke feit werd meteen via de telefoon doorgegeven en de volgende dag bracht Martin met vriendin
een bezoekje aan Amsterdam om de DS te bewonderen!
Er stond een lekker stoffige. doffe maar prachtige DS Pallas. Origineel 123.000km gelopen en dat is overal aan te zien! Prachtig niet verkloot dashboard, super rustig lopende motor, prachtig heel en niet doorgezakt leder en een heerlijke geur! Toen de DS op de brug, bodem helemaal gaaf, zoals het moet zijn!
Er wordt serieus gesproken over wat Auto Renaissance allemaal aan de DS gaat/kan doen en wat ik zou willen.
Na een paar dagen goed nadenken (dit grapje kost natuurlijk wel serieus geld) besloten de DS te kopen, de techniek kompleet aan te laten pakken maar het plaatwerk niet te laten lassen en te spuiten, vanwege een toch wel flinke kosten besparing.
Het spuiten en lassen moet later maar gebeuren. Het was inmiddels half Augustus toen AR begon met de DS.
Ik wilde graag een DS21 met 5 bak, maar dat was in 1969 nog niet leverbaar. Nu wil het toeval dat ik een vader heb die ook in het bezit is van een DS en ook al 20 jaar een DSloper (23ie 5 bak) heeft staan waar dus een al 20 jaar niet gebruikte 5 bak in zit! Ik zie mijzelf als 8 jarig jongetje nog achter het stuur zitten van deze DS, lekker met die versnellingspook heen en weer alsof ik de bestuurder was van deze machtige machine. Dus.. die 5 bak moest ik hebben en die moest in m’n nieuwe DS komen!
Na 3 dagen prutsen (ding staat al 20 jaar stil en vanalles zat dus goed vast(geroest)) lag de bak eruit.
Na de bak grondig met een hogedrukreiniger schoongespoten te hebben (omg wat zag ik eruit daarna..) de bak naar Amsterdam gebracht om in te laten bouwen.
De originele bak moest er toch uit voor een nieuwe koppeling en een nieuwer type vliegwiel.
Verder is zowat alles wat vervangen kon worden vervangen door nieuw of beter.
Denk aan nieuwe radiateur, CX dynamo, nieuwe startmotor, nieuwe waterpomp, hydrauliekpomp, slangen, 123 ontsteking, uitlaat, 6 nieuwe bollen, nieuwe Michelins enz enz en een LPG installatie.
Toen ik ging kijken, was er voor de zekerheid toch een stukje dorpel opengeslepen omdat daar wat roest zat, maar het viel mee, dat is dus vervangen. Ook de kofferbak bodem was niet helemaal goed meer dus daar is toch een nieuwe ingelast.
Zie bij de 3de foto ook de originele fabrikage stikkertjes links op de deur zitten!
Toen ik daar zo was en alles bekeken had toch maar besloten het plaatwerk te laten lassen en de DS te laten spuiten. Dat leek me gewoon leuker.
Na lang twijfelen de kleur zwart gekozen (Gris palladium in zowel de A als B variant leken me ook wel wat)
Een zwarte pallas met getint glas en zwart leder vind ik toch wel ultiem!
(Hierdoor heb ik nog een middag in m’n achtertuin ondekt hoe een DS deur uit elkaar moet omdat ik uit 4 sloopdeuren het getint glas heb gehaald.)
Het is inmiddels eind september als de DS gelast is en naar de spuiter gaat. Een week later kwam de DS alweer terug van de spuiter! Hell yeah dat was snel! Maar ze was niet gespoten. De spuiter had er geen zin meer in “al die K*t DSen van Auto Renaissance te spuiten.”
De achterklep en achterschermen zijn gestraald, de deuren en voorschermen gelast.
Na 2 weken wist AR de spuiter alsnog te overtuigen deze DS te spuiten, maar omdat ze niet veel tijd hadden ging het wel lang duren.
Vrijdag avond laat 28 november werd de DS gespoten weer afgeleverd bij Auto Renaissance.
De DS werd meteen opgbouwd, kreeg nog een grondige antie roest behandeling en een week later stond ze klaar om de confrontatie met de RDW aan te gaan voor een invoerkeuring. Ik ben meteen vanuit mijn werk gaan kijken en tijdens deze rit naar A’dam rijdt ik mijn dagelijks vervoer over de 2 ton heen!
Het RDW verhaal verliep met suc6 en de DS kreeg het kenteken AM-70-40 met als keurige omschrijving “DS 21 Pallas” op het kenteken!
AR ging nog een week rijden met de DS om nog eventuele problemen op te lossen. Na 20 jaar stil staan en zo’n berg nieuwe onderdelen kan er natuurlijk nog eea boven water komen. Zo werd het stuurhuis nog ongesteld, dus die werd nog gewisseld voor een gereviseerd exemplaar.
Vrijdag 19 december was het dan zover! De DS werd afgeleverd!Nadat alles afgehandeld was wilde ik natuurlijk graag gaan rijden. Bij de eerste bocht naar rechts reed ik de DS bijna aan bonken, want ik zag die auto helemaal niet in de rechter spiegel.. Maarja.. er zat dus geen rechterspiegel op. Ik meteen weer terug voor een spiegelwant dat is echt geen doen.
Deze DS rijdt echt als een nieuwe, start altijd in een keer, ook op LPG. Loopt 600 toeren stationair, veert perfect, en door de lange 5 bak erg stil op de snelweg! Ik heb er nu nog maar 1200km mee gereden vanwege de pekel. Een uitgebreide foto sessie zal nog volgen!
Wat deze DS uit 69 voor mij zo speciaal maakt is dat het een DS21 is met nieuwe neus maar wel met het unieke alleen in 69 geleverde dashboard. In een modeljaar 69 zit ook voor het eerst de robustere DX2 21 motor. In een 68er zit de DX 21 motor er nog in. Verder vind ik het oude type stuur en de opliggende klinken erg mooi!
Ik heb van medeforummer Repelsteeltje nog 2 prachtige origineel zwart lederen smalle hoofdsteunen kunnen kopen die er nog in moeten.
Ook heb ik nog een 69er JaegerTableau en die moet er ook nog ingebouwd worden.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heel mooi!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 7904
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Eindelijk een topic over deze godin!!!
Mooi Mart, ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben!

