




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Origineel borgringetje intussen gevonden bij Gert de Jong, nu nog even de tijd vinden om alles weer goed te monteren…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dit weekend heb ik mooi in het zonnetje het borgringetje kunnen monteren… wat een k*tklus zeg, vooral omdat je de ventilator er niet uit kan krijgen. Met de radiateur los heb je net genoeg ruimte om een arm naar binnen te schuiven, maar ik moest wel tien keer proberen voordat het veertje er op klikte. Gelijk even de stekkertjes van de motor vervangen, want die gingen wel heel makkelijk los.
Tijdens het laten warmlopen van de motor om alles te testen heb ik gelijk nog even een kabelbreuk bij het bestuurdersportier (scharnier) gerepareerd: het raam ging niet meer open. Nu weer wel, dus laat het mooie weer maar komen.
Verdere klusjes die nog te doen zijn: stukje bekleding bij C-stijl vastplakken (nog tips?), riem HD pomp vervangen, mistlampen vervangen (allebei stuk). Verder heb ik verbeterde beugels om de deuren open te houden bij CX-basis besteld, ben benieuwd of dit het (steeds erger wordende) knakje daadwerkelijk weghaalt. Ook zou ik nog eens betere speakers kunnen monteren…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, het pakketje van CX-basis is laatst gearriveerd. Ik heb de nieuwe riem van de HD-pomp gemonteerd. De oude zag er eigenlijk nog prima uit, maar ik wilde hem vervangen omdat hij na spannen weer slap werd. De nieuwe heeft dit dus ook, blijkbaar door het inslijten op de poelies. Ik heb hem nu al drie keer strakker gezet, ben er best goed in geworden.
Verder de mistlampen vervangen en een nieuwe gemodificeerde deurbeugel van CX-basis gemonteerd bij de linker voordeur, die nogal vervaarlijk begon te kraken bij het open/dichtdoen:
Het resultaat? Een beschaafd dof knakje in plaats van heftig gekraak. Het is dus geen ultieme oplossing, maar wel een flinke verbetering.
Ben je wezen zwemmen met je CX? of is het geen kroos?
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is weer het jaarlijkse “alle bomen strooien groene zaadjes uit” gebeuren… Heb je net je auto gewassen…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Is laatst dus weer de borgring van de koelfan verdwenen! Vanochtend maar weer iets van een ijzerdraadje gefabriceerd, hopelijk blijft het zitten. Verder alle contactjes opgeschuurd want ik had het idee dat de 2e snelheid niet werkte, nu weer wel…
Uitlaat is ook weer lek… gaat lekker zo.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, net terug van ruim drie weken rondtoeren door Z-Frankrijk en N-Spanje (vooral Baskenland). Van tevoren nog even door Gert de Jong de uitlaat laten repareren: op de weg naar de garage viel deze onder de auto uit met een enorm lawaai tot gevolg. Bleek de pijp volledig doorgescheurd te zijn. Gelukkig was de ANWB snel ter plaatse en kon het even met een ijzerdraadje vastgehangen worden totdat ik bij de garage was.
Op vakantie geen problemen meer gehad. Koelfan deed het ook goed, alleen op de terugweg liep de temperatuur in een file boven Parijs wel erg hoog op. Gelukkig was ik net op tijd de file uit. Verder viel het me op dat de benzinepomp nogal bijgeluiden maakt als je een tijd gereden hebt, wat misschien samenhangt met het soms niet heel gelijkmatig rijden op benzine, vooral met deel- tot vollast. Misschien moet deze maar preventief vervangen worden.
Een plaatje voor vertrek uit San Sebastian:
Het was weer heerlijk toeren, maarrr… de enorme hitte vooral in Spanje maakte het toch wat minder een feest. Vooral mijn vriendin had enorm last van de hitte en zei dat ze nooit meer zonder airco in de zomer naar het zuiden van Europa wil. En ik moet zeggen dat ik haar niet ongelijk kan geven.
Dus: dilemma. Wat te doen? Airco achteraf inbouwen lijkt me een erg kostbare zaak, maar ik ben wel gehecht aan deze auto en heb er best wel veel in geinvesteerd met het idee dat ik er nog lang plezier van kan hebben. Het rijdt echt als een vorst….. afgezien van de hitte dus.
Ik ben ook nog een DS aan het restaureren en zou uiteindelijk als (enige)oldtimer liever een DS dan een CX willen denk ik, dus op zich zou ik best de CX kunnen verkopen en bijvoorbeeld een XM V6 type 1 kunnen nemen. Maar die DS duurt nog jaren en dan rij ik al die tijd in een relatief saaie auto rond. Ik weet het even niet…
Nou ja, begin oktober vertrek ik voor 9 maanden naar Argentinie en dan moet de CX sowieso gestald worden, dus kan ik de beslissing net zo goed uitstellen tot het moment dat ik weer terug ben.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je vriendin moet niet zeuren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nou, een XM V6 saai…?
Maar goed als ‘t alleen om vakanties gaat, kan je ook overwegen om naar minder hete oorden te gaan. Of naar Spanje te vliegen en daar een autootje te huren (mét airco).
Maar je CX weg doen…?












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
par eXeMple! schreef:Nou, een XM V6 saai…?
![]()
Maar goed als ‘t alleen om vakanties gaat, kan je ook overwegen om naar minder hete oorden te gaan. Of naar Spanje te vliegen en daar een autootje te huren (mét airco).
Maar je CX weg doen…?![]()
Volledig mee eens!!












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
fluidphreak schreef:Dus: dilemma. Wat te doen? Airco achteraf inbouwen lijkt me een erg kostbare zaak, maar ik ben wel gehecht aan deze auto en heb er best wel veel in geinvesteerd met het idee dat ik er nog lang plezier van kan hebben. Het rijdt echt als een vorst….. afgezien van de hitte dus.
Je geeft hier zelf je antwoordt al…
Je ben er aan gehecht, er zit veel geld in, en het rijdt zo lekker.
Dat ga je allemaal weg doen voor een vakantie die eens in het jaar plaats vind?
Zoals andere zeggen, je kan ook een auto huren
Of misschien toch overwegen A/C in de CX te bouwen. Dan heb je er het hele jaar plezier van. In de winter veel minder last van vocht





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:Je vriendin moet niet zeuren.
Inderdaad: Wat een watje!
Ramen op en rijden met die bak. Als ze dan nog zeurt: Vriendin inruilen voor een minder kieskeurig model….
Citroen!
bogaard77 schreef:Je vriendin moet niet zeuren.
Amen.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Of met twee auto’s gaan.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Heren (en dame), bedankt voor nuttige en minder nuttige input.
De CX is zo comfortabel en stil, rijdt zo lekker 140, dat het erg jammer is om ramen te gaan opendoen en zo het comfort te verstoren… En als het buiten richting de 40 graden gaat is het echt niet zo lekker meer in de auto. Bij 30 graden hoor je mij ook niet zeuren. Verder geloof ik dat wel meer vrouwen eerder last van hitte hebben dan mannen, kijk andere draadjes op het forum maar eens na.
Je ben er aan gehecht, er zit veel geld in, en het rijdt zo lekker.
Dat ga je allemaal weg doen voor een vakantie die eens in het jaar plaats vind?
Goed punt! Ik ga er sowieso een jaartje rustig over nadenken.
Ook eens vragen wat het eventueel zou kosten om A/C in te laten bouwen, hoewel ik ook opzie tegen de extra complexiteit en koelingsproblemen dat dit waarschijnlijk met zich meebrengt…