25 van de 68
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 juli 2010 02:48 PM
  [ # 361 ]
Hydro-pneumatique schreef:

Heb jij een Haynes manual?

Yep.

waterman schreef:

Ja, dat kan. Geen probleem, immers als de drijfstang los is kun je de krukas zelf gewoon draaien en zo krijg je ruimte.

Maar als je de krukas draait dan draait de nokkenas toch mee en komen de kleppen toch naar beneden?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43075
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juli 2010 03:38 PM
  [ # 362 ]

Dat hangt af van de positie van de nokkenas. Eén tip: als je geen ervaren sleutelaar bent moet je deze klus niet zelf aanpakken maar kun je beter een ander aan ‘t werk zetten. Misschien moet je “zx1.4i” even een pb’tje sturen Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 juli 2010 12:34 AM
  [ # 363 ]

Op het Xantiaclub forum wordt ook de mogelijkheid van een defect druklager genoemd. Hoe is hier de visie daarop?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 juli 2010 03:51 AM
  [ # 364 ]

Ik denk niet dat dit het druklager is, dat rammelt een beetje bij stationair draaien, maar is meteen weg als je de koppeling intrapt. Als je rijd, dan hoor je het nauwelijk bij het intrappen van de koppeling om te schakelen, motor en rijwindgeluid overstemmen dat.

Als het een drijfstanglager is, dan is het wellicht nog niet te laat om er wat aan te doen, maar goed dat is van achter mijn PC niet te beoordelen. Je zou de olie kunnen aftappen en kijken of daar metaaldeeltjes inzitten, door een magneet door de olie te halen, mogelijk zie je ook een zilverkleurige waas in de zwarte olie. Er zit nu waarschijnlijk 10W40 in? gooi een wat dikkere olie in, dat vult de speling in een defect drijfstanglager op, is het geluid dan weg of veel minder, dan is de kans op een defect drijfstanglager aanwezig. Je kunt hiervoor een goedkope huismerk olie van de Gamma of Praxis voor gebruiken, 15W40 is wat dikker.

Morgen ben ik heel de dag aan het klussen met wat vrienden, zal heel laat worden dat ik op het forum kijk, bel maar als je vragen heb. Als ik niet opneem, dan lig ik onder een DS of XM Wink

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 juli 2010 12:41 AM
  [ # 365 ]

Vanavond de olie eens afgetapt, en het goede nieuws is dat er hoegenaamd geen metaaldeeltjes in te vinden waren. Met verse olie weer een stukje proefgereden op een rustig recht polderweggetje en nog maar eens goed geluisterd met de ramen open. Het tikken/ratelen lijkt zich pas echt voor te doen bij een goed warm blok. Ook wanneer ik bijvoorbeeld met 2000 rpm rijd en ik trap de koppeling in en hou het gas zodanig ingetrapt dat de motor ongeveer gelijk in toeren blijft dan blijft het ratelen zich voordoen. En bij optrekken leek het zich aanvankelijk niet of in mindere mate voor te doen, maar na nog eens goed luisteren lijkt het er nu op dat dat vooral door het (dan) hardere motorgeluid kwam, dat het dan niet zo goed te horen is. Kortom, de ratel lijkt zich dus vooral bij een goed warm blok voor te doen, toerentalgerelateerd en min of meer ongeacht belasting. Ook stationair, maar dan minder aanwezig en ook dan vooral bij een warm blok. Bij een koud blok is er niet echt iets vreemds te horen.

Let wel: ik heb de Xant sinds ik het tikken/ratelen voor het eerst vernam natuurlijk niet voluit op de staart getrapt; alles beheerst en zonder hele hoge toeren. Morgen ga ik het hele multiriem-circus eens nader inspecteren, om te zien en eventueel uit te sluiten of daar iets beroerd loopt.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juli 2010 01:16 AM
  [ # 366 ]

Heb je er ook dikkere olie in gedaan?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 juli 2010 01:25 AM
  [ # 367 ]

Yup, maakte niet uit.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 juli 2010 11:16 PM
  [ # 368 ]

Vanavond de multiriem losgehaald: HD-pomp heeft een fractie axiale speling (hooguit 0,5 mm), de spanrol heeft verwaarloosbare speling, de dynamo heeft geen speling en de krukaspoelie draait netjes recht en zwabbert niet bij draaiende motor. Alle poelies draaien soepel. Wel vermeldenswaardig is dat ik bij de d-riemwissel de multiriem strakker heb gespannen dan daarvoor. Daarvoor hield ik 1,5 cm speling op het langste deel aan, nu heb ik (zoals de Haynes aangaf) 0,5 cm speling aangehouden. Is dat wellicht een factor van belang?