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Super, nice deze continuing story…...en wat een geweldige dame!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Geweldig Martin!!
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat!!
Ik kijk uit naar de dag dat mijn 69-er weer de weg op kan (aan de andere kant heeft het restaureren ook z’n charmes…. moet alleen geen eindeloos verhaal worden).
Groetjes,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...

Totaal aantal Berichten: 11872
- Xantia TD SX
Een fantastische DS! Wat een MOOIE! wagen heb je daar, Martin!
Wat ik even niet helemaal volg is dat kenteken 21-NF-30. Dat is beslist uit ‘76 (mijn BMW had 68-NR-89, 17 november ‘76). De ‘69er B-Kdead van mijn vriendin had 41-22-MF (letters erachter. Maart 1969). Dat kenteken is dus tussen ‘69 en ‘77 ergens eens vervangen… Niet dat het uitmaakt. Ik zou het gewoon een interessant raadsel bij de dame vinden… (en ze is MOOI!, had ik dat al gezegd?)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Black = Beautiful
Alex
Penny Lane schreef:Een fantastische DS! Wat een MOOIE! wagen heb je daar, Martin!
Wat ik even niet helemaal volg is dat kenteken 21-NF-30. Dat is beslist uit ‘76 (mijn BMW had 68-NR-89, 17 november ‘76). De ‘69er B-Kdead van mijn vriendin had 41-22-MF (letters erachter. Maart 1969). Dat kenteken is dus tussen ‘69 en ‘77 ergens eens vervangen… Niet dat het uitmaakt. Ik zou het gewoon een interessant raadsel bij de dame vinden… (en ze is MOOI!, had ik dat al gezegd?)
Derk
21 NF 30 (eigenlijk zonder streepjes schrijven) is het oorspronkelijke Franse kenteken.
Mooi verhaal over een mooie Snoek trouwens!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Totaal aantal Berichten: 11872
- Xantia TD SX
Bassman schreef:Penny Lane schreef:Een fantastische DS! Wat een MOOIE! wagen heb je daar, Martin!
Derk
21 NF 30 (eigenlijk zonder streepjes schrijven) is het oorspronkelijke Franse kenteken.
![]()
Mooi verhaal over een mooie Snoek trouwens!
I stand corrected.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat vreemd is: Departement 30 is Gard, terwijl Avignon in departement 84 (vaucluse) ligt….?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 644
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Zo, dat is een hele mooie auto. Ik zat ook te denken om voor ‘normale’ auto ook een DS te nemen, misschien ook maar doen. maar ja, op dit moment heb ik al een veel te groot wagenpark en dus eerst moet wat weg voordat d’r weer nieuwe bolides gekocht kunnen worden.
Dag Martin!
Prachtig verhaal en wat heb je er een schitterende auto van gemaakt!! Ik twijfel nog over de nieuwe kleur van m’n Berline, die een verloederde schoonheid is geworden, en vind (gebroken) wit nog steeds erg mooi, maar zwart is eigenlijk ook wel très chic...
Nou ja, wat autokleuren betreft ben ik héél makkelijk: als ‘t maar wit, zwart of rood is. En aangezien zwart en wit geen kleuren zijn, kom ik dan steeds weer uit op rood…
Groeten,
Fem
Martin, van harte kerel! Erg fraai.
Helemaal naar jouw wens en ook nog op het door jou zo aanbeden LPG
Ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat.
Martin wat een fantastisch mooie auto! En wat heb jij het grondig aangepakt! Complimenten. Black is beautifull !
John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl

Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
Geweldige auto! Geweldige uitvoering! Geweldige kleur!
Heel veel plezier ermee!

Totaal aantal Berichten: 1423
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
DriverD schreef:Wat vreemd is: Departement 30 is Gard, terwijl Avignon in departement 84 (vaucluse) ligt….?
Je hebt helemaal gelijk, ik zit op de grijze kaart te kijken en daar staat ook Gard op. Maar ze is wel nieuw afgeleverd Avignon aan deze eigenaar.
Volgens mij ligt dat ook tegen elkaar aan?