


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zijn er mensen hier die dat ooit hebben laten inbouwen achteraf? Hebben die misschien tips wat je juist wel of juist niet moet laten doen?














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Airco in een non-airco cx bouwen kan heel goed. Er zijn 2 keuzes te maken: bouw je een originele airco in? Of bouw je een imitatie-airco in? Een originele heeft een paar voordelen:
- koelt goed
- geen drama-bedrading die net niet past
- ziet er strak en origineel uit.
Nadelen: ook de HD-pomp én de aandrijving daarvan moeten aangepast/veranderd worden.
Een imitatie airco heeft als voordeel:
- sneller in te bouwen
- makkelijker gebruikt te vinden
- geen aanpassingen van de HD-pomp enzo.
Nadeel: veel losse (storingsgevoelige!)meuk onder de kap, en je ziet dat het er later ingebouwd is.
Reken in ieder geval op minimaal 24 uur werk, maar 32 uur is ook zo maar mogelijk. It’s a hell of a job…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou denk ik liever een originele willen, ik heb ook al die LPG zooi er in zitten dus nog meer aftermarket-meuk wil ik liever vermijden.
24-32 uur vertaalt zich inclusief materiaal waarschijnlijk wel richting de 2000 euro toch? hmmmm














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zeg 32 uur x 50, + BTW, + materiaal, + diverse nieuwe onderdelen omdat ie op R134a moet gaan lopen…+ vullen, ik zeg: 3000 euro ben je wel kwijt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo
Ik had niet verwacht dat het zoveel uur werk zou zijn om dat in te bouwen…
Is dat CX iets zo lang? Of geld dat voor de doorsee auto?














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
fluidphreak schreef:...
Dus: dilemma. Wat te doen? Airco achteraf inbouwen lijkt me een erg kostbare zaak, maar ik ben wel gehecht aan deze auto en heb er best wel veel in geinvesteerd met het idee dat ik er nog lang plezier van kan hebben. Het rijdt echt als een vorst….. afgezien van de hitte dus.
...
Dat was enkele jaren geleden ook de vraag voor mij omtrent de 22TRS of m’n toen malige serie 2 GTiT, uiteindelijk dan toch besloten om in de TRS zelf een originele airco in te bouwen.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171522&highlight;=
Het in bouwen viel goed mee en lukt wel binnen de 24 werk uren, de benodigde onderdelen vinden van een TRS met originele airco was een lange zoektocht.
Eerst ergens een set gekocht maar die was bij nader inzicht niet kompleet zodat ik dan maar ineens een komplete CX van het zelfde type gekocht heb enkel voor de airco te hebben.
Volgend probleem was dat de airco zo goed werkte dat ik in de zomer niet meer reed in de GTiT maar altijd met de TRS.
Omdat het inbouwen bij de TRS zo goed was mee gevallen in werk en resultaat ging ik dit ook even snel bij de GTiT doen.
Het resultaat is meer dan goed maar dit is dik tegengevallen in werk uren, ik heb m’n uren niet geteld maar ik weet zeker dat het met 32 u lang niet klaar was.
Om te beginnen ben ik een jaar aan het zoeken geweest naar de nodige onderdelen (niet zo snel te vinden voor een serie 1 GTiT).
Er zit oa een opmaat gemaakte condensor in en een nieuwe compressor die ook de nodige aanpassingen heeft gehad.
Dat + het feit dat de bekabeling van een serie 1 nog slordiger ineenzit dan van een serie 2
Bovendien bestaat er geen elektrisch schema van een serie 1 GTiT met airco, alhoewel ze af fabriek wel met die optie geleverd werden.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169217&postdays=0&postorder=asc&start=45
Resultaat is wel een CX met een echte ijskoude airco.
Laten inbouwen gaat wel een flinke duit kosten, en mischien koop je dan wel beter ineens een CX waar het al inzit.
Maar zie dan wel dat het systeem inorde is, geloof nooit het verkoopspraatje dat hij enkel maar te vullen is!
Als je het zelf kunt ben je er niets aan kwijt dan je werk en wat kosten voor de onderdelen.
Als je toch beslist om een airco in je CX in te bouwen neem dan een originele en zorg ervoor dat je ook de bijbehorende koelvinkabelboom hebt, en monteer ook een gereviseerde koperen koelwater radiator met 3 rijen net ipv de veel gemonteerde Sofica radiator dan zal je geen koelproblemen hebben.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja, 3000 euro valt me wel behoorlijk tegen. Ik had jouw topics al eerder gevolgd trxke, boordevol interessante informatie. Inderdaad leek het me al een probleem om de juiste set te vinden, hoewel GTi (zonder T) serie 1 misschien wel wat makkelijker is.
Bovendien heb ik niet echt enorm veel sleuteltijd en niet echt een geweldige sleutelplek. Wel een stallingsruimte waar ik wat kan sleutelen, maar daar staan ook al twee DS-en al twee jaar te verstoffen waar ik af en toe wat tijd voor probeer vrij te maken.
Op zich lijkt me zelf inbouwen wel ideaal gegeven genoeg vrije tijd. Een andere CX kopen kan natuurlijk ook, maar deze is nu juist voorzien van LPG, ik weet wat er aan onderhoud gedaan is (veel door mij) en ze heeft geen roestproblemen…












