













































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je draait wel de goede kant op hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Moet je er ook niet op duwen om hem in te laten haken?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hmm, als je moet duwen dan kan ik me voorstellen dat het niet gewerkt heeft… mijn slinger gaat er nogal stroef in. I.i.g. iets wat ik kan proberen, dank GWtje! Wat betreft draairichting: in je verbazing probeer je natuurlijk beide kanten he…
Gisteren kleppen gesteld en ontsteking statisch afgesteld, vervolgens alles weer samengebouwd.
Startte vrij snel en liep ook mooi - voor 2 minuten ofzo. Toen viel ze uit. Voor de zekerheid ben ik de motor blijven tornen daarna (met de startmotor) voor het geval er een klep te strak staat.
Ik zal dus weer onder het kleppendeksel moeten kruipen en de hele oefening herhalen. Mijn arme rug
Sowieso stom van me, ik had meerdere malen moeten checken voor zoiets belangrijks als klepspeling. Ach, zo wordt men er weer aan herinnerd dat haastige spoed zelden goed is. En de arrogantie van: ‘kleppen stellen heb ik al zo vaak gedaan, dan doen we ff snel tussendoor’ leer je dan ook weer mooi af. ops:
Voor het perfect afstellen van de ontsteking denk ik maar dat ik mijn 1337 soldeer skillz ga afstoffen: een digitaal toerentellertje om op mijn strobo te knutselen lijkt me toch wel erg handig. En een soort handgas-hulpstukje voor onder de motorkap ook.
Wordt weer vervolgd!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Citroën-das-pas-fën schreef:Hmm, als je moet duwen dan kan ik me voorstellen dat het niet gewerkt heeft… mijn slinger gaat er nogal stroef in. I.i.g. iets wat ik kan proberen, dank GWtje! Wat betreft draairichting: in je verbazing probeer je natuurlijk beide kanten he..
Nadat je de slinger er in hebt, stevig doordrukken en rechtsom draaien (klok-mee-richting).
Citroën-das-pas-fën schreef:Gisteren kleppen gesteld en ontsteking statisch afgesteld, vervolgens alles weer samengebouwd.
Startte vrij snel en liep ook mooi - voor 2 minuten ofzo. Toen viel ze uit. Voor de zekerheid ben ik de motor blijven tornen daarna (met de startmotor) voor het geval er een klep te strak staat.
Lijkt me sterk dat alle kleppen gelijk opeens fout gaan staan, en zou de motor met één foute klep toch niet doorpruttelen? Heb je al gecontroleerd of je nog brandstof en vonk hebt?
Citroën-das-pas-fën schreef:
Voor het perfect afstellen van de ontsteking denk ik maar dat ik mijn 1337 soldeer skillz ga afstoffen: een digitaal toerentellertje om op mijn strobo te knutselen lijkt me toch wel erg handig. En een soort handgas-hulpstukje voor onder de motorkap ook.
Wordt weer vervolgd!
De chokeknop doet normaliter twee dingen: chokeklep sluiten voor mengselverrijking en gasklep open voor toerentalverhoging. Als je op LPG rijdt, en gewoonlijk ook op LPG start, heeft de chokeklep niet meer de functie van mengselverrijking. Door de stangetjes op de carburateur iets te verbuigen kon ik op mijn auto de gasklep eerder open laten gaan, zodat ik effectief iets van handgas op het dashbord heb. Heel prettig bij een koude halfautomaat op LPG, en misschien ook geschikt voor jouw doel?
En wat zijn “1337 soldeer skills”? Ik ben zelf handig met solderen, maar ik kan niet zo goed tellen, dus of ik nou 1200, 1300 of 1400 soldeerskills heb weet ik niet
- nltecoko -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Nou, we zijn weer in business. Na een uur geklooi (en het weghalen van de dynamo om wat meer ruimte te krijgen) heb ik de bout er in zijn geheel weer netjes uit kunnen draaien. Hij was krom als een hoepel.
Oplettende lezertjes weten nu het verschil tussen een blokker- en een blokkeerpen…




Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
vlietmansje schreef:Citroën-das-pas-fën schreef:Nou, we zijn weer in business. Na een uur geklooi (en het weghalen van de dynamo om wat meer ruimte te krijgen) heb ik de bout er in zijn geheel weer netjes uit kunnen draaien. Hij was krom als een hoepel.
Oplettende lezertjes weten nu het verschil tussen een blokker- en een blokkeerpen…
moet je niet het knopje onder je dashboard omzetten als je met die pen aan de gang gaat ?
Guy
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
lupolo schreef:moet je niet het knopje onder je dashboard omzetten als je met die pen aan de gang gaat ?
Guy
Nee, want op 20 maart schreef hij reeds: ” Ik heb een simpele BVM 4-bak. “
Het knopje is voor de bvh’s
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
lupolo schreef:moet je niet het knopje onder je dashboard omzetten als je met die pen aan de gang gaat ?
Ik heb een BVH, dus in mijn geval niet.
vlietmansje schreef:Oplettende lezertjes weten nu het verschil tussen een blokker- en een blokkeerpen…
Haha, ik had het wel gezien, en normaal gesproken verbeter ik mijn spelvaudtjes. Maar ik was niet van plan om het lang te laten staan, hehe.
Blokkerpennen zijn blijkbaar niet van al te beste kwaliteit, en blijven plakken bovendien
nltecoko schreef:Lijkt me sterk dat alle kleppen gelijk opeens fout gaan staan, en zou de motor met één foute klep toch niet doorpruttelen? Heb je al gecontroleerd of je nog brandstof en vonk hebt?
Ik ga er vanuit dat ik afgesteld heb op een te nauwe klepspeling. In dat geval valt de motor geleidelijk uit als ze warm wordt. Vonk heb ik, starten heb ik ook nog op benzine geprobeerd, maar no go. Als ik ernaar gekeken heb zal ik laten weten wat het probleem was.
nltecoko schreef:De chokeknop doet normaliter twee dingen: chokeklep sluiten voor mengselverrijking en gasklep open voor toerentalverhoging. Als je op LPG rijdt, en gewoonlijk ook op LPG start, heeft de chokeklep niet meer de functie van mengselverrijking. Door de stangetjes op de carburateur iets te verbuigen kon ik op mijn auto de gasklep eerder open laten gaan, zodat ik effectief iets van handgas op het dashbord heb. Heel prettig bij een koude halfautomaat op LPG, en misschien ook geschikt voor jouw doel?
En wat zijn “1337 soldeer skills”? Ik ben zelf handig met solderen, maar ik kan niet zo goed tellen, dus of ik nou 1200, 1300 of 1400 soldeerskills heb weet ik niet
Het gekke is dus: bij mij verrijkt de choke mijn mengsel wel. Heel vreemd, aangezien de venturi voor (boven) de chokeklep zit, maar het is een feit dat mijn dame gaat achttakten als ik de chokeklep bedien op LPG. En als ik hem ver uittrek smoort ze gewoon en moet ik haar bij herstarten behandelen alsof ze verzopen is. Raar maar waar. Weer 1 van die typische dingen waar mijn dametje zo sterk in is Vandaar dat ik een hulpstukje zat te verzinnen, kan voor meerdere doelen handig zijn.
Wat betreft mijn 1337 soldeer skillz: 1337 als in “leet”. Wiki maar eens op 1337 of leet, het is anders nogal lastig uit te leggen en valt enigzins buiten het bestek van dit forum Overblijfsel uit mijn ‘modding’periode, vrees ik. (ook even opzoeken wellicht, modden
)
Ff serieus: bedankt voor je tips en suggesties. Hopen dat het snel weer wat zachter weer wordt.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Goed, de dame loopt weer Wat was er nu aan de hand?
Ondanks dat ik enige tijd geleden mijn bougieschachtrubbers had vernieuwd, bleef er toch olie in de bougieschachten komen. Bij het verwijderen van de bougies om de kleppen te stellen, is die olie in mijn cilinders gelopen. Daardoor zijn hoogstwaarschijnlijk enkele of alle bougies vet geslagen, waardoor ze afsloeg en niet meer wilde starten. Ik heb inmiddels klepspeling gecontroleerd, vulringen onder de schachtrubbers geplaatst en de bougies schoongebrand. Tussendoor ook nog de accu weer op moeten laden, natuurlijk. En voila, ze startte weer! En bleef ook langer lopen dan 2 minuten.
Nou kan ik eindelijk met de stroob gaan spelen… En natuurlijk kon ik het niet laten om snel even een klein rondje te zweven, nu ze weer loopt Heerlijk, dan weet je meteen weer waarvoor je al die ellende toch ondergaat, haha.
We continue unabatedly, he said, hopefully
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
First lesson when you drive a DS: Never give up!
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Da’s er weer een om te onthouden.
Wat ik me wel steeds afvraag bij die schachtrubbers is wat er nou eigenlijk veranderd is. Zijn het de schachten zelf die verder de kop in zakken, of wordt de klepdeksel vervormd? En hoe komt dat dan? Ik vindt het gevoelsmatig niet zo waarschijnlijk dat die twee lullige tapeindjes dat voor elkaar kunnen krijgen.
Enfin, blij dat het zoiets relatief onschuldigs was. Je rijdt weer.
- nltecoko -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zou het meer in de kwaliteit van de rubbers zoeken.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het probleem bij de schachten? “Monteurs” die de 2 klepdekselboutjes/tapeindjes veel te vast aandraaien. Hierdoor worden inderdaad de bougieschachten dieper de kop ingedrukt. Deze schachten zitten namelijk met een lichte perspassing in de kop vanaf de fabriek.
Citroen!
Mijn rubbers lekte ook.
Robie heeft mij toendertijd geholpen met een hoop zaken zoals koppelingsplaat ed.
Bij het terug plaatsen van de kleppendeksel vertelde hij mij ook het verhaal van te vast aandraaien. Netjes met beleid het kleppendeksel erop geschroefd en geen lekkage meer.
Dus niet hoeven te vervangen gewoon de oude rubbers.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”