Beste citrofielen,
sinds 2 jaar rijd ik in een cx 22 trs (type 2 uit 1986).
Gelukkig heb ik nooit problemen gehad, echter, afgelopen weekend ben ik naar Oberhausen geweest en in duitsland de tank volgegooid met euro 95 (normaal tank ik altijd 98 ). Op de terugrit geen problemen gehad maar vandaag kreeg ik hem nauwelijks gestart. Hij slaat moeizaam aan en ik krijg hem niet op toeren hoeveel ik ook met het gas speel. Daarnaast klinkt de moter erg rauw, hortend en stotend en de hele carroserie “hortte en stootte” mee. Zodra ik het gas loslaat slaat ie meteen af. Er zijn verder geen alarmlichtjes gaan branden.
Nu heb ik eerder begrepen dat met 95 octaangehalte een cx kan gaan “pingelen”. Maar ik weet niet wat dat inhoudt, zou dit kunnen wijzen op pingelen? Of zien jullie een andere verklaring.
En betekent dat dat ik de benzine eruit moet gaan halen? Weet iemand raad?
Groet,
Thijs.

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Was je tank (bijna) helemaal leeg toen je ‘m volgooide? Klinkt een beetje alsof je allemaal stukjes oude, verrubberde benzine in je carburateur hebt zitten.
Zit je choke-kabel nog netjes vast en werkt die ook nog?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
De tank was wel bijna helemaal leeg, en dus volledig gevuld met euro 95. De problemen ontstonden pas 200km. later toen ik ‘s ochtends wilde starten.
De chokekabel zit goed.
(Ik rijd overigens altijd mijn tank bijna leeg voordat ik weer tank).
De mate van horten vind ik vooral indrukwekkend. Bij stationair lopen, schudt de auto heftig heen en weer. Kan het zijn dat ie maar op enkele cilinders loopt ipv alle vier? Dat zou het schudden misschien kunnen verklaren?
Klinkt meer als een vuile carburateur of niet goed werkende choke (die kan de boel ook goed vervuilen volgens mij) dan pingelen. Ik ben ook net overgestapt op 95 in onze nieuwe trs (vorige eigenaar deed alleen 98) geen enkel probleem. Geen pingelen oid. Wel iets minder makkelijk starten maar dat komt door de kou en meer gebruik van de choke. Deze choke gaat heel snel aan en uit. De choke van onze vorige trs ging heel langzaam en geleidelijk.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
heeft mijn inziens niets met het tanken te maken. Gewoon een storing.
Koud of warm maakt niet uit? exact hetzelfde probleem?
Ook als je een beetje met de choke rommelt?
Loopt bij alle toeren tallen beroerd?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Krijg nou het heen en weer: ik had vandaag precies hetzelfde!
Bij Shell kon ik alleen V-Power 95 krijgen dus maar 15 liter getankt.
De eerste beste gelegenheid aangevuld met 30L 98 Super.
Omdat ik het spulletje schoon wilde hebben een flacon ‘benzine-reiniger’ erin (paars flaconnetje).
Heenweg Hengelo-Apeldoorn geen probleem, al merkte ik wel dat ze moeilijk startte en choke moest lang ‘aan’...
De terugweg met geen mogelijkheid aan te krijgen (?), alleen volgas en volledig choke..
De hele weg horten en stoten, alsof de benzinetoevoer stagneert.
Bij het minste of geringste gaslos en gas erop (volgas) zit er een vertraging van een seconde of wat voordat er wordt gereageerd.
Haar aan de praat weten te houden bij 110/3000rpm,hortend en stotend huis gehaald.
Bij optrekken geen respons, alsof ineens de ontsteking wegvalt…
ik heb haar dan maar ook vanwege de spitsdrukte efkes laten staan bij het inlichtingenbord, ongeveer een 600 meter van mijn huis.
Een uurtje later, toen de drukte weg was, haar opgehaald en gelukkig groen licht bij de stoplichten dus ik kon in één ruk door naar huis…pfff.
Heb ik door toevoeging van die flacon nu ouwe meuk losgemaakt die óf m’n filter verstoppen óf de vlotterkamers, of heeft m’n brandstofpomp het ineens begeven…?
Ik had namelijk hetzelfde ooit in m’n AX, bleek ook de pomp en na vervanging zong ze haar lied weer.
‘Spirit of avant-garde’
verstopte hoofdsproeiers.
carb demonteren schoonmaken terug zetten afstellen.
mvgr wupke

