14 van de 33
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »

CX 2400 GTi van fluidphreak: te koop
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1250

Gepost: 25 juni 2008 11:51 PM
  [ # 196 ]

Lijken me de remmen die vast zitten.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 25 juli 2008 03:46 PM
  [ # 197 ]

We zijn nu met de CX in Toscane, en ik heb een vraagje aan de experts.  Smile

Gisteren schoot één van de schakelstangen los waardoor ik alleen nog naar 3 en 4 kon schakelen. Het was de koppeling boven, net linksvoor de luchtinlaat voor de ventilatie. Ik kon hem met wat moeite weer terugklikken en de rest van de dag is hij netjes blijven zitten.

Nu vraag ik me af: kan ik verwachten dat hij er binnenkort weer afschiet of zal hij nu weer een tijdje blijven zitten? En wat kan ik er verder aan doen?

Het viel me ook op dat alles nogal krakend bewoog toen mijn vriendin even alle versnellingen inlegde om te testen. Heeft het zin om de koppelingen te smeren of maak ik daarmee de kans dat de stang weer losschiet alleen maar groter?

Er is verder geen speling tijdens het schakelen (de nylonbus is al vervangen).

Alvast bedankt voor adviezen!

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2426

Gepost: 25 juli 2008 04:38 PM
  [ # 198 ]
fluidphreak schreef:

Nu vraag ik me af: kan ik verwachten dat hij er binnenkort weer afschiet of zal hij nu weer een tijdje blijven zitten?

ik zal even in mijn kristallen bol kijken…..

fluidphreak schreef:

En wat kan ik er verder aan doen?

je kunt m zekeren met een stukje ijzerdraad, zodat ie er niet meer vanaf kan. Dan blijft het meestal goed zitten. Als de nylon cup zover verdwenen is dat hij eraf kan schieten is het wel zaak m te vervangen.
Een nylon cup smeren heeft niet veel zin. hoogstens met siliconenvet. Maar dat trekt vuil aan.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juli 2008 06:17 PM
  [ # 199 ]

Mooi excuus om sloperijen af te gaan en een vervanger te zoeken met nog wel degelijke cups.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 02 augustus 2008 08:40 PM
  [ # 200 ]

Het duurde even voordat ik weer bij een internetcafe kwam, en gisteren is de schakelstang er weer afgeschoten. Deze keer heb ik ‘m vastgezet met 2 tiewraps, volgens mij is dat wel solide. Het nylon is volkomen afgesleten en uit zichzelf valt hij er zo weer af. Maar ik denk dat we zo wel Nederland gaan halen.

Helaas zijn er hier weinig sloperijen met CXen denk ik, en ik geloof dat ik mijn vriendin niet kan overhalen om via Frankrijk terug te rijden Wink

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 11 augustus 2008 01:58 AM
  [ # 201 ]

Zo, alweer een paar dagen terug van drie weken Italie. Al bij al bijna 5000 km gereden. Het was erg heet (airco in de CX zou het helemaal perfect maken) maar de koeling hield zich uitstekend.

De tijdelijke reparatie van de schakelstang voldeed ook goed:

Verder ontdekte ik dat het “ophangoog” van de motor was afgebroken, blijkbaar door metaalmoeheid of zo? Het lijkt erop alsof het niet echt een functie heeft behalve als je de motor zou willen ophijsen. Toch vreemd.

Er zijn weer allerlei kleine dingetjes om te doen, zo moet ik de motor soms handmatig starten met het draadje bij de pluspool van de accu omdat de startknop dienst weigert (die is door een vorige eigenaar geplaatst omdat het contactslot het blijkbaar niet meer deed). Ook wil ik toch eens de econoscope en de centrale vergrendeling repareren…

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 15 september 2008 12:00 PM
  [ # 202 ]

Even een update. Weer wat klusjes gedaan: kleppen netjes gesteld en de schakelstang vervangen:

Verder de deurvergrendeling gerepareerd. Bij een 80-81er zit dit kastje in de bestuurdersdeur:

Het zit met klinknagels (geloof ik) dicht, dus die heb ik open geboord. Binnenin zit een klein schakelaartje die met een hefboompje bediend wordt. Even het hefboompje verbogen en alles werkt weer naar behoren! Verder nog de econoscope gerepareerd, ik geloof dat alles het nu doet.  Cool

Ik wil alleen nog binnenkort preventief de HD pomp vervangen want deze maakt flinke bijgeluiden, en toevallig heb ik nog een veel stillere CX pomp in mijn oude (sloop) DS zitten.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 05 oktober 2008 04:07 AM
  [ # 203 ]

Vandaag “even” de HD pomp vervangen, dat zat niet echt mee. Na montage lekte de pomp langs de leiding. Wat vaster aandraaien loste dit even op. Toen ik later een stukje gereden had, viel me op dat de riem net niet strak genoeg stond, dus weer leiding beetje los, riem strakker, leiding weer vast. Helaas lekte de leiding weer (een druppeltje) toen ik thuis kwam…

