




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Niemand een idee?














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je wél naar de LMM moet kijken. Deze heeft een aantal functies, die behoorlijk verstoord worden als ie niet tof meer is.
De aansturing van de brandstofpomp gaat bv via de LMM, maar ook de stationairregeling gaat via de LMM. Inspuittijd? Via de LMM. Alleen de benzinedruk gaat niet via de LMM.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Grrrrrr. Ik lees de stappen door die in de handleiding staan over het checken van de componenten, zie als eerste “valse lucht”. Motorkap open, zie ik meteen een slang loshangen bij de LMM. Hoe kan ik dat over het hoofd gezien hebben eerder?! Nou ja, het zal me niet nog een keer gebeuren.
@waterman: toch bedankt voor de reactie
Meteen door naar punt 2, de kachelventilator die het niet doet. Het drie-polige stekkertje op de motor moet massa geven op een van de punten, maar dat gebeurt niet. Massadraad direct op de motor werkt wel. Er is dus iets mis met de aansturing vanaf de schakelaar in de middenconsole. Daar moet ik dus even meten. Ik heb de middenconsole losgemaakt, maar ik krijg hem niet van de handrem af, die zit in de weg. De enige oplossing die ik zie, is de handremkabel losmaken, maar ik weet niet hoe dat moet…














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Console gewoon met geweld onder het voorste deel vandaan rammen/trekken, en dan een stukje naar achteren trekken. Dan trek je hem omhoog en houd je hem hoog. Zo kan je er volgens mij nét bij zonder het hele deel uit te bouwen. Dacht ik. Het is lang geleden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
fluidphreak schreef:De enige oplossing die ik zie, is de handremkabel losmaken, maar ik weet niet hoe dat moet…
Dat console schuift gewoon over de handrem heen. Hoe bedoel je, zit vast?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nou, bij mij staat de handrem vrij strak afgesteld. Ik krijg de console wel los aan de voorkant, maar ik krijg hem gewoon niet over de handremhendel heen gekanteld. Het zou wel lukken als de handrem verder omhoog kon…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ha. Gisteravond zat ik nog even te turen naar het electrisch schema, en zag dat er een aparte massakabel vanaf de schakelaar naar de accu loopt, die, jawel, onderweg onderbroken wordt door een stekkertje. Vanochtend even het reservewiel eruit en het kapje daaronder losgemaakt, en daar hing een los stekkertje. Die was er blijkbaar uitgevallen bij de werkzaamheden. Nu doet de ventilator het weer. Stap voor stap komen we er wel!
Eigenlijk wel een geluk dat ik de middenconsole er niet meteen uit kreeg, want anders had ik vast een beun-massakabeltje gefabriekt. Ook vrij logisch dat als er aan de motor gesleuteld is en iets doet het niet meer, het dan ergens in de motorruimte moet zitten. Hoewel dat soort logica bij een CX niet altijd opgaat.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Stom zeg, dat ik daar niet aan gedacht heb. Dat heb ik zelf ook een keer gehad. Maar mooi dat het weer werkt!


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
fluidphreak schreef:Ook vrij logisch dat als er aan de motor gesleuteld is en iets doet het niet meer, het dan ergens in de motorruimte moet zitten.
Zo heb ik ook ooit een driftig onder het reservewiel zitten zoeken naar een fijn electrisch probleem - op aanraden van mijn garagist. Was ‘t een draadje dat langs de accu liep. En die was door de garage verwisseld… Maar inderdaad - oorzaak en gevolg willen wel eens verder uit elkaar liggen.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Even een vraagje. Kort geleden heb ik de onderste motorsteun laten vervangen, want die was helemaal gaar vanwege olielekkage. De baksteun was ook niet zo goed meer, maar Gert de Jong zei dat die voor het rijgedrag niets uitmaakt, dus die is blijven zitten. Ook al omdat die altijd makkelijk achteraf nog te vervangen is.
Nu ben ik toch niet helemaal tevreden, vind dat de motor voor het gevoel nog vrij los in de steunen hangt. Zijn jullie het er mee eens dat de baksteun niet vervangen hoeft te worden? Wat voor ervaringen zijn hiermee?
De auto gaat nl. maandag weer naar de garage omdat de uitlaat lekt op de spruitstuk/voorpijp koppeling, dus dan zou ik dit meteen kunnen meenemen. Dank!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Grrrr. Net de auto weer opgehaald van de garage. Het spruitstuk is gevlakt dus dat is weer netjes allemaal. Op mijn verzoek hebben ze de bougies vervangen (zaten er 30.000 km in). Bougie 4 was de laatste keer al met een bus gemonteerd, en die bus kwam nu mee, dus er zit een nieuwe bus in.
Op de terugweg merkte ik al wat vreemd rijgedrag, soms gek inhouden en schijnbaar op drie poten lopen bij optrekken af en toe. Thuisgekomen de kap omhoog en toen hoorde ik duidelijk wat tikjes vanaf bougie 4 komen, samen met kleine splutjes motorolie. Hij lijkt ook niet perfect vast te zitten, hoewel ik hem absoluut niet strakker kan aandraaien. Zucht… garage gebeld en maandagochtend kan ik weer langs, dan kunnen ze er naar kijken. Hopelijk valt het mee! Ik ben het behoorlijk zat aan het worden inmiddels: na de complete operatie vorige maand zit ik niet te wachten op ook nog een koprevisie…














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sputjes olie? Da’s wel vreemd hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dacht ik te zien… samen met de tikjes die duidelijk die kant af kwamen maak ik me zorgen.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Vanochtend naar de garage geweest. Eigenlijk op de rit heen merkte ik al dat de auto het gewoon perfect doet. De bougie zit er goed in en er is niets aan de hand. Ik denk dat de kabel er niet helemaal lekker op zat, waardoor af en toe vonkoverslag of geen vonk plaats vond, vandaar het slechte lopen en de tikjes.
De sputjes olie worden zeer waarschijnlijk verklaard doordat ik vorige week nog de kleppen gesteld heb, en een nieuwe klepdekselpakking heb gemonteerd, maar geen nieuwe ringen om de bougieschachten. Ik ga binnenkort even nieuwe ringen monteren daar, en dan is hopelijk alles opgelost. Zag nu ook geen olielekkage meer.
Maar goed, de auto is dus eindelijk “af”!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Toch iets te snel. Vanochtend op weg naar mijn klushokje (DS-project) ging het dynamolampje flikkeren, daarna weer uit. Aan het eind van de middag reed ik weer terug, nog even tanken, en merkte toen dat het starten niet zo enthousiast ging. Snel geprobeerd naar huis te rijden (zonder licht en radio), maar helaas, 500m voor m’n huis hield hij er toch echt mee op. De ANWB heeft wat laadhulp gegeven, dus de auto staat nu weer voor de deur. De ANWB-man zei dat het hoogstwaarschijnlijk de koolborstels zijn, aangezien het lampje het ook niet deed. Rest mij nu de dynamo zelf maar even te vervangen.
- Wat is het beste, een nieuwe dynamo of deze laten reviseren?
- Kan ik een nieuwe dynamo gewoon bij de Brezan oid bestellen?
- Wat is een goed revisieadres in Amsterdam?
Bedankt!!