20 van de 28
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
La Dame Blanche van C.D.P.F. : Te koop
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 27 januari 2009 12:03 AM
  [ # 286 ]

En weer even een update.
Ondanks dat het hier vies koud waait, kon ik het toch niet laten om enkele uurtjes aan de dame te besteden, nadat ik ‘s zaterdags de Xsaar weer op z’n pootjes gezet heb.

Ik meldde al dat de dame wat rijk leek te lopen. Dus haalde ik even het luchtfilter eraf, en het bleek dat het hele luchtfilterhuis en het kanaal naar de carb toe erg vet was van motorolie.
Onderin het luchtfilterhuis lag zelfs een klein plasje motorolie. Kenners weten nu hoe laat het is: het filtertje in mijn ontluchting van het kleppendeksel is verzadigd met olie en gaat daardoor spugen in het luchtfilterhuis. Maar ook in mijn eerste bougiegat! Die zat weer flink vol met olie, dus tijd voor een grondige aanpak.
Eerst maar alle bougies eruit gedraaid. Vervolgens de schachten schoongemaakt, en nieuwe bougies gemonteerd. Ter controle even kort gestart, en jawel hoor: de motor liep meteen weer zoals ik gewend ben.
Inmiddels was ik tot op het bot verkleumd, dus liet ik de rest van de werkzaamheden over voor zondagavond.

Op zondag maakte ik als eerste de omgeving van de klepdekselpakking schoon. Bij het verwijderen van het luchtfilterhuis brak slechts één tapeind af Rolling Eyes nou ja, het hadden er ook 2 kunnen zijn…
Daarna heb ik het kleppendeksel eraf gehaald en nieuwe schachtrubbers en klepdekselpakking gemonteerd. De oude schachtrubbers waren nog heel maar wel erg hard. Klepdekselpakking leek me nog wel aardig, maar ik had al een nieuwe liggen dus dan monteer ik die ook, natuurlijk.
Kleppen had ik nog niet zo lang geleden gesteld, dus dat liet ik na een korte controle voor wat het was.
Klepdeksel er weer op gezet. Als laatste het filterelementje van de ontluchting kleppendeksel uitgespoeld in benzine. Zo.
Nu nog tapeind uitboren in uitlaatspruitstuk, en een nieuwe monteren. Lijkt me een heerlijk karweitje.  Rolling Eyes  NOT!

Bij demontage van luchtfilterhuis zag ik dat de rubbers waar deze in is opgehangen, erg slecht waren.
Vandaag dus maar weer eens een doosje onderdelen besteld:
-Rubbers luchtfilterhuis
-Dakrubber (ik ben die lekkage nu echt spuugzat! Staat hoog op de prio-list dus)
-Setje condensator + kontaktpuntjes om als reserve in de auto te leggen. Er ligt al een condensator in de auto, maar die is al gebruikt en ik weet niet of ie nog goed is (Lag er al in toen ik de dame kocht)
-Oliefilter (ik heb er 150 km geleden schone olie in gegooid, maar als je gezien had hoe dat er nu alweer uitzag… Binnenkort nog eens een oliewissel dus)
-En een rubbertje voor onder aan de schakelstang. Hoewel mijn home-made oplossing prima voldoet, heb ik voor die paar euro toch liever een origineel rubbergedoe daar. Wie weet schakelt dat wel nóg beter Laughing

Toen ik thuiskwam wilde ik alvast beginnen met het uitboren van het afgebroken tapeind, maar ik had geen scherpe boor die klein genoeg was om mee te beginnen. En als je niet de juiste middelen of gereedschap hebt, moet je niet gaan klooien maar eerst zorgen dat dat op orde komt, vind ik.
Dus… wat gaan we dan doen? Mijn formule van “iedere sleutelavond minstens 1 ding afmaken” vind ik nog steeds prima werken namelijk. Je schiet op, en dat houdt de moed erin. Wacht eens! mijn chokeknopje zit nog steeds losjes op het asje geduwd. Lijmen zie ik niet zitten, maar ineens kijk ik met een vuile grijns naar de boormachine. Dat asje van de choke is messing, dat boort zelfs met een niet-vlijmscherpe boor nog makkelijk.
Ik boor inderdaad met niet al teveel moeite een gaatje recht van voren in het asje. Vervolgens tap ik wat draad hierin, en ik peuter het zilveren plastic rondje met het choke-symbool uit de chokeknop.
En wat zien ik? Daarachter zit een mooi verzonken gaatje, prachtig geschikt om een schroefkop te kunnen huisvesten.  Cool
Gaatje door de knop geboord, schroefje erdoor, schroefje vastdraaien in asje aan chokekabel, en als laatste dat zilveren plastic plaatje weer terugpeuteren in de knop. Voilá, een weer goed werkende choke! 25 euri aan een nieuwe chokekabel uitgespaard in minder tijd dan dat ik nodig had gehad om een nieuwe kabel te monteren.
Hoewel dit een kleine reparatie is, vind ik het toch erg fijn dat dit weer netjes voor elkaar is. Het staat zo shabby als je even moet choken en je trekt vrolijk dat knopje eraf (vooral met iemand naast je die net een beetje onder de indruk raakt van het enorme slagschip dat DS heet, dat doet toch afbreuk aan het geheel Wink )
Bovendien moeten alle knopjes en pieletjes gewoon werken, of ik ze nu gebruik of niet.
Choke saved the day; ik heb iets kunnen repareren en mag derhalve van mezelf weer terug naar binnen met mn verkleumde botten.

