onder mijn dame zijn bij aflevering voor 2 stuks Michelin XVS gemonteerd;
ik ken de banden niet, ze zien eruit als winterbanden en maken redelijk wat herrie tijdens het rijden;
Kan iemand mij vertellen over het hoe en wat van deze banden?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ervaring met XVS heb ik niet. Ik heb voor Fulda’s en achter Michelin Energy’s. Die maken ook wel het nodige geluid. Dat komt volgens mij ook doordat het behoorlijke ballonbanden zijn die veel contactvlak met de weg hebben. Maar het is niet zo dat het stoort als ik met het raam open rij. Misschien zijn het daadwerkelijk winterbanden en maken ze daardoor meer herrie? Dan moet dat toch wel ergens staan, toch? Op de wintersloffen van mijn XM staat “Artic”, dat kan niet missen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De XVS is van origine de band voor de DS die de XAs opvolgde. Is geen winterband en niet lawaaiiger dan de energy.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
En deze band werd vanaf fabriek op de CX gemonteerd (in ieder geval serie 1).



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is het wijs om van die oude banden onder je auto te hebben? Of maken ze ze nieuw?




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
volgens mij maken ze ze niet nieuw, maar wees er maar zeker van dat XVS standaardc op de cx werd geleverd.. heb er nog 4 onder mijn prestige van 1980 gehad en ja ook die maakten wel wat herrie… zie maar op de website van generation cx daar staan ze bij… klik onder un large choix…pneu
http://www.chez.com/generationcx/
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
garagestmarien schreef:Is het wijs om van die oude banden onder je auto te hebben? Of maken ze ze nieuw?
Wijs… hangt ervan af hoe de band er uit ziet…is ie nieuw of heeft ie jaren op een andere wagen gestaan, heeft die rechtgestaan of gelegen en hoeveel km ga je der mee doen… ik deed met mijn prestige 2500km per jaar dus zag niet echt een probleem en als je een klabband hebt… neemt de diravi toch al heel wat voor zijn rekening dus…. tja..
feit is wel dat het rubber minder zacht is dus dat je gemakkelijker gaat schuiven, ( zeker een cx prestige) maar als je dat weet let je toch gewoon op bij nat weer… maar liggen gillen van na 500km zal ie ploffen…van die verhalen geloof ik niet veel….
ps het gaat over een cx 2000 dus zo’n scheurijzer is het niet… moest het nu een cx gti turbo zijn zou ik het wel doen….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
bxsport schreef:dat je gemakkelijker gaat schuiven,
Daar houd je helemaal geen rekening mee.
Met het minste beetje vocht ga je al schuiven. Ik kan het er niet mee eens zijn en zou misschien zelfs in staat zijn dit als gevaarlijk weggedrag aan te geven. Echt waar.
Het was toch veiligheid voor alles? Niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:Het was toch veiligheid voor alles?
Sorry, maar op dit punt ben ik toch even reëel
Als veiligheid echt voor alles gaat rijdt je helemaal geen CX…
Bij een klapband ben je in een CX misschien goed af, maar bij een flinke botsing zeker niet.
Als je dan ook qua klapband zekerheid wil hebben en veilig wil zitten dan moet je denk ik toch voor de C6 gaan (of nieuwe C5 op HP?)
Het allerbelangrijkste is natuurlijk de bestuurder zelf




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
echt niet overdrijven hé heb ook een cx 2 liter gehad, een 2400 en een prestige de 2 liter weegt het minst vanvoor en gaat ook minder snel schuiven… als je banden banden legt van 10j en deze zijn nieuw valt het best mee… trouwens er bestaat nergens een wet dat dat niet mag…
ps ik voel best wanneer een cx naar zijn grens gaat… en ok als ie begint te schuiven is er wel niet veel meer aan te doen…. maar als je niet veel km maakt…who cares…. er rijden gevaarlijker dingen rond op onze wegen (en in frankrijk ) dan een cx met oudere banden hoor…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:garagestmarien schreef:Het was toch veiligheid voor alles?
Sorry, maar op dit punt ben ik toch even reëel
Als veiligheid echt voor alles gaat rijdt je helemaal geen CX…Bij een klapband ben je in een CX misschien goed af, maar bij een flinke botsing zeker niet.
Als je dan ook qua klapband zekerheid wil hebben en veilig wil zitten dan moet je denk ik toch voor de C6 gaan
(of nieuwe C5 op HP?)
Het allerbelangrijkste is natuurlijk de bestuurder zelf
tja klapband en cx is toch best wel schitterend te noemen hoor… van c6 weet ik het niet maar weet dat het wiel bij de cx door 140-150 bar wordt rechtgehouden no matter wat….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik onttrek me uit deze discussie met de laatste mededeling/mening, dat ik XVS onverantwoord vind onder een auto. Welke auto dan ook.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
garagestmarien schreef:Ik onttrek me uit deze discussie met de laatste mededeling/mening, dat ik XVS onverantwoord vind onder een auto. Welke auto dan ook.
tja ieder zijn ding hé.
ps rij nu onder mijn sm ook met banden van 1997… voel of zie ni echt iets speciaal…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
XVS wordt gewoon nieuw gemaakt, en schijnbaar ook uit modern rubber heb ik begrepen (in tegenstelling tot TRX’en die ook nieuw worden gemaakt maar niet van nieuwe rubbersoorten).
Wat betreft het remmend vermogen. Bij een CX schort het eigenlijk bijna altijd aan de banden. De remmen zijn immers zeer goed in staat alle vier de wielen ogenblikkelijk te blokkeren. Als je op moderne banden rijdt, wordt dit ineens een stuk moeilijker te bereiken. Ik wilde altijd ABS op mijn CX hebben toen ik nog op TRX’en reed. Nu, met moderne banden is het geen prioriteit meer, want de wielen blokkeren is echt heel moeilijk - het contact met de weg is zo veel beter geworden dat blokkeren pas onder veel extremere omstandigheden optreedt. Goeie, moderne banden maken van een CX echt een andere, veel zekerdere auto.
Toch denk ik dat een XVS van modern rubber ook heel goed presteert. Een oude XVS zou ik ook liever niet meer monteren, maar dat geldt natuurlijk voor elke band die over zijn levensduur heen is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!