Verder loopt m’n nieuwe nokkenaskeerring steeds los richting nokkenastandwiel. Gisteren zag ik dat-ie weer los was gelopen en heb ‘m weer teruggezet d.m.v. het demonteren van de meest linkse nokkenaslagerkap. Sindsdien heb ik alleen een proefritje gereden van nog geen 10 kilometer, en vanavond zag ik ‘m alweer helemaal tegen het nokkenastandwiel aanzitten.

Ik zit nu een beetje op dood spoor qua wat nu te doen. Geen slijpsel in de olie, geen rariteiten op en rond de multiriem en de motor loopt netjes en houdt niet in of iets dergelijks. De d-riemwissel opnieuw doen? Toch maar weer klepspeling gaan meten? De multiriem minder strak spannen? Misschien toch richting versnellingsbak gaan denken? En het belangrijkste: de loslopende nokkenaskeerring. Wie helpt?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juli 2010 02:14 AM
  [ # 369 ]

Ik denk niet dat de multiriem of de onderdelen waar deze op loopt, de boosdoener kunnen zijn, dat had ik al gecontroleerd (routine) toen we de riemwissel deden. De keerring die steeds losloopt is wel een raadsel, deze is te fixeren met vloeibare pakking, maar daarmee is de oorzaak nog niet boven water.

Ik zou graag zelf een keer willen luisteren (met een stetoscoop), om te bepalen waar het precies vandaan komt. Komend weekend gaat me niet lukken, het weekend daarop heb ik wel tijd.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 juli 2010 10:00 AM
  [ # 370 ]

Helaas zit ik het weekend erop in Duitsland Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 29 juli 2010 01:54 AM
  [ # 371 ]

Vanavond heb ik samen met m’n oudere broer de boel nog eens langsgelopen, met name het nokkenasgedeelte. We hebben de nokkenaskeerring deugdelijk op z’n plek vastgezet met vloeibare pakking en ook de meest linkse nokkenaslager nog eens grondig geïnspecteerd en goed bevonden. Daarnaast heb ik vanmiddag bij de dealer een nieuwe olieleiding voor de nokkenaslagers opgehaald (dat leidinkje met 5 kunststof tuitjes voorzien van o-ring) en deze gemonteerd. Daarna alles weer in elkaar gezet en rustig gaan testrijden, dit keer dus met z’n tweeën. En hij tikte/ratelde niet meer!
Na terugkeer bleek ook dat de nokkenaskeerring nog steeds netjes op z’n plek zat. Vooralsnog dus hoopgevende resultaten.
De vermoedelijke oorzaak zoeken we in verstoring van/vervuiling in het smeercircuit van de nokkenas, wat met de nieuwe voedingleiding en een deugdelijke bevestiging van de keerring opgelost lijkt te zijn. Morgen maar eens met de Xant naar het werk, en zo de komende dagen/weken rustig de afstand en belasting opbouwen. Tussendoor zal ik de keerring, eventuele lekkage en dergelijke zaken in de gaten blijven houden. Als alles dan goed blijft gaan dan kan-ie waarschijnlijk dan toch mee naar Duitsland eind volgende week! So far so good! Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 29 juli 2010 04:35 AM
  [ # 372 ]

Vreemd, Ik heb hier nog nooit wat over gehoord!
Gelukkig maar dat je naar je auto luistert tijdens het rijden en het zo ontdekte…
Hoeveel mensen horen hun motor niet eens als dat ding staat te hameren…
Laatst startte een collega van me zijn ( sl)opel, nou ik kan je zeggen dat het eerste wat ik deed als ik die motorgeluiden hoorde het contact afzetten, maar hij zei, kan geen kwaad, maakt wat herrie en ik rij al maanden zo .....

zucht…
Maar als je even nix te doen heb, loop ook je andere nokkenas lagers even na, voor het zelfde geld zit daar wel een beschadeging

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 september 2010 10:59 AM
  [ # 373 ]

Alweer een tijd geleden sinds de laatste update, en tot nu toe (afkloppen!) doet ‘t autootje het prima. Hij doet momenteel vooral dienst als verhuis- en kluswagen, aangezien ik momenteel aan het verhuizen ben van Kampen naar Zwolle.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 12 september 2010 01:30 PM
  [ # 374 ]

Succes met verhuizen!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 21 september 2010 12:49 PM
  [ # 375 ]

Dankje! En tussen het verhuizen door mocht-ie ook weer voor de APK. Zojuist kreeg ik een telefoontje dat hij in één keer is goedgekeurd, weer een jaartje erbij dus! Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
25 van de 68
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook