Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het zietter naar uit dat ik de oorzaak heb, maar dat weet ik morgen pas…
Bij het demonteren van m’n linkerkoplamp (anders weet ik niet hoe ik bij de module moet komen, wat een rotplek!) tikte ik vrij zacht tegen het 12V/+ contact van de bobine.
Meteen brak het stekkertje af…
Ik hoefde maar naar de tegenover-aangesloten stekker te kijken of die brak ook af…tsja.
Zo te zien aan de contacten waren die al zo goed als door…dus..
De module heb ik dus aangeschaft (ik dacht dus, mede door jullie raad) dat dit een oorzaak zou kunnen zijn, niet dus.
En wat nou +/- 25 euro?
€68,40 excl.!!Mmm, nou ja; ik heb hem in ieder geval….
Ik heb een bobine meegekregen, maar hun systeem kende het Ducellier-nummer niet en nu heb ik dus waarschijnlijk de verkeerde (eentje van Beru die zonder voorschakelweerstand aangesloten dient te worden).
Morgen efkes ruilen voor de goeie en dan monteren die handel!
Fingers crossed dus!
Tot morgen!
‘Spirit of avant-garde’

- ID/DS DSuper
En inderdaad: het was de bobine!
We zweven weer!
Nu nog efkes die verrekte buttonheadboutjes uitboren waarmee je grilletje vastzit, want die werkten totaal niet mee…
Bedankt voor het meedenken!
‘Spirit of avant-garde’

- ID/DS DSuper
de pret is van korte duur: vandaag kwam het probleem weer terug…
Alleen met vol choke blijft ze lopen, en ook alleen als ik gas geef (accellereer) zijn er geen problemen.
Maar o-wee wanneer ik een constante snelheid probeer aan te houden…horten en stoten.
Fuk!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Heb ff teruggekeken in de reacties, maar ik ben nog nergens tegengekomen dat je de carburateur hebt schoongemaakt…....of heb ik dit ergens gemist?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

- ID/DS DSuper
Pascal schreef:Heren techneuten,
ik ben er nog steeds niet uit! AAARGHH!!
Vandaag brandstoffiltertje vervangen en de carb gedemonteerd en schoongemaakt.
Jawel hoor, al twee keer losgehad.
Ik heb wel het idee dat ik het hierin zoeken moet…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Waarschijnlijk heb ik alleen de groooote letters gezien hehe.
Misschien van iemand een andere gasfabriek lenen/wisselen en dan kun je snel elimineren.
Suc6 iig!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Dit is een probleem dat ik met mijn CX al een jaar heb.
Inmiddels heb ik al het hele ontstekings-systeem vervangen op het vervroegingsmechaniek na.
Heb het ook nog geprobeerd met de verdeler van mijn vorige TRS.
Dus bobine, module, sensor in verdelerhuis, rotor, vedelerkap, bougiekabels (5x) en uiteraard de bougies.
Ook ik kan geen vacuumlekkage vinden middels remmmenreiniger.
massakabel vanaf de bak is ook schoon.
Carb is ook al schoongemaakt, zat geen vuil in (incl sproeiers).
Valse lucht is ook al uitgesloten, alle pakkingen ook nieuw.
Het enige dat ik kon vinden is speling op de asjes van de carb.
Heb er de carb van mijn vorige TRS op gezet maar dit maakte geen verschil.
Het zoeken naar de oorzaak ligt nu al een paar maanden stil wegens prioriteiten elders.
Ben benieuwd wat jij gaat vinden, hopelijk heb je iets aan deze info.

- ID/DS DSuper
Net de carb weer gemonteerd, nu met vloeibare pakking tussen inlaatspruitstuk en tussenschijf èn dito tussen tussenschijf en carb.
Niks geen vuil in vlotterkamers of sproeiers.
Vanmorgen ging alles goed, op de terugweg was het probleem er ineens weer.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan (maar al wèl aangeschaft) is het uitwisselen van de module.
Dit ga ik dus nog proberen, want vanmorgen liep ze wel goed…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
DE OPLOSSING:
Ik heb vergelijkbare problemen gehad met mijn 22 TRS, heel erg schokken, afslaan bij stationair, het tegenovergestelde van de soepelheid die een CX toch moet tentoonspreiden. Ook (volgens mij) nadat ik een keer noodgedwongen een beetje RON 95 moest tanken. Helaas heb ik niet, zoals de meesten van jullie, twee rechterhanden (driekwart van wat jullie hier allemaal hebben voorgesteld en uitgeprobeerd is abacadabra voor me) maar mijn ‘mannetje’ heeft werkelijk alles geprobeerd en moest zich gewonnen geven, daarna is-ie (de CX, niet het mannetje) naar garage Timmer geweest, die heeft me wel heel wat lichter in de portemonnee gemaakt maar heeft het probleem niet verholpen…uiteindelijk heb ik voor een radicale oplossing gekozen:
Ik heb een GTi gekocht!
Injectiesysteem, dus altijd starten, nooit schokken, geen gedoe met choke, ik tank meestal 98 maar heb al een keer 95 moeten tanken en dat slikte-ie zonder morren…helemaal geweldig!
Sterkte met deze ellende,
Jaco

