Totaal aantal Berichten: 2475
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
klopt maar ga me niet vertellen dat je met een cx 20 de eerste bocht uitvliegt met nieuwe oude banden hoor…. trouwens trxen die op natwegdek of gewone oude banden op nat… ik weet het wel trx’n zijn daar echt niet voor gemaakt… feit is dat een turbo wel pakken meer koppel heeft…
en nee de xvs die nieuw worden gemaakt zijn deze van de ds 15 inch de 14 inch van de cx is in MXV-P en niet in XVS profiel.
Als deze nooit om een velg hebben gezeten en dus geen haarscheuren vertonen op de rand kan je der gerust mee rijden op een cx 20 liefhebberswagen die 2500-5000km per jaar doet believe me!
maar zoals ik al zei op een gti turbo is dat een ander verhaal….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij zijn mijn TRXen ook allemaal al wat ouder
Sommige zijn van rond 2000.
Pas in Duitsland vanaf zo’n 170 flink moeten remmen, niks geen problemen (zonder ABS).
In de bochten heb ik ook geen problemen, ik moet ook zeggen dat ik er de grens nog niet mee opgezocht heb, maar met normaal rij gedrag gaat het prima.
Zondag de hele dag mee in de regen gereden, ook met normaal rij gedrag, wederom weer niets aan de hand.
Volgas in ze 2 gaat dan ook nog prima

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:Volgens mij zijn mijn TRXen ook allemaal al wat ouder
Sommige zijn van rond 2000.Pas in Duitsland vanaf zo’n 170 flink moeten remmen, niks geen problemen (zonder ABS).
In de bochten heb ik ook geen problemen, ik moet ook zeggen dat ik er de grens nog niet mee opgezocht heb, maar met normaal rij gedrag gaat het prima.Zondag de hele dag mee in de regen gereden, ook met normaal rij gedrag, wederom weer niets aan de hand.
Volgas in ze 2 gaat dan ook nog prima
nat of droog?
neem eens een rond punt… en trek daar maar eens op de trx’en schuiven dan ook.(of doe dat miss beter niet…) in ieder geval aan natte ondergrond hebben deze banden een hekel… ps ik wist niet dat deze ook al van 2000 konden zijn… zijn dan ook al bijna 9 jaar oud…. en deze kosten dan 297 euro het stuk….

- CX 25 GTi Turbo 2
Volgas in 2 op nat wegdek ging prima.
Volgas in bochten doe ik eigenlijk niet met de CX, er ligt ook teveel troep achterin wat dan alle kanten op gaat
9 jaar is idd al aardige leeftijd, ondanks dat doe ze het dus nog redelijk.
Dan heb ik nog een te smalle band ook, namelijk maar 190ers ipv 210s
Aangezien het niet mijn dagelijkse auto is, lijkt me het voorlopig prima te doen

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
TRX’en zijn er ook nieuw, laatst nog 210’s voor een klant gemonteerd.
Ik denk ook dat je niet zomaar een bocht uitvliegt met oude banden. Ik denk dat het gevaar meer zit in plotselinge desintegratie van een (een deel van) de band. Als dat in een snelle bocht of onder andere ‘dynamische’ omstandigheden, dan kan dit natuurlijk gevaarlijk zijn.
Of het mis gaat - ja gut wie zal het zeggen. Als het droog is dan gaat het aardig hoor dat remmen, maar blokkeren lukt echt wel als je volluit remt. Als het goed is moet een gti t ook in zijn 2 wheelspin kunnen krijgen op trx’en. En in z’n 2 vol gas door de bocht op TRX’en heb ik ook nooit gedurfd, met de pilot exalto 2’s en pilot sport 2’s wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

- CX 25 GTi Turbo 2
sans-pareil schreef:Ik denk ook dat je niet zomaar een bocht uitvliegt met oude banden. Ik denk dat het gevaar meer zit in plotselinge desintegratie van een (een deel van) de band. Als dat in een snelle bocht of onder andere ‘dynamische’ omstandigheden, dan kan dit natuurlijk gevaarlijk zijn.
Is dit te zien aan een band van te voren?
Als een band APK waardig is, dan zit het wel goed of zegt dat niets?