Morgen weer terug naar het mooie klusje van tapeind uitboren… Je zou bijna hopen dat het regent. Bijna zei ik he!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 januari 2009 09:25 AM
  [ # 287 ]

Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 januari 2009 10:40 AM
  [ # 288 ]

Goed werk. En mooi verhaal weer.  Cool

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 januari 2009 04:19 PM
  [ # 289 ]

Nog steeds goed bezig.  doei
Grappig dat soms hele kleine reparaties toch zoveel voldoening kunnen geven. Ik had het eerst met mijn klokje en later met de sigaretten aansteker. Eigenlijk totaal niet belangrijk, maar toch wel leuk.  Cool

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 januari 2009 10:47 PM
  [ # 290 ]

Een nieuwe contactset heeft vaak papiertje tussen de puntjes, een gebruikte kan trouwens óók als reserve dienen voor het geval dat het veertje breekt…
Bovendien heb je voorbeeld bij aanschaf van nieuwe!

knuffel

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 27 januari 2009 11:31 PM
  [ # 291 ]

@ vlietmansje: Klopt, en als er geen papiertje tussen zit, dan zijn ze wel ingevet of gewaxed. Tegen corrosie. Eigenlijk zou je dus ook nog wat aceton of een bus remmenreiniger mee moeten nemen in het noodpakket voor onderweg, als je nieuwe puntjes als reserve in de auto legt.  Very Happy
En v.w.b. voorbeeld voor nieuwe: ik heb Ducellier, en daar wordt altijd maar 1 type contactpuntjes voor geleverd, zag ik in catalogi. Uiteraard kan een gebruikte set ook prima als thuiskomer dienen. Echter, die dingen kosten nieuw iets van 5 euri, voor Ducellier dan… Daar ga ik niet voor beknibbelen, zeker niet als je weet wat een frisse ontsteking kan doen voor het rijgedrag van je dame. Het plan was inderdaad om de nieuwe spullen te monteren en de oude in de auto te leggen, uiteraard.

@Wolfman: kleine reparaties kunnen enorm veel voldoening geven idd, vooral als je je er al een tijd aan geërgerd hebt. Ik zal bijvoorbeeld heel blij zijn als mijn klokje eindelijk ook netjes loopt. (Om nog maar te zwijgen over die ellendige toerenteller Wink )

En wat hebben we vandaag gedaan?
Nou, in afwachting van de onderdelen (ik was gisteren vergeten te schrijven dat ik natuurlijk ook nog 2 nieuwe tapeindjes M7 besteld had voor de bevestiging hitteschild/luchtfilter) heb ik via het werk een goede set boren gekocht. Gelukkig zijn we AEG/Milwaukee dealer, dus we hebben kwaliteits spul. Nu ik goed gereedschap had, kon ik eindelijk beginnen: het afgebroken tapeind heb ik uitgeboord, en toen nieuw draad erin getapt.
Ik zat een centimeter diep met mijn tapeind, en wilde net wat verse snijolie toevoegen toen ik luid KNAK! hoorde.
Ik vloekte inwendig en beet op m’n lip. Hard. Ik durfde niet te kijken. Ging alles zo vlotjes qua boren, en dan brak die stomme tap af in het zojuist zo keurig uitgeboorde gat! Grrrr.
Toch moest ik ooit weer mijn ogen open doen. Na drie keer diep ademgehaald te hebben bekeek ik de schade. Huh? De tapsleutel was gebroken, in plaats van de tap zelf. Hoera! De kou is het middenstuk (van composiet) waarschijnlijk fataal geworden. Whatever, de dame was gered! Met een bahco heb ik de rest van de draad gesneden, en dat ging prima. Gelukkig zat de tap er al een stuk in.
Dus morgen kunnen we meteen weer aan het monteren! Hopelijk donderdag weer met de dame naar het werk, met perfecte ontsteking Cool
(Mits er niet gestrooid is natuurlijk)

We ploeteren gewoon stug voort, maar dat was jullie vast al opgevallen. Wink

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 28 januari 2009 11:24 PM
  [ # 292 ]

Vandaag werd ik verblijd door een mooi doosje met onderdelen dat Tante Pos over de drempel schoof. Al het gevraagde zat erin, alleen het verkeerde type dakrubber helaas Rolling Eyes  (Waarom krijgt men altijd uitgerekend de verkeerde als er slechts 2 typen zijn?)

Ik heb -nadat ik zoonlief zijn laatste flesje had gegeven, en naar bed had gebracht- de rubbers voor het luchtfilter en de tapeindjes eruit gevist en ben aan de slag gegaan. Rubbers in steun gepeuterd (lastig als het zo koud is!), luchtfilter op steun gemonteerd, en dat geheel weer netjes op het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Hierbij waren de ratel-ringsleuteltjes weer eens van onmisbare waarde, die dingen zijn echt goud waard als je regelmatig aan een Citroën sleutelt.

Toen ik het geheel weer gemonteerd had, zat er inderdaad veel meer beweging in het luchtfilterhuis dan met de oude stugge rubbers. Ik heb gelezen dat dit een stuk rustiger loopt. Daarna dopje van klepdekselontluchting weer gemonteerd, ditmaal iets strakker dan dat hij voorheen zat.
Voorverwarmingsslang en rubber bocht aan carb-zijde gemonteerd, en toen zat alles weer zoals het ooit bedoeld was.
Streep af: weer 1 klusje.

Vervolgens wilde ik haar nog even starten, maar de accu wilde niet echt meewerken met deze kou: kuch kuch… Ondanks dat de startmotor nauwelijks draaide, sloeg ze toch bijna aan! Viel me niets tegen. Accu dus nog even uit de houder gehaald, en aan de lader gelegd.

Planning voor dit weekend (mocht het kunnen naast de gezinsbezigheden Wink ): contactpuntjes + condensator vervangen, en dan de ontsteking afstellen. Ik ben benieuwd hoe mooi ze kan lopen!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 januari 2009 11:32 PM
  [ # 293 ]

Verkeerde dakrubber… je hebt waarschijnlijk een gelijmd dak, de sierlijst zit in een rubber gevat, maar verzorgt geen afdichting. Heb zelfde ervaring gehad met bestellen, trouwens.  Surprisedops:
Het profiel ziet er min of meer als bliksemschichtje uit, dwarsdoorsnee dus.

knuffel

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 28 januari 2009 11:42 PM
  [ # 294 ]

Het dakrubber als een bliksemschichtje heb ik nu gekregen idd…
Ik had juist zo’n dikke klont willen hebben. Ach ja, komt wel weer goed.
Ik had alleen graag de lekkage zo snel mogelijk opgelost, en dat zal nu nog even moeten wachten.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 januari 2009 12:10 AM
  [ # 295 ]

Ik kan me vergissen, maar zo’n dikke klont moet ik nog ergens hebben…

knuffel

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 29 januari 2009 11:19 AM
  [ # 296 ]

Als je alleen de lekkage wilt verhelpen kun je naar mijn idee beter de sierlijsten en het bliksemschicht rubber verwijderen, vervolgens alle kit wegsnijden waar je bij kunt en de boel opnieuw afkitten met zwarte sikaflex of iets vergelijkbaars. Daarna het bliksemschicht rubber en de sierlijsten er weer op en klaar is klara.

Het schijnt dat die dikke dakrubbers niet zo’n succes zijn. Citroën is waarschijnlijk niet voor niets overgestapt op gelijmde daken.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 29 januari 2009 11:53 PM
  [ # 297 ]

Die tip heb ik vaker gelezen. De grap is juist dat ik -bij mijn beste weten- helemaal geen bliksemschicht rubber heb.
Mijn plan was eigenlijk om onder het dikke dakrubber te kitten met Tixophalt o.i.d., en daar het dikke dakrubber in te drukken. Volgens mij zijn die dikke jongens meer voor de sier dan voor afdichting bedoeld.
Overigens is mijn dame van ‘73, maar heeft een dik rubber. Dus die is er later in gefrunnikt, of Citroën heeft ze op ID’s tot het laatst toe gebruikt. Altijd lastig met auto’s van deze leeftijd: hoort het zoals het nu is, of is er in de loop van 35 jaar een handige beun aan het werk geweest?

vlietmansje: Ik ga proberen om volgende week zaterdag te komen, als dat lukt neem ik nog contact met je op of je dat rubber wil meenemen, OK?

