Tja, er is al eerder gezegd dat ze nog steeds gemaakt worden. Dus de dotcode controleren.
morgen maar even langs de bandenspecialist voor een second opinion;
op de rechter voorband staat als DOT code “511”.
De linker is niet te lezen, omdat deze met de binnenkant naar buiten is gemonteerd ...
(het staat er nota bene op ...)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hm, dus uit november 95 (of 85…, maar dat zal wel niet).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
ja, ik rijd morgen wel even langs de bandenspecialist om te zien wat die ervan denkt ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
EW schreef:Rubber verouderd….
Meer onder invloed van de zon, maar het verouderd.
Het is niet altijd te zien (ja, banden die in de zon staan zie je aan de buitenkant sneller desintegreren door het zonlicht), maar het verouderd.
Daarmee is een band die lang opgeslagen heeft gelegen onder ideale omstandigheden beter dan een band die een tijd lang in de zon heeft gelegen. Maar waar die grenzen liggen….....
Oude banden moet je niet vertrouwen. Je kunt zien aan de DOT-code hoe oud ze zijn: viercijferig, twee cijfers voor het bouwjaar, twee cijfers voor de bouwweek.
Dotcode kan ook driecijferig zijn met een driehoekje (uit de jaren ‘90) of zonder driehoekje (jaren ‘80).Dit is niet voor niets ingevoerd!!
Banden van ouder dan 5 jaar!!!! staan al bekend als onbetrouwbaar.
En over het gevaar van een klapband: de auto zul je ongetwijfeld op de weg kunnen houden, maar wat dacht je dat een rondslingerend loopvlak doet met jouw auto en eventuele andere weggebruikers (om nog maar niet aan motorrijders, bromfietsers, fietsers of voetgangers te spreken)?
tis niet omdat je een klapband hebt dat het loopvlak moet gaan rondslingeren…
als ik hoor dat de nieuwe trx banden ook 8 jaar zijn…. waar zijn we dan over bezig…..en die worden dan als nieuw verkocht hé
nu wil ik wel zeggen als je een oude band gebruikt bedoel ik een band die nog nooit op een velg heeft gezeten…en die er al 10 of 11 jaar ligt.. geen band die 10 jaar buiten in het gras heeft gestaan of die van een wrak komt….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Tinfoil schreef:ja, ik rijd morgen wel even langs de bandenspecialist om te zien wat die ervan denkt ...
jep doe dat en als ze van 95 zijn… gewoon op rijden man… zie gewoon dat er geen scheurtjes op het loopvlak zijn of op de zijkant van de band…
als de banden nog nooit om een velg hebben gezeten of gelopen hebben kan ie heus nog mee….
liever dat dan bv met oude brandstofslangen op een cx injectie rijden….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Beste bxsport, ik weet niet wat nu precies je doel is, maar de banden zijn het enige contact van de auto met de weg. En het totale contactoppervlak is ook niet zo heel groot. Als je dan ook nog eens met oude banden gaat rijden die een inmiddels veranderde rubbersamenstelling hebben met een vergrootte kans op een klapband dan wordt het gewoon levensgevaarlijk.
8 jaar oude TRX-banden moeten sowieso niet verkocht worden. 13 jaar oude banden zijn gewoon gevaarlijk. Ik had op een auto banden uit 95 (bleek achteraf) die gewoon nog altijd APK-goedgekeurd werden, zonder droogtescheurtjes en met voldoende profiel. Toch ging ik glijden.
Met oude banden ben je gewoon een gevaar voor jezelf en voor je medeweggebruikers. En dan heb je nu het nadeel dat je in een CX rijdt, want daar is de wegligging en koersvastheid zo goed dat het gevaar zich pas aandient als het te laat is.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
mkatgert schreef:Beste bxsport, ik weet niet wat nu precies je doel is, maar de banden zijn het enige contact van de auto met de weg. En het totale contactoppervlak is ook niet zo heel groot. Als je dan ook nog eens met oude banden gaat rijden die een inmiddels veranderde rubbersamenstelling hebben met een vergrootte kans op een klapband dan wordt het gewoon levensgevaarlijk.
