vanmiddag vol goede moet op weg naar schoonpapa, die zou helpen de nieuwe bestuurdersstoel in mijn dame te monteren.
Daar 2 van de 4 inbusbouten stevig gehandicapt waren, zou het naar verwachting een lastige klus gaan worden.
Wat heet!
bout nr. 1 was nog eenvoudig, naar later bleek.
De kooimoer aan de buitenkant was enigszins vervormd, waardoor deze kon meebewegen met de draai van de bout. Een schroevendraaier hielp om het ding op z’n plaats te houden en bout nr. 1 was los ...
bout nr. 2 had er beduidend minder zin in.
doordat de vakkundige verkoper de inbusbout al “dol” gedraaid had en er daarna de brui aan had gegeven, begon het probleem hier pas. Uiteindelijk zijn we maar begonnen de volledige kooi weg te slijpen, inclusief bout (ja, ik had al nieuwe bouten gekocht ...). Echter vlak voor de laatste milimeter brak het laatste stuk lint van de schuurmachine (een slijptol paste niet in het U-profiel waarin de kooimoer zit)
Volgende week verder, als er nieuw lint is ...
Terwijl schoonpapa driftig aan het schuren was op de kooimoer van de stoel, heb ik de gelegenheid te baat genomen zijn simmerring-tang uit te proberen op de sideskirts (ja: serie 2).
Pascal merkte ooit al op dat je daar moedig voor moet zijn; wel, laten we maar zeggen dat het erger had gekund ... ops:
Hierbij enkele plaatjes van het (kleine) drama:
Op zich allemaal niet vreemd, als de kappen er van binnen zó uitzien:
Het mag voor zich spreken dat deze foto’s genomen zijn ná het schuren en slijpen ...
Tenslotte ook nog even naar de onderkant gekeken;
ten tijde van de nieuwjaarsrit merkte ik al wat roest op ter hoogte van de achterste kriksteun. In de praktijk zat er dít onder de kappen:
Zoals gezegd, het kon een heel stuk erger (denken we dan maar).
Inmiddels zit alles onder de roestwerende primer en gaan morgen de kappen er weer op, nadat ik de roestgaten heb benut om de dorpel van binnen vol te spuiten met tectyl.
In elk geval morgen maar met de Toy-oto van moeders op pad, want de familievrachtwagen lustte opeens wel heel graag koelvloeistof en is dus ook even afwezig ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
[edit] de rechterkant was deel 1; volgend weekend de linkerkant ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Die kan ook gewoon in dit topic





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Valt in vergelijking tot de roestschade aan ‘Maya’ nog erg mee Erik…
Tis alleen niet handig de dorpels nu al vol te blaffen met textyl als je er straks nog aan moet gaan lassen….
Zet er dus een brandblusser bij straks !!
Goed schuren, roestbuster/ -omzetter erop en goed gronden.
Dan spuiten en behandelen, buiten en binnen.
Ik heb de buitenkant ook getectyleerd; zie je geen ruk van als straks de skirts weer op hun plek zitten.
Doorgaan kerl!
‘Spirit of avant-garde’
de gaatjes zijn nog relatief klein; ik werk ze goed af, maar ga nog niet lassen. Snijden en lassen geeft grotere randen en meer kans op roest dan deze kleine gaatjes. Het roestwerende spul zou ervoor moeten zorgen dat de gaten niet groter worden.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik durf ze er bij mij nu helemaal niet meer af te halen ops:



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat zou je voor de lol beter wel een keer doen en alle roest eruit snijden, vers metaal erinlassen en de boel goed behandelen.
Roest heet niet voor niets duiveltje. Die vreten gewoon door.
Als Tinfoil daar van die prut op wil smeren is dat zijn eigen keuze. Het roest zit ook daar waar hij niet bij kan met dat goedje en daar gaat het roest gewoon verder.
In geval van roest is er echt maar één oplossing. Weghalen en vervangen voor vers metaal.
Nadat ik een paar maanden geleden toch ook wat geschrokken was van de staat van het achter subframe (het was niet onherstelbaar maar er moest wel even worden ingegrepen) heb ik toch ook maar eens die kappen eraf gehaald. En wat bleek: alleen een paar kleine oppervlakkige roestplekjes die met de dremel zo weer weg waren. Geen enkel gat! Houd dus moed Arjan, het is niet altijd kommer en kwel. Ik heb in de dorpels een paar bussen ML leeggespoten en heb hiervoor ook gaten geboord aan de binnenzijde van de deursponning (waar de plastic dorpelstrips overheen zitten). Omdat de dorpels ut verschllende compartimenten bestaan kan je via gaten in de buitenzijde volgens mij niet de gehele dorpel bereiken met het slangetje van de ML spuitbus.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
garagestmarien schreef:Dat zou je voor de lol beter wel een keer doen en alle roest eruit snijden, vers metaal erinlassen en de boel goed behandelen.
Roest heet niet voor niets duiveltje. Die vreten gewoon door.Als Tinfoil daar van die prut op wil smeren is dat zijn eigen keuze. Het roest zit ook daar waar hij niet bij kan met dat goedje en daar gaat het roest gewoon verder.
In geval van roest is er echt maar één oplossing. Weghalen en vervangen voor vers metaal.
en zelfs dat is geen garantie dat het duveltje wegblijft, getuige het epos van Mulder’s voorschermen.
Ik wacht nog even of (tot?) de dorpels verder weg zijn/gaan en vervang dan grote stukken ineens.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gewoon rustig afwachten inderdaad, dat gaat bij een CX vanzelf… Maar wat ik zie valt me nog mee.
Toen mijn CX opnieuw gespoten werd bleek dat mijn eerdere slijp-, schuur-, primer- en spuitkunsten rond de schroefgaten nul komma nul hadden geholpen. Inderdaad een kwestie van grotere stukken eruit slijpen en nieuwe erin zetten. Nou moet ik toegeven dat de dorpelplaten er sindsdien ook niet meer af zijn geweest…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Overigens is het verhaal van mijn voorschermen er één van de beperkingen van een anti-roestbehandeling. De ellende komt van binnenuit en was ten tijde van de restauratie simpelweg nog niet zichtbaar aan de buitenkant.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
vanmiddag het vervolg op deel 1:
de rest van de stoel en de linkerkant ...
nadat we 2 kooien van de kooimoeren aan de onderzijde volledigeweggeslepen hebben, konden we de bouten in kwestie eindelijk losmaken. Twee mooie plaatjes gemaakt om toch de stevigheid te hebben die de kooimoer biedt en voila, een nieuwe bestuurdersstoel.
... dus zo hoort een CX te zitten! ...
De linkerkant is gelukkig aanmerkelijk minder krokant dan de rechterkant.
Ook hier moet bij de achterdeur een stukje vervangen gaan worden, maar ook hier geldt: ‘t kon erger. (foto’s volgen).
Vorige week even onze familie-metalurg (pappie) laten kijken en die was het roerend met Wendela eens: nu vervangen of anders vast beginnen met afscheid nemen van de dame.
In de komende week zal ik eens bij de plaatboef op visite gaan.
Voor de gelegenheid rijd ik nu rond als een halve serie 1; de kunststof sideskirts liggen in de kofferbak.
Ik heb ook uitgevonden wat de roest (in veel gevallen) veroorzaakte:
roestende staalgordels in de rubbers. Dat heb ik voorlopig opgelos door in de rubbers stukken binnenband van een fiets te leggen, zodat het staal de auto niet meer raakt. Wellicht ooit nog een keer nieuwe rubbers ...
Wordt vervolgd ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
om een oud onderwerp maar weer eens af te stoffen;
vorig weekend is de dame bij een kennis op de brug geweest om de eerder getoonde roestplekken te herstellen. Netjes uitgesneden en stukjes ingelast.
De kanjer heeft meteen ook de dorpels van binnen getectyleerd en de zaak weer netjes in kleur gespoten met de (door mij) bijgeleverde spuitbus.
Helaas deze week nog even terug, omdat bij het monteren van de beschermkappen bleek dat ‘ie een gaatje vergeten was. Geen punt, wordt dit weekend alsnog gelast.
Volgende week een technisch uitstapje naar kerkrade, alwaar de volgende zaken zullen worden aangepakt:
- nokkenaskering;
- aandrijfriem hydrauliekpomp;
- vervangen achterste kachelslang;
- afstellen diravi;
- uitlijnen.
Wat zal ze daarna heerlijk zweven ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En je had al niet te klagen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mooi man en dapper.
Verstandig dat je het meteen aanpakt: korte metten ermee!
Ik heb dat in het begin met de DS (okee, een ID) wel afgeleerd, toen had ik soms nog wel een ‘ach kan nog wel, doe ik van de zomer wel’-houding.
Dat leer je de zomer erop wel af als je ziet hoe hard het in tussenliggende tijd gegaan is…
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed bezig man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste