Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
@Freek: je hebt gelijk, zo blijkt…
ops:
ops: met het schaamrood op de kaken beken ik dat ik de oorzaak gevonden heb…
ops:
ops:
Er is mij bij aankoop toegezegd dat de auto altijd netjes onderhoud heeft gehad en een snelle blik in het luchtfiltercompartiment (waarin een nieuw filter stak) leek dit feit te bevestigen…
Al vrij vlot had ik echter door dat:
-de veerbollen leeg waren,
-zoook de voorraadbol,
-de productiedatum op het oliefilter ook niet van gistren was…etcetc.
Dus stom: ik had meteen de bougies moeten verdenken of verwisselen.
De Equem’s die eruit kwamen waren welliswaar mooi koffiebruin/grijs van kleur (goeie verbranding), maar de electrodenafstand was ruim anderhalve millimeter…
Nu draaide ik er verse NGK’s in, en heb de auto warm gereden voor een eventuele afstelling.
Nadat ik bij een tankstation het stationair gesteld had bleef ze ook mooi 8-900 tpm lopen.
Ik heb haar sinds aanschaf niet zo mooi rond horen draaien.
Blij als een kind, echt waar.
Meteen de ‘nieuwe’ koplanmpen erin, ziet er meteen een stuk strakker uit.
Er mag dus een slotje op deze draad, mijn dank aan allen die meedachten.
Dat iets zó simpel kan zijn…
‘Spirit of avant-garde’
hèhè!
en hoe verbasingwekkend rustig kan een 2.0 of 2.2 lopen hè!
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

- ID/DS DSuper
Het stomme is dat ik ervan uitging dat het probleem brandstoftechnisch van aard was, omdat ze telkens wat choke nodig had om te blijven lopen..
Ik ben gewoon eens van voren af aan gaan denken (en dat hielp..), en normaal geef ik een auto bij aankoop dan ook altijd eerst een kleine beurt.
Hierin vervang ik standaard bougies,-kap,olie en -filter en meestal gooi ik er ook een distributieriem tegenaan…just to be safe.
Dit keer dus niet gedaan,omdat ik ervan uit ging dat de auto ook daadwerkelijk ‘onderhoud’ had gehad zoals de verkopers mij toezegden..
Les voor de volgende keer!
‘Spirit of avant-garde’
Fijn om te horen Pascal! Ik weet hoe het nu voelt om in je CX te rijden. Het aardige bij dit soort problemen is dat de aanbrenger vaak de voorzet geeft, waarna degenen die reageren slechts hoeven in te koppen . Het blijft immers vreselijk moeilijk om op afstand de situatie goed te beoordelen. Groet, Freek

- ID/DS DSuper
VERD*MD-NOG-AN-TOE:
de problemen zijn weer terug!
Ik ga drastischer maatregelen nemen en vervang de carb voor een ander.
Dit is echt niet leuk meer!!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Benzinepomp had je geloof ik al bekeken, nietwaar?
Hoe is het met de compressie?

- ID/DS DSuper
Geen idee hoe het met de compressie is, maar het probleem doet zich niet continue voor.
Het is dus of een carb met vuil of toch een gare pomp (wat ik me niet kan voorstellen..)
Bougies zien er mooi uit, en meestal is dat wel een goeie indicatie voor wat er zich intern afspeelt en hoe het met de motorgezondheid/-slijtage gesteld is…..toch?!
Olieverbruik is binnen de norm, nog geen 1/2 op 3000 kilometer…
Klepjes staan wat ruim (tikken), maar ik hoor ze liever dan dat ik ze niet hoor.
Ik ga een andere carb proberen en donder deze in een ultrasoonbad.
EDIT:
en toen ging me er een lamp branden zeg…
‘Had ik dit ook niet met de AX gehad; prima in toeren, beroerd (niet) stationair?’
Nou hoor ik de kenners lachen, want naast het feit dat de AX en CX familie zijn en beide vier wielen hebben houdt de vergelijking al snel op.
Maar beiden hebben een Weber-carburateur.
‘Ja…ammehoela’ hoor ik u denken, ‘de CX een tweetraps en een AX een naja-laat-maar…’.
Nou..bijna…beide carburateurs hebben zo’n electromagnetische stationair ‘shut-off’ klep/ solenoïde achterop zitten, die moet voorkomen dat de motor nadieselt na afzetten van contact.
Het kreng op de AX-carburateur heeft me enkele kopkrakers bezorgd, want ook na diverse malen uitspoelen en schoonmaken van de carb bleef de AX hardnekkig weigeren stationair te lopen.
En ook de CX doet hetzelfde (zij het pendelend..).
Mmmm….
Bij het uitnemen van deze solenoide toch het ding maar efkes getest (huis op de min, plusdraadje op de aansluiting) en jawel: het ding doet het dan-wel-dan-niet.
Lang verhaal kort: wie heeft er nog zo’n ding liggen, de WPH geeft er geen onderdeelnummer voor dus bestellen wordt lastig (tenzij rechtstreeks bij Citroën, dus $$$$)???
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Meenemen en bestellen, misschien zelfs bij de AMH?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

- ID/DS DSuper
Morgen rij ik naar Borculo, efkes langs CitroVille.
Die kunnen me vast weer laten lachen…
Bovendien kan ik dan meteen wat bodemprofielen van m’n DSupertje ruilen bij de buurman (Citro-Classique); ik heb de verkeerde en kan nu niet verder…
‘Spirit of avant-garde’

- BX 1.9 TURD, de Euro
garagestmarien schreef:Bij mij zat een keer de carb los op het spruitstuk, waardoor er valse lucht werd aangezogen. Het hoeft maar een heel klein kiertje te zijn, natuurlijk.
Dus toch???

- BX 1.9 TURD, de Euro
garagestmarien schreef:Toch heb ik nog steeds het idee, dat er ergens valse lucht wordt getrokken.
Dus toch???

- ID/DS DSuper
Als je zinspeelt op de kapotte pakking Wendela, dan moet ik je teleurstellen; pas afgelopen zaterdag toen ik met perslucht de carb dorblies, trok ik de pakking kapot bij het losnemen van het luchtfilteraansluitstuk.
De auto reed daarvoor eindelijk vrij goed, maar hakelde soms wat bij verschillende gasstanden.
ik dacht het laatste er wel uit te blazen, maar dit ging ten koste van de carb-pakking….en die zoek ik nu dus -> http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=187184
‘Spirit of avant-garde’

- BX 1.9 TURD, de Euro
Pascal schreef:
Bij het uitnemen van deze solenoide toch het ding maar efkes getest (huis op de min, plusdraadje op de aansluiting) en jawel: het ding doet het dan-wel-dan-niet.
Dus nou heb je dit ding vervangen en alle problemen zijn verder opgelost? Behalve nu dan die pakking.

- ID/DS DSuper
Ik heb er een stukje vanaf geknipt, op aanraden van CitroVille, en sindsdien weinig problemen eigenlijk.
Omdat de auto wel haperig reageerde op gasgeven (zal het dan toch..?), heb ik afgelopen zaterdag haar nog eens doorblazen met perslucht.
Luchtfilteraansluiting losgenomen (daarbij de pakking gescheurd), sproeiers één voor één losgedraaid, en met perslucht doorgeblazen.
Het gekke is wel dat ik nu weer stationairproblemen heb, maar dit wijt ik aan een kapotte pakking.
Er wordt, zover ik de diverse slangetjes heb gecontroleerd, geen valse lucht gezogen.
Ze rijdt verder goed, reageert goed op gas, maar heeft een tikkie choke nodig om stationair te blijven lopen voor een stoplicht.
‘Spirit of avant-garde’