8 jaar oude TRX-banden moeten sowieso niet verkocht worden. 13 jaar oude banden zijn gewoon gevaarlijk. Ik had op een auto banden uit 95 (bleek achteraf) die gewoon nog altijd APK-goedgekeurd werden, zonder droogtescheurtjes en met voldoende profiel. Toch ging ik glijden.
Met oude banden ben je gewoon een gevaar voor jezelf en voor je medeweggebruikers. En dan heb je nu het nadeel dat je in een CX rijdt, want daar is de wegligging en koersvastheid zo goed dat het gevaar zich pas aandient als het te laat is.
met andere woorden dan moet ik geen trx banden leggen die ik 297 euro betaal… en kan ik dus geen gti turbo rijden….. klopt toch totaal niet…
vermits het gaat over een cx 20 en volgens de garage de banden nooit op een andere wagen hebben gezeten… waag zou ik het erop wagen en gewoon zien wat die band doet op de weg de eerste weken voldoet ie… dan is het goed hé
ga me niet vertellen dat iedereen om de 5 jaar nieuwe banden legt om zijn wagen…. je moet gewoon zelf zien hoe je wagen reageert op nat droog wegdek…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk dat een 5 jaar grens ook wat hoog gegrepen is. Echt hele oude meuk moet je natuurlijk niet doen, maar neem idd de TRX’en: we zijn hier toch redelijk op de hoogte van eht reilen en zeilen in CX land en wie is er nou op de hoogte van problemen met TRX’en? Terwijl er toch echt wel een aantal gti turbo’s rondrijden met tamelijk oude exemplaren er op, en sommige daarvan wordt dagelijks en hard mee gereden. Als desintegrerende TRX’en een probleem was, dat wisten we dat al jaren. Ik denk dat je dus wel kan stellen dat de levensduur van een TRX wel wat langer is dan 5 jaar. En misschien rijdt ie dan al minder goed dan een echt nieuwe (want een ding is zeker, ze rijden tamelijk prut), maar of dir nu echt noemenswaardig gevaarlijk is dan met een TRX van zes maanden oud - daar ben ik niet van overtuigd. Dat je eigenlijk uberhaupt niet op TRX’en moet rijden in een gti T ben ik weer wel van overtuigd, omdat het kwa wegligging echt de zwakke schakel is voor de CX. Maar, dat ie veel gevaarlijker is met TRX’en van 8 jaar oud dan de CX oorspronkelijk was op TRX’en, dat lijkt me overdreven.
Ik denk ook dat Michelin wel enigszins in de gaten houdt hoe oud de banden zijn die ze verschepen, inclusief de verwachte ligtijd. Dus als je ze bij oldtimer BV koopt, dan denk ik dat je er ook wel vanuit kan gaan dat ze niet zomaar gaan desintegreren, mits je ze er geen tien jaar onder laat zitten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:Ik denk dat een 5 jaar grens ook wat hoog gegrepen is. Echt hele oude meuk moet je natuurlijk niet doen, maar neem idd de TRX’en: we zijn hier toch redelijk op de hoogte van eht reilen en zeilen in CX land en wie is er nou op de hoogte van problemen met TRX’en? Terwijl er toch echt wel een aantal gti turbo’s rondrijden met tamelijk oude exemplaren er op, en sommige daarvan wordt dagelijks en hard mee gereden. Als desintegrerende TRX’en een probleem was, dat wisten we dat al jaren. Ik denk dat je dus wel kan stellen dat de levensduur van een TRX wel wat langer is dan 5 jaar. En misschien rijdt ie dan al minder goed dan een echt nieuwe (want een ding is zeker, ze rijden tamelijk prut), maar of dir nu echt noemenswaardig gevaarlijk is dan met een TRX van zes maanden oud - daar ben ik niet van overtuigd. Dat je eigenlijk uberhaupt niet op TRX’en moet rijden in een gti T ben ik weer wel van overtuigd, omdat het kwa wegligging echt de zwakke schakel is voor de CX. Maar, dat ie veel gevaarlijker is met TRX’en van 8 jaar oud dan de CX oorspronkelijk was op TRX’en, dat lijkt me overdreven.
Ik denk ook dat Michelin wel enigszins in de gaten houdt hoe oud de banden zijn die ze verschepen, inclusief de verwachte ligtijd. Dus als je ze bij oldtimer BV koopt, dan denk ik dat je er ook wel vanuit kan gaan dat ze niet zomaar gaan desintegreren, mits je ze er geen tien jaar onder laat zitten.
wel het is dat wat ik bedoel… als ik nieuwe trx banden koop en zie naar de dot code dat ze van 2000 zijn… ga ik me echt niet druk maken…vermits wij in belgie niets anders mogen leggen op de cx gti turbo dan 210 trx banden…zijn we dus wel geklooid…..trxen waren de beste banden midden en eind jaren 70 maar dat was voor de banden industrie het stenen tijdperk…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Tja, laat ik dan een weinig nuanceren: 5 jaar voor nieuwe banden is te oud.
En voor banden die in gebruik zijn ligt het eraan. Op een caravan zijn banden van 5 jaar oud gewoon op! Op een auto, waar ze regelmatig gebruikt worden valt het mee: daar kunnen ze wel wat langer mee.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hoe dan ook, de TS heeft “nieuwe” XVS banden gekregen, die blijken nu uit ‘95 te zijn. Dus die zijn niet nieuw, en hij zou er verstandig aan doen om nieuwe banden te monteren, bv MXV-P of een alternatief.
De hele TRX discussie is hier niet van toepassing…


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Waar baseer je dat dan op? Laten we even inventariseren.
1. Michelin verkoopt banden van ouder dan 5 jaar. Die weten wel iets over banden.
2. Tal van mensen rijden op banden van ouder dan vijf jaar… zelfs op ouder dan 15 jaar zonder dat dit voor wie dan ook een enorm probleem is.
3. Ik weet niet voldoende van rubber om in te schatten of 5 of 15 jaar te oud is. De deur rubbers van een DS zijn nog prima na 40 jaar. We hebben slangen gezien die het niet langer dan een jaar uithouden. Hoe kan je dan categorisch stellen dat 5 jaar te oud is voor een band? Ik zie graag zulke meningen gestaafd door feitelijke onderbouwing.
Kijk ik stel er zelf hoge eisen aan, banden. Maar ik verbruik elke 2 jaar wel een set zomer + een set winter denk ik. Maar voor het gros van de gebruikers zal het volgens mij weinig uitmaken of ze gemiddeld op 2 jaar oude of 10 jaar oude banden rijden. Ik heb geen statistische informatie over ongevallen - dat zou heel boeiend zijn - hoe vaak is het veroorzaakt door banden en hoe oud waren die banden dan gemiddeld? Maar, op basis van wat ik dagelijks zie zijn in ieder geval de banden die gebruikt worden ruim voldoende voor wat ervan gevraagd wordt. Ik zou het wel interessant vinden hoor - vanaf hoe oud is de gemiddelde band echt niet meer veilig? Maar, ik krijg niet de indruk dat dat al na 5 jaar is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Okee, de set 6 jaar oude banden op de caravan van mijn ouders die knalden zou natuurlijk gewoon exemplarisch kunnen zijn geweest voor één serie…..


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
fluidphreak schreef:Hoe dan ook, de TS heeft “nieuwe” XVS banden gekregen, die blijken nu uit ‘95 te zijn. Dus die zijn niet nieuw, en hij zou er verstandig aan doen om nieuwe banden te monteren, bv MXV-P of een alternatief.
De hele TRX discussie is hier niet van toepassing…
Dat is wel waar, maar ik moet zeggen dat ze wel een prominente rol spelen in het de hele bandenleeftijd discussie. Even los van TRX’en, ik zou het ook wel willen weten, hoe oud een band mag zijn.
Maar voor de TS, idd, 1995 is niet nieuw, het is 13 jaar oud. Welke maatstaf er ook aangehouden wordt, het lijkt mij net wat ouder dan echt relaxed is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!