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien in het voor of na jaar op vakantie gaan als het geen 40 graden is?
Is nog goedkoper ook





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Waar het natuurlijk ook om draait is dat het zo extreem luxe zou zijn om een goed werkende airco in de CX te hebben, zoals trxke al beschrijft. En luxe en comfort is toch ook waar een CX om draait voor mij.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, na driekwart jaar in het buitenland weer terug in Holanda, en vandaag de CX weer opgehaald uit de stalling. Accu was dood, maar met een starthulp meteen starten en lopen. Even de cheapo winterbanden eronder uitgehaald in de brandende zon, en de MXV’s er weer onder (want ik wilde de auto niet op de MXV’s stil laten staan), toen nog het stof er even afgespoeld. Klaar om weg te rijden: lampje aan wegens oververhitting door stilstaan met draaiende motor in de zon. In een reflex reed ik meteen weg hopend op rijwind, maar al snel bleek het niet echt te helpen. Even onder een afdakje geparkeerd met de kap open, en gefrutseld aan de draadjes van de ventilator: daar bleek een draadbreuk in te zitten waardoor de hoge stand af en toe niet werkt. Ik had dit vermoeden al, nu weet ik gelukkig meteen waar het aan ligt.
Met de ventilator aan koelde alles weer snel af, dus ik kon weer verder. Kwam natuurlijk hopeloos in de file rond de A10 vanwege het voetbal, en ik moest ook nog een boodschap doen. Hier de auto even met draaiende motor in de schaduw gezet (want ik was bang dat ik niet meer zou kunnen starten). Toen ik terug kwam weer de motor oververhit helaas. Nog net op tijd weer de ventilator aan kunnen krijgen, weer wachten, toen door het drukke verkeer terug… Voor het huis geparkeerd, en na het afzetten werd duidelijk dat de accu permanent dood is, want die is totaal niet opgeladen. Pfff… weer een klein avontuur. Gelukkig had ik de motor niet laten afslaan.
Morgen even een nieuwe accu halen en het draadje van de ventilator vervangen. Verder reed het wel weer errug lekker! Wat schokkerig in het begin, maar steeds soepeler.
Had je een accuklem los gehaald tijdens het stallen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Welkom terug… nu maar hopen dat die twee probleempjes de enige zijn.. nu ja.. hopen, gewoon op vertrouwen natuurlijk
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Accuklem was wel los ja, maar ik denk dat de accu gewoon overleden is door niet gebruikt te zijn tijdens de strenge winter afgelopen jaar. Ach, hij zit er al bijna drie jaar in.
En als er nog meer probleempjes zijn, lossen we die gewoon op.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nou, nieuwe accu erin, en het kabeltje naar de ventilator gerepareerd. Wel ontdekte ik nog dat de benzineslang naar de koude-startinjector een beetje lekte op de aansluiting! Aandraaien helpt wel, maar ik ga er even een nieuwe op zetten met nieuwe slangklemmen binnenkort voor de zekerheid.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De CX is nu naar de garage voor groot onderhoud: de motor gaat eruit, pakkingen worden vervangen ivm olielekkage, nieuwe motorsteunen, wiellager, koppeling…
Intussen tijd om even wat foto’s te plaatsen van de nieuwe speakers die ik laatst heb geplaatst. Ik wilde graag losse tweeters plaatsen en vond een Pioneer set met 13” speakers en losse tweeters. Nieuwe speakers passen niet direct in de deuren: er moet een afstandsring tussen omdat ze anders tegen het roostertje in de deur aan trillen. Door die afstandsring zijn de draadeindjes in het deurpaneel te kort, dus moet daar ook een oplossing voor gevonden worden. Bij de speakers zat een montagering die ik mooi als afstandsring kon gebruiken:
Na wat bewerken met de dremel om hem passend te krijgen in het deurpaneel ziet het geheel er zo uit:
Let op de extra schroefgaten: deze zijn voor de draadeinden in de deur.
Zo ziet het er gemonteerd uit:
Omdat de nieuwe speakers verder naar achteren uitsteken, kwamen ze helaas net tegen een uitstekende bout (waarschijnlijk van het raammechaniek) in de deur aan:
Deze heb ik afgezaagd, toen paste het precies:
Deurpanelen weer netjes gemonteerd met wat extra plugjes van CX-basis, een aanrader als je deurpanelen nog enigszins recht zijn, maar de plugjes laten het afweten!
De tweeters heb ik onder het dashboard gemonteerd met een klein schroefje dat nagenoeg onzichtbaar verwijderd zou kunnen worden later.
De (tamelijk grote) scheidingsfilters pasten mooi in de middenconsole achter het opbergvakje boven de pook. Het geluid is echt stukken beter dan met de Sony Xplods die ik eerst had, veel rustiger en met een beter stereobeeld. Nu eigenlijk alleen nog een subwoofer toevoegen.
Mijn plan was eigenlijk om de Sony Xplods in de achterportieren te monteren, maar helaas is er geen bedrading aanwezig. Het lijkt me echt een bereklus om die zelf aan te leggen, hoe werk je dat netjes weg zonder het hele interieur te moeten demonteren?