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:TRX’en zijn er ook nieuw, laatst nog 210’s voor een klant gemonteerd.
Ik denk ook dat je niet zomaar een bocht uitvliegt met oude banden. Ik denk dat het gevaar meer zit in plotselinge desintegratie van een (een deel van) de band. Als dat in een snelle bocht of onder andere ‘dynamische’ omstandigheden, dan kan dit natuurlijk gevaarlijk zijn.
Of het mis gaat - ja gut wie zal het zeggen. Als het droog is dan gaat het aardig hoor dat remmen, maar blokkeren lukt echt wel als je volluit remt. Als het goed is moet een gti t ook in zijn 2 wheelspin kunnen krijgen op trx’en. En in z’n 2 vol gas door de bocht op TRX’en heb ik ook nooit gedurfd, met de pilot exalto 2’s en pilot sport 2’s wel.
haha ja hoor in zijn 2 blijf je met de turbo ook staan hoor de lichten…wielspin tot en met…. nat en bochtenwerk en trx is echt klote maar dat is vooral omdat de turbo zoveel koppel vanvoor heeft en eigenlijk tamelijk licht is…. en men toen natuurlijk geen betere band had…
zet trx banden onder een 2 liter of 22trs en ze zijn al een pak baanvaster…

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:sans-pareil schreef:Ik denk ook dat je niet zomaar een bocht uitvliegt met oude banden. Ik denk dat het gevaar meer zit in plotselinge desintegratie van een (een deel van) de band. Als dat in een snelle bocht of onder andere ‘dynamische’ omstandigheden, dan kan dit natuurlijk gevaarlijk zijn.
dat zegt niets als je nieuwe banden van 20 jaar geleden op je wagen zet zijn deze goed voor de apk maar het rubber van het loopvlak wordt harder en plakt dus niet meer zo aan de baan….vooral dan trx’n vermits deze al zachte banden zijn van loopvlak…

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik bedoelde meer dat ze uit elkaar gingen vallen
Dat ze grip verliezen dat kan je met het blote oog lastig zien denk ik

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
feit is als het karkas stuk is ofzo daar wordt je natuurlijk wel voor afgekeurd hé... ben je tevreden van de 190 trx’en onder je wagen?
ik vermoed dat deze baanvaster zijn in de regen dan de 210 banden

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik ben er op dit moment wel tevreden over
Maar ik moet wel zeggen dat ik nog nooit in een andere CX gereden heb
Dus ook geen idee hoe 210 of 14” wielen het doen onder een CX
Laat staan 16 of 17”.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
of michelin XWX onder een sm…. hahaha van 320 het stuk
Rubber verouderd….
Meer onder invloed van de zon, maar het verouderd.
Het is niet altijd te zien (ja, banden die in de zon staan zie je aan de buitenkant sneller desintegreren door het zonlicht), maar het verouderd.
Daarmee is een band die lang opgeslagen heeft gelegen onder ideale omstandigheden beter dan een band die een tijd lang in de zon heeft gelegen. Maar waar die grenzen liggen….....
Oude banden moet je niet vertrouwen. Je kunt zien aan de DOT-code hoe oud ze zijn: viercijferig, twee cijfers voor het bouwjaar, twee cijfers voor de bouwweek.
Dotcode kan ook driecijferig zijn met een driehoekje (uit de jaren ‘90) of zonder driehoekje (jaren ‘80).
Dit is niet voor niets ingevoerd!!
Banden van ouder dan 5 jaar!!!! staan al bekend als onbetrouwbaar.
En over het gevaar van een klapband: de auto zul je ongetwijfeld op de weg kunnen houden, maar wat dacht je dat een rondslingerend loopvlak doet met jouw auto en eventuele andere weggebruikers (om nog maar niet aan motorrijders, bromfietsers, fietsers of voetgangers te spreken)?

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Arjan Verkade schreef:sans-pareil schreef:Ik denk ook dat je niet zomaar een bocht uitvliegt met oude banden. Ik denk dat het gevaar meer zit in plotselinge desintegratie van een (een deel van) de band. Als dat in een snelle bocht of onder andere ‘dynamische’ omstandigheden, dan kan dit natuurlijk gevaarlijk zijn.
Het lijkt me in ieder geval beter dan dat ie niet APK waardig is .
Hoe oud rubber zich precies gedraagt is maar de vraag. Het is in ieder geval harder. Droogtescheuren zijn natuurlijk al een indicatie dat je er beter niet op kan rijden, maar of het kan dat een oude band met vol profiel desintegreert? Ik vermoed van wel, als je soms ziet hoe oude slangen e.d. er aan toe zijn. Het is me gelukkig nog nooit overkomen, maar de klapbanden die niet zo lang besproken zijn lijken mij een voorbeeld van een dergelijke situatie… ik geloof alleen dat daar wel wat aan te zien was. Maar goed… die produktie datum staat er niet op omdat ze het eeuwige leven hebben…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
volgens Bieberg zijn ze nieuw; in elk geval nog nooit eerder gemonteerd geweest.
Ik zal morgen als het licht is eens zoeken naar de DOT-code.
Alhoewel ik zeker niet niet zal gaan racen, rijd ik wel ca. 10.000 km per jaar met de auto in alle weersoorten.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250