


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
90 hier.
Arjan Verkade schreef:Anders vervang je het lampje toch gewoon? Je hoeft alleen maar die kap bovenop los te schroeven en je zet er zo een ander lampje in, nog geen 5 min werk
Of is het het lamp je niet
‘t is inderdaad het lampje niet ...
aanvankelijk ging het lampje aan en uit wanneer het er zin in had, nu blijft het definitief uit. Ik denk dat het het contactje is en de vorige keer dat ik probeerde onder de schotel lampjes te vervangen, werd ik daar niet blij van; het is daar nogal nauw; laat staan dat ik contactjes moet gaan vervangen/repareren ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je kan de hele tellerunit er redelijk makkelijk uit halen. Aleen de km teller is even klooien.
Misschien zijn het wel vervuilde contact punten


























Totaal aantal Berichten: 7611
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Arjan Verkade schreef:Je kan de hele tellerunit er redelijk makkelijk uit halen. Aleen de km teller is even klooien.
Misschien zijn het wel vervuilde contact punten
Inderdaad een fluitje van een cent - zelfs voor mij als beginneling in de CX. Bij mij ook het lampje van de snelheidsmeter en het stadslicht. Jammer dat ik te laat was om nog vervangende lampjes te kopen, moest ik alles weer dicht maken. Toch leuk bezig.
break23m schreef:Arjan Verkade schreef:Je kan de hele tellerunit er redelijk makkelijk uit halen. Aleen de km teller is even klooien.
Misschien zijn het wel vervuilde contact punten
Inderdaad een fluitje van een cent - zelfs voor mij als beginneling in de CX.
Bij mij ook het lampje van de snelheidsmeter en het stadslicht. Jammer dat ik te laat was om nog vervangende lampjes te kopen, moest ik alles weer dicht maken. Toch leuk bezig.
maar als ik jouw postjes volg, heb jij bepaald 2 rechter handen ...
Ik zie dat je in de buurt woont: je mag me best eens komen helpen
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach dat valt ook wel weer mee
Bij een CX zit het gewoon heel simpel, bij een BX is het bijvoorbeeld veel meer werk
Volgorde:
- kap bovenop verwijderen
- stekker los halen achterop de tellerunit
- 2 schroeven los zodat de units los is
- tellerkabel eruit. Er schijnt een truuk met inknijpen voor te zijn, alleen dit lukt mij ook niet, je kan er nogal slecht bij. Door er met wat meer kracht aan te trekker schoot die vanzelf los
Dan heb je de unit in je handen en kan je alles goed bekijken. Als je dan van te voren zorgt dat je zo’n 30 lampjes heb vervangen je alles en ben je er voorlopig vanaf. In mijn geval heb ik nu ook nog eens een beter verlicht dash in het donker, de oude lampjes worden soms nogal zwart waardoor je minder licht heb
Terug plaatsen gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde
Alleen wil je misschien eerst de stekkers doen om eerst alles te testen, voordat je de teller kabel vast zet












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
de tellerkabel verwijder ik door via dat gat aan de bovenkant een platte schroevendraaier ertussen te zetten. kwartslag draaien en die blauwe huls van de tellerkabel wipt er dan zo uit.
dan maar eens kijken of meneer Ebben nog een stuk of 30 lampjes heeft ...
(of zijn ze gelijk aan willekeurig welke van een ander merk?)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon 1.2 watt lampjes.
Je kan de houdertjes gewoon opnieuw gebruik, je kan daarin nieuw lampje zetten. Al kan het verwijderen van het oude lampje uit het houdertje soms lastig zijn.
Bij mij zijn er wel wat oude lampjes gesneuvelt
Arjan Verkade schreef:Gewoon 1.2 watt lampjes.
Je kan de houdertjes gewoon opnieuw gebruik, je kan daarin nieuw lampje zetten. Al kan het verwijderen van het oude lampje uit het houdertje soms lastig zijn.
Bij mij zijn er wel wat oude lampjes gesneuvelt
ik denk overigens dat die lampvoetjes nou juist het probleem zijn ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
even afstoffen ...
Arjan Verkade schreef:Worden er oplages gemaakt?
![]()
Dat ziet er netjes uit hoor!
Lijkt me handig zo’n stukje gereedschap.
vandaag de “leverancier” van het gereedschapje weer gesproken;
hij kan de “dingetjes” maken voor 15 euri per stuk, uitgaande van een afname van minimaal 10 stuks.
De “dopjes” kunnen ook nagemaakt worden, daar heb ik echter (nog) geen prijs voor.
Bij interesse volstaat een PB ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250