Totaal aantal Berichten: 2511
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
XBXG schreef:Gefeliciteerd!
![]()
![]()
Hebben ze bij de garage meteen even naar de autochokeafstelling gekeken?
Nee, maar die lijkt nu prima te staan.

Het blijfteen schitterende wagen, jouw BX.
En hoe gaat het met de GS?

jaco schreef:Het blijfteen schitterende wagen, jouw BX.
![]()
En hoe gaat het met de GS?
Dank! De GS ligt nu even onder het mes: Klik

De auto werd verkocht met de mededeling dat een of beide fuseekogels aan vervanging toe was/waren. Na wat onderzoek was ik het daar uiteindelijk niet mee eens (de automaat verdient namelijk wat afstelling). De garage vond tijdens de APK ook dat de voortrein volledig spelingsvrij was. (Had ik nog om gevraagd om dat even te checken)
Nu is daar volgens mij verandering in gekomen. Af en toe, en alleen als ik gas geef, hoor ik een harde ‘knok’ in de auto, waar ik de oorzaak nog niet van achterhaald heb. De logica ontgaat me ook nog wat, maar het lijkt voornamelijk voor te komen als ik daarvóór wat harder dan normaal geremd heb.
Omdat de parkeerplaats door plaatselijke hoosbuien is omgetoverd in een vijver wacht ik nog even met er onder kruipen, en hoop ik in de tussentijd dat mensen hier eventueel met deze beperkte gegevens tot een tele-diagnose kunnen komen
Wellicht last van een vastzittende remklauw? (ik doe maar een suggestie, want hoe dat precies klinkt weet ik ook niet… )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Check je motorsteunen, ik denk de onderste.
abxsport schreef:Check je motorsteunen, ik denk de onderste.
Oja, dat kan natuurlijk ook.
Hier zie je 2 motorsteunen naast elkaar. Het rubber in de linker motorsteun is verweerd. De rechter is zo goed als nieuw. Indien je een versleten motorsteunrubber hebt, kun je inderdaad zo’n ‘bonk’ horen tijdens het rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Check je draagarmen ook even, ik heb ook een uitgelubberde draagarm. Ook hier dus en “klonk” bij optrekken en remmen.
Zoals het nu staat gaat bij mij de nieuwe er zondag onder. (eindelijk!)

patje74 schreef:Check je draagarmen ook even, ik heb ook een uitgelubberde draagarm. Ook hier dus en “klonk” bij optrekken en remmen.
Zoals het nu staat gaat bij mij de nieuwe er zondag onder. (eindelijk!)
Ik ga draagarmen + motorsteunen eens checken. Het is sinds vandaag niet meer alleen bij het optrekken, maar eigenlijk altijd. Als ik een beetje hard een bocht door ga, als ik rem, als ik optrek, als ik over een hobbel ga. Soms ook weer helemaal niet en soms opeens een paar keer achter elkaar, en af en toe ook echt eng hard.
Als de auto in P staat en ik duw tegen voorkant van de auto dan kantelt de motor zo’n halve centimeter heen en weer in z’n bovenste motorsteun. Moet dat mogen?
Opmerkelijk dat ie drie weken geleden zonder opmerking daarover door de APK is gehaald, kan dat dan zo hard slijten?
je motor steun kun je vrij eenvoudig checken.
zet de motor aan, auto in P stand.
vervolgens geef je met de hand VOL GAS op de carb.
als de motor heftig kantelt is de onderste steun cassee.
dan kruip je onder de auto, en kijkt naar de steun waar de lange as doorheen gaat.
steek een bandijzer koevoet tussen traverse en je V bak, en poog de bak/motor te kantelen.
als dat makkelijk gaat is het vervangen noodzaak.
mvgr wupke

kreazyV8wuppo schreef:je motor steun kun je vrij eenvoudig checken.
zet de motor aan, auto in P stand.
vervolgens geef je met de hand VOL GAS op de carb.als de motor heftig kantelt is de onderste steun cassee.
dan kruip je onder de auto, en kijkt naar de steun waar de lange as doorheen gaat.
steek een bandijzer koevoet tussen traverse en je V bak, en poog de bak/motor te kantelen.
als dat makkelijk gaat is het vervangen noodzaak.
mvgr wupke
Motorsteunen zijn volgens mij nog prima, truukje van Wup doet helemaal niks met de motor.
Het wordt nu wel een beetje vreemd, wilde ik vandaag na werk eens checken wat het nou wel kon zijn, stukje rijden: helemaal stil, geen doffe ‘klonk/pok’ geluiden meer.
mkatgert schreef:
Het wordt nu wel een beetje vreemd, wilde ik vandaag na werk eens checken wat het nou wel kon zijn, stukje rijden: helemaal stil, geen doffe ‘klonk/pok’ geluiden meer.
Ah, dat heb ik met al m’n bx-en wel eens gehad. Je hoort iets, je hoort niets….Vreemd, maar het lijkt gewoon te zijn meegeleverd.

Totaal aantal Berichten: 3844
- CX 2200
- CX 2200
is het zo dat je voordat je het hoort achteruit gereden hebt? Bij mij gaf het een klonk als ik dan daarna weer vooruit ging rijden. Had te maken met iets los zittende remblokken geloof ik ...

woutersmits schreef:is het zo dat je voordat je het hoort achteruit gereden hebt? Bij mij gaf het een klonk als ik dan daarna weer vooruit ging rijden. Had te maken met iets los zittende remblokken geloof ik ...
Nee, gisteren, toen ie het nog deed, gebeurde het eigenlijk gewoon constant. Bij hobbels, bochten, gasgeven, remmen. Geen logica verder in te ontdekken. Het klonk alsof het afwisselend onder/voor de voetenbak van de bestuurder en achter het middenconsole vandaan kwam. Maar afwachten of het weer gebeurt binnenkort.
Victor: bedankt Het rijdt inderdaad heerlijk…