Ik ben bang dat het leidingrubbertje net niet lekker erin zit, want de wartel was er ook niet makkelijk in te draaien. Je hoort het rubbertje op de leiding te doen, en dan de leiding in het gat te duwen, maar dan schuift het rubbertje vaak veel te ver de leiding op. Misschien is dat het probleem? Ik ga hem nog wel ietsje strakker draaien, maar als dat de lekkage niet oplost moet ik het maar weer opnieuw doen, en deze keer een vers rubbertje eerst in het gat doen, en dan de leiding er pas in. Zucht…

Het viel me net wel op dat, ongeveer 5 uur na het neerzetten van de auto, hij nog steeds heel hoog stond. Dat is in ieder geval verbeterd nu.  Very Happy

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 21 oktober 2008 12:20 PM
  [ # 204 ]

Vraagje: hoe strak mag/moet de riem van de HD pomp staan? Hij staat nu heel strak en ik vraag me af of dit OK is voor de lagers van de poelie-as die uit de motor komt. Maar voordat ik het weer ga loshalen wil ik graag even weten of dit echt nodig is. Bedankt!

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 21 oktober 2008 01:52 PM
  [ # 205 ]

zet maar lekker strak, anders krijg je GIL geluiden als de riem over de poelie glijdt…..

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27954

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2008 09:57 PM
  [ # 206 ]

Te strak lijkt me ook niet goed Confused
Dan komt er zoveel spanning op alle assen…

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 22 oktober 2008 02:01 PM
  [ # 207 ]

Arjan, kijk anders even bij de jouwe (mits je geen airco hebt) dan zul je zien dat er aardig spanning staat op die snaar. Anders gaat ie lekker slippen….

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 22 oktober 2008 02:17 PM
  [ # 208 ]

Bedankt!  Ik had ‘m al strakker gezet omdat hij eerst slipte. Voelde net nog even en hij is eigenlijk helemaal prima zo.  Smile

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 18 februari 2009 05:08 PM
  [ # 209 ]

Een kleine update. Intussen heb ik ook de dimlichtmodificatie geinstalleerd, en ook een extra relais gemonteerd om de startmotor aan te sturen. Hiervoor was namelijk een drukknop gemonteerd op de stuurkolom, waarschijnlijk omdat het startslot te veel weerstand gaf. Met het extra relais kan ik weer mooi met de sleutel starten.  Wink

Net nog even de kleppen gesteld in de vrieskou. Het mooie is dat ik nauwelijks iets hoefde bij te stellen. Het irritante is dat ik er blijkbaar in geslaagd ben om een van de bevestigingsbouten van het inlaatspruitstuk scheef in te draaien waardoor de schroefdraad nu dol is geworden.  Twisted Evil

Op zich zit hij met de andere bout nog wel vast, en er komt geen kracht op te staan, maar het wordt wel een keertje een grotere bout zoeken en nieuwe schroefdraad tappen ben ik bang…

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten

- CX 2400 GTi
Gepost: 22 maart 2009 05:47 PM
  [ # 210 ]

Gisteren in de file op de A1: lampje van koelvloeistoftemperatuur aan! Aan de kant bleek al snel dat de fan van de ventilator er af was gevallen. Omdat ik geen gereedschap mee had maar even de ANWB gebeld. Al snel kwam er zo’n sleepvoertuig aan die me gelijk wilde wegslepen (ik stond langs de kant bij een afrit). Gelukkig kon ik nog wel een klein stukje achter hem aanrijden tot een tankstation in de buurt, met verwarming vol open.

Na ruim een uur wachten kwam de echte ANWB eraan. Ik trof het niet, deze jongen had er niet echt zin in en liet meteen weten bepaald geen Citroen-fan te zijn: “Heb een half jaar in een Citroen-garage gewerkt, gillend weggerend!”. Zuchtend begon hij de ventilator los te schroeven. Nadat ook de radiateur was losgemaakt, kon je van bovenaf er best bij, maar hij stond erop om te proberen de ventilator helemaal te verwijderen, wat eigenlijk niet lukt zonder radiateur ook te verwijderen. Na een half uur proberen om de ventilator er langs te wrikken, stelde ik voor om toch maar zo te proberen om de fan er weer op te zetten. Het enige wat er moest gebeuren was een nieuw borgringetje monteren namelijk. Hij was duidelijk niet gewend om in krappe plekjes te moeten werken.  Wink

Helaas had hij geen borgringetje, dus heb ik hem maar geholpen om wat met ijzerdraad te improviseren. Uiteindelijk alles weer in elkaar, ik moest naar m’n schoonouders en was al veel te laat, dus ik dacht: het zal wel werken zo. Meteen in de file zag ik de temperatuur al weer stijgen, dus het kreng deed het nog steeds niet. Gelukkig bleef de meter met de verwarming vol open nog net onder het rood, en loste de file al snel op, dus kon ik me alsnog richting ‘t oosten spoeden.

Vanochtend even gekeken: bleek hij de ventilator niet goed aangesloten te hebben: er hing gewoon een stekkertje los. Moraal van het verhaal: beter zelf wat gereedschap meenemen dan de ANWB bellen.  Wink  (Hoewel ik een andere keer heel goed geholpen ben.)

Weet iemand trouwens wat voor borgringetje dit moet zijn? Als ik de binnendiameter weet kan ik misschien alvast een geschikte bij een ijzerzaak o.i.d. kopen zonder eerst de boel weer te moeten demonteren…

Profiel  

14 van de 33
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook