Hi,
Heb net een temperatuurmeter op de originele plaats tussen de klokken gemonteerd. Aansluiting achter in de klokkenset heb ik ook gevonden.
De sensor wilde ik net bestellen bij Sassen maar er schijnen verschillende maten te zijn.
Ik heb een 23 i.e BVH van 74 en zoals ik hier gelezen heb moet de sensor in het luchtschuifhuis geplaatst worden.
Er staat hier beschreven door Bogaard77 dat de schroefdraad / maat van luchtschuif en waterpomp anders zijn
Kan iemand mij zeggen wat de ´maat´ van de sensor in het luchtschuifhuis is?
Is het van belang wat de maat/ dikte van de de electro kabel moet zijn tussen de sensor en de tempmeter?
groet,
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
joostie62 schreef:Hi,
Is het van belang wat de maat/ dikte van de de electro kabel moet zijn tussen de sensor en de tempmeter?groet,
Joost
Dikte maakt niet zoveel uit. Niet TE dun nemen. het zit in de hitte in de motorruimte. Moet wel iets kunnen hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
joostie62 schreef:
Kan iemand mij zeggen wat de ´maat´ van de sensor in het luchtschuifhuis is?
sensor in luchtschuif is 16mm
sensor in pomphuis is 18mm
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Hi,
bedankt camembert en bogaard….
Zit die plug van het luchtschuifhuis waar die temp sensor in moet aan de bovenkant van het luchtschuifhuis? Zit deze schroef / plug min of meer recht onder de eerste injector???
Ik zie een ronde schroef waar een platte schroevedraaier in past.
heb geprobeerd die eruit te draaien maar dat voelde een beetje te gemakkelijk aan…... voelde meer als een stelschroef van het een of ander…..
moet ik het koelsysteem eerst aftappen of is dat niet nodig?
grt
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die sensor zit op de kopse kant. Er zit nu een dop in. Schroef ken ik niet. En ja natuurlijk moet het water eruit. Die sensor hangt IN je koelwater. Wat denk je dat er gebeurt als je die dop eruit draait?
Practisch kan je beter de hele luchtschuif uit de auto halen . Dus luchtslangen en waterslangen los. Die dop kan erg vast zitten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:
Practisch kan je beter de hele luchtschuif uit de auto halen .
Trek daar maar een paar uur voor uit. Je kan er verrekte moeilijk bij.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
joostie62 schreef:
Zit die plug van het luchtschuifhuis waar die temp sensor in moet aan de bovenkant van het luchtschuifhuis? Zit deze schroef / plug min of meer recht onder de eerste injector???
Ik denk dat dat de schroef is voor het afstellen van je verhoogd stationair toerental voor je halfautomaat. Die zit daar vlak bij. En in het duister daar beneden is moeilijk te zien wat bij elkaar hoort. Ik heb die vergissing ook al eens gemaakt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brian schreef:Trek daar maar een paar uur voor uit. Je kan er verrekte moeilijk bij.
Niemand zei dat het makkelijk was!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Alsie er toch uit is kan je meteen de werking controleren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hi,
Die hele handel eruithalen gaat me niet lukken denk ik. ... ik ga proberen of het lukt zonder het hele l.s.h. te demonteren.
Tot nu toe zijn bij alle andere werkzaamheden alle schroeven / bouten onderdelen er zonder enige moeite af gegaan dus ik vrees dat ik het eerst zo ga proberen.
In de repair manual is het duidelijk te zien op D 521-4 blz 3.
grt
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Hi,
Na het verwijderen van de linker veerbol kon ik redelijk goed bij het luchtschuifhuis om de messing bout eruit te draaien. Gelukkig zat de bout niet al te vast en ging ie er gemakkelijk uit. Sensor erin kabel eraan, bol erop en al met al in drie kwartier gepiept.
Waar moet de wijzer van de temperatuurmeter staan als het kontakt uit is?
momenteel staat ie iets boven het midden met het kontakt af, is dat korrekt?
al met al viel het reuze mee en hopelijk werkt de meter naar behoren.
grt
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
joostie62 schreef:Waar moet de wijzer van de temperatuurmeter staan als het kontakt uit is?
momenteel staat ie iets boven het midden met het kontakt af, is dat korrekt?
Dit doet de ‘ouderwetse’ meter in onze Limousine ook, dus ik denk dat dat wel ok is…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat hoort zo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
joostie62 schreef:Hi,
Waar moet de wijzer van de temperatuurmeter staan als het kontakt uit is?
momenteel staat ie iets boven het midden met het kontakt af, is dat korrekt?al met al viel het reuze mee en hopelijk werkt de meter naar behoren.
hi,
de meter staat met het contact uit in het midden , zoals het hoort. Bij aangeschakeld contact gaat ie helemaal naar beneden, ook helemaal fantastisch, het enige probleem is dat ie beneden blijft staan en er geen beweging in komt tijdens het rijden…...
de contacten waar het metertje op de printplaat zit geschroefd zijn heb ik goed schoongemaakt, de kabel is goed aangesloten aan het luchtschuifhuis, het andere eind in de gele stekker aan de achterkant van het klokkenblok…... Heb ik iets over het hoofd gezien ? moet ik iets afstellen of calibreren?
grt
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. waarschijnlijk een nieuwe sensor kopen!
trek em eens los van het filterhuis en verbind em via een lampje met aarde. Wat gebeurt er?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>