- ID/DS DSuper
Wel raar Wup dat ze de heenreis eigenlijk nergens last van had, de scheize begon pas tijdens de terugvaart (in het donker…tuurlijk,zul je altijd zien).
Dat flaconnetje met reinigingsmiddel is blijkbaar erg agressief…
Wel raar dan dat het benzinefilter (wat ergens int vooronder hangt vlak achter de pomp) eventuele rotzooi dan niet heeft tegengehouden.
Zal er een nieuw filter opzetten dan.
Tevens viel me op dat het oliepeilklokje niet meer werkte (lampje wel), terwijl er toch voldoende olie op het blok zit…
Sraar…
Hoe zit het met die voorontsteking?
In het zojuist aangekomen duutse WPH heeft men het over een 10 +/-1 graad, terwijl de mijne pas lekker loopt wanneer de vervroeging zover staat dat het vliegwielmerkteken al ‘verdwenen’ is (een graad of 15 schat ik).
Hoe kèn da?!
‘Spirit of avant-garde’
vuil is vuil, sproeier verstopt is sproeier verstopt. schoonmaken dus.
voorontsteking .
teveel en hij gaat pingelen.
te laat en hij zuigt je tank leeg bij weinig vermogen.
je vervroeging te vroeg zetten geeft hogere verbrandingstemperaturen, en kunnen zelfs gaten in je zuiger branden.
jou 5 graden extra vervroeging zou kunnen duiden op:
/ je centrifugaal vervroeging doet slecht mee, en je compenseert dat met meer statische voorontsteking.
/je vacuum signaal is lek, hetzij de slang, hetzij je membraam hetzij de mechaniek van je vervroeger is mak/lam.
/je motor is inwendig zo vervuild dat hij beter loopt met meer voorontsteking.
/je carburateur is incorrect of incorrect afgestelt.
mvgr wupke

- ID/DS DSuper
Okee dan, we gaan het lijstje langs om te zijn waarom mijn Dame zoveel voorontsteking nodig heeft.
Mijn dank
‘Spirit of avant-garde’
Ik begrijp dat dit dus niet het befaamde “pingelen” is.
Kan iemand mij uitleggen wat pingelen is en hoe je het merkt?
thisius schreef:Ik begrijp dat dit dus niet het befaamde “pingelen” is.
Kan iemand mij uitleggen wat pingelen is en hoe je het merkt?
Pingelen schijnt te klinken als een kudde vogeltjes in het vooronder. Ik heb het ook nog nooit mogen horen.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
het geluid wat je hoord als je een oude diesel met min 10 vorst start.
spijkerachtig tikkend geluid.
het word veroorzaakt door voortijdige ontbranding voordat de zuiger door het BDP gaat.
mvgr wupke

- ID/DS DSuper
Heren techneuten,
ik ben er nog steeds niet uit! AAARGHH!!
Vandaag brandstoffiltertje vervangen en de carb gedemonteerd en schoongemaakt.
Zowel het kleine filtertje in het Y-stuk (brandstof aan- en afvoer) als de vlotterkamers waren schoon….(?).
De sproeiers in het middengedeelte (luchtomloop en hoofdsproeiers) uitgenomen en doorgespoten met remmenreiniger..kwam niets uit.
Spulletje weer in elkaar gezet en La Dame gestart:
het probleem is er nog steeds…!
Bij het vasthouden van het gaspedaal pendelt de motor, alsof tijdelijk iedere keer de ontsteking wordt uitgezet en dan weer aan, alsof ze dus geen benzine krijgt.
Het nieuwe filter zit echter nokvol, dus (waarschijnlijk) is ook de mechanische pomp wel goed.
Ik weet echt niet meer waar ik het nu zoeken moet, ook verdraaien van de verdelerunit (ontstekingstijdstip veranderen) heeft geen effect: het pendelen blijft.
Ook tijdens het nalezen in de WPH en plaatjes van de carb gaven geen ‘verborgen’ en dus vergeten aandachtspunten.
HELP!!
Ik ben in staat om er een Wegenwacht bij te halen,maar iets in mij weerhoud me ervan (trots?).
Wie kan uitsluitsel bieden?
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij mij zat een keer de carb los op het spruitstuk, waardoor er valse lucht werd aangezogen. Het hoeft maar een heel klein kiertje te zijn, natuurlijk.

- ID/DS DSuper
Snappik, maar dan loopt de motor gewoon arm en heeft ze de neiging om af te slaan als er geen extra gas (choke) wordt gegeven…
Dit (mijn) probleem is echt pendelen,en het is echt een brandstof-probleem lijkt me.
bedankt voor het meedenken in ieder geval
‘Spirit of avant-garde’