- ID/DS DSuper
Ja..dat kan ook..
Goed, update:
nadat ik een nieuwe module gemonteerd heb maar weer eens een poging ondernomen.
En ja hoor: gewoon goed lopen, zou het dan toch..?!
Meteen efkes de snelweg opgezocht en haar goed ‘op d’r donder gegeven’ om alle rotzooi en scheizerei van de laatste tijd eruit te branden.
150-160 geen probleem (twas rustig richting Oldenzaal) en geen rare geluiden noch vreemde (lees: niet) gasrespons.
Een dikke-Audi meneer vond het ook h-e-l-e-maal niet leuk om met 150 nog te worden ingehaald, door een Citroën nota bene!
Zou verboden moeten worden…
Bij het verlaten van de snelweg bij afslag ‘De Lutte’ flink in de remmen, teruggeschakeld en toen…
een gemoffelde knal in het vooronder….
Meteen viel de motor uit en gingen de lampjes aan.
“Nee hè” dacht ik nog, maar bij het laten opkomen (wederom) van de koppeling sloeg de motor weer aan en kon ik verder.
Nog steeds goede gasrespons alleen stationair valt ze weer uit…
Thuisgekomen stationairstelschroef zo ingedraaid dat ze blijft lopen, maar dat doet ze pendelend…
Mmm…
Nogmaals: rijden doet ze nu wel weer goed, en geen gehort en -stoot.
Heb ik nu de module opgeblazen opzo? (was dat die knal?)...
Morgen als ze is afgekoeld probeer ik het nog eens..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Toch heb ik nog steeds het idee, dat er ergens valse lucht wordt getrokken.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik weet er veel te weinig van om iets nuttigs te kunnen zeggen, maar het blijft intrigerend dat drie mensen dit probleem hebben (gehad) en alle keren na het tanken van 95-benzine.
Een andere radicale oplossing is het inbouwen van LPG. Ben je ook van dat carburateurgelazer af… tenminste tot je gas op is.

- ID/DS DSuper
vandaag een nieuwe start- en rijpoging ondernomen.
Ging eigenlijk best goed.
Alleen dat verrekte pendelen tijdens stationair: afremmend op de motor op een stoplicht af horten en stoten (de massa van de wagen houdt het blok ‘aan de praat’).
Eenmaal bij het licht aangekomen valt ze uit tenzij ik de choke uittrek.
Thuisgekomen stationair afgesteld op een 1500-1000 toeren.
En da’s ook het probleem: daartussen blijft ze dus pendelen…
Nu ze weer redelijk rijdt blijf ik namelijk met het oorspronkelijke probleem (pendelen) zitten….
ik heb de CO-schroef wat gepoogd te verstellen, echter zonder resultaat;
alleen volledig in wurg ik haar af, uitdraaien heeft geen enkel effect op het toerental..(?)
En wat die knal nu was gistren…?!?
Trouwens: de sproeiermaten uit m’n carb komen met geen enkele maat overeen uit het WPH…
Ik heb twee stationairsproeiers (voor elke venturi één) van 50 en 55, terwijl dit voor een 1995cc/Weber 47 en 50 zou moeten zijn.
Ook de hoofdsproeiers komen niet overeen met de gegevens uit het WPH.
Svreemd…
‘Spirit of avant-garde’

- ID/DS DSuper
Ik was nèt te laat thuis om vandaag nog iets fatsoenlijks met de auto te doen (te donker ), maar in ieder geval mijn koplampjes binnen (Evan bedankt man!).
Ik dacht eens slim te wezen en eens van voor af aan te beginnen: aangezien de veerbollen (en de voorraadbol) erg leeg waren, had ik zo mijn twijfels betreffende de onderhoudshistorie…
‘Kom laat ik de bougies er eens uittrekken’ dacht ik zo..
Mmmm…Eqyuem C62LJS..hûh?!
Dat behoort toch een 755LTS te zijn???
Bovendien waren de electrodenafstanden veuls te groot, ruim 1,5 mm..
Zal morgen eens zien of ik de juiste vonkenstokjes kan krijgen, liefst NGK.
Morgen spulletjes monteren en dan kijk ik nog eens naar het pendelen.
Wordt vervolgd..
‘Spirit of avant-garde’
hoi Pascal,
De codering van eyquem bougies is heel verwarrend. Volgens mij zijn er nieuwe types die de oude vervangen en heb je in ieder geval wel de goede bougies (als je tenminste de 755LJS bedoelt; de 755LTS bestaat volgens mij niet). Een cross reference list van Denso verwijst voor de C62LJS en de 755LJS naar een en dezelfde Denso bougie. Voor de zekerheid: wat is de kleur van de electrode? Deze moet natuurlijk lichtbruin zijn.
De electrode afstand is natuurlijk wel een probleem: deze moet dacht ik 0,6 mm zijn. Zijn ze zo weggebrand? Zo niet, dan zou ik de bougies gewoon even opnieuw afstellen en het nog eens proberen
groet,
Freek