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 januari 2009 09:06 AM
  [ # 298 ]

Zónder zekerheid: dikke rubbers voor aluminium daken, staan vast met 17 boutjes, bliksemrubbers voor (gelijmde) polyester daken (staan vast 5 boutjes).

knuffel

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 08 februari 2009 12:02 AM
  [ # 299 ]

Vandaag weer een mooi avontuur gehad met mijn dame zeg:

Vanochtend is de Xsara verkocht aan een andere liefhebber die beloofd heeft er goed voor te zorgen. (De zoektocht naar een mooie Xant Break is daarmee dus begonnen)
Voorlopig zal de sjieke oude dame mij dus moeten vervoeren naar de plekken waar ik denk heen te moeten. Ritje 1: boodschappen doen. Vrouw wil graag mee met kind, want heeft nog nooit in de DS gezeten. Ik zeg nog: da’s niet zo handig, want de dame ligt nog vol met onderdelen + allerlei zooi uit de Xsaar die ik snel kwijt moest deze week. Dus ik ga toch maar alleen.

Al rijdend valt me op dat ze wat minder vlot op het gas reageert als normaal. Soms sputtert ze wat. Ik denk aan vocht in de ontsteking, en rijd iets rustiger dan normaal door.
Ik parkeer haar - onder ruime belangstelling van het winkelend publiek - bij de winkel en doe boodschappen.
Ik start haar, en aanvaard de terugreis. Zo ongeveer halverwege valt ze even uit. Na enkele zenuwslopende seconden pakt ze echter weer netjes op, en ik rijd door. Verdraaid, denk ik, ik heb net de bougies, contactpunten en condensator vernieuwd. Toen ik haar daarna startte liep ze als een zonnetje! Altijd wat met onze temperamentvolle dames, denk ik nog… en vervolgens valt ze geheel stil voor een stoplicht.
Ze heeft nog wel de neiging om aan te slaan, maar dat is dan ook alles. Bah! heb ik weer. Ik wuif het verkeer achter me langs mijn dame heen en kijk eens onder de kap. Niets vreemds.
Ik zet haar eens op benzine, puur voor de grap. En jawel: nu slaat ze aan - voor even dan. Ik had er namelijk geen benzine meer in, want de gastank zou nog flink vol moeten zitten. Hmmmm. Toch maar even de jerrycan pakken en naar het dichtstbijzijnde benzinestation gelopen. Nadat ik de 5 litertjes in de tank geklokt had, en even doorstarten om de benzine aan te zuigen, startte en liep ze weer voorbeeldig.
Gelukkig, ze was dus niet echt kapot, en liet me puur door mijn eigen onachtzaamheid staan.
Snel naar huis! Maar dat betekende dus wel dat de LPG-tank leeg was… Terwijl de drukmeter nog op 75% staat. Nou zijn die dingen niet bepaald betrouwbaar natuurlijk, maar 75% afwijking lijkt me wel veel.

Boodschappen thuis gebracht, en meteen maar doorgereden naar het tankstation. Tot mijn verbazing krijg ik met moeite ongeveer 10 liter in de lege LPG-tank gepropt! Da’s lastig, zou hou je een actieradius van niks over natuurlijk.
Ik ben gewend dat vroeger van die ontluchtingsnippels op LPG-tanks zaten, maar deze heeft dat niet.
Zou het dan te maken hebben met het 80% ventiel? Kan die kapot zijn? Of is er toch een manier om zo’n tank te ontluchten? Of ben ik de enige idioot die zelf aan zijn LPG installatie hannest, en moet ik naar de LPG-specialist? (Mijn budget kreunt bij de gedachte Wink ) Alle info is welkom, alvast bedankt.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 februari 2009 12:24 AM
  [ # 300 ]

Loopt ze na het tanken weer wel goed op LPG?
Was de veradmper bevroren toen je stilviel?

Misschien ligt de tank niet met de juiste zijde naar onderen, de vullingsmeter wijst alleen goed aan als de tank met de goede kant boven zit. Misschien is dat ook een reden dat die niet helemaal leeg wil?


(Wel veel misschienen,  Surprisedops: )

knuffel

Profiel  
 
 
20 van de 28
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook