























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
par eXeMple! schreef:
Ze zaten er bijna 2 jaar in, 27.000 km. Da’s misschien wel wat te veel voor een CX…
Oeps, da’s niet waar! Ik had een garagefactuur van maart 2011 bij m’n zakelijke facturen gestopt en zodoende over het hoofd gezien. De bougies zaten er dus pas 3 maanden en 4000 km in…
Maar dat de elektrode afstand te krap stond, dat is wel zeker… Zou die 0,1 mm zoveel verschil in rijden kunnen geven?












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je kan het ook zo bekijken, die 0.1 is wel op die maat bijna wel 15%. Als je van 0.9 uitgaat zelfs bijna 30%
Volgens mij ook wel bekend dat de CX er best gevoelig voor is.
Een andere mogelijkheid is dat er misschien een rotte bougie tussen zat…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
N.a.v. het draadje van SP en het sprintje van Jim heb ik gisteren in m’n turboloze GTI twee keer een 80-120 km/h sprint getimed met de Car Performance app voor Android. Ik was gewoon benieuwd hoe snel die 3,3 s van SP nou eigenlijk is. Beide keren deed ik het in 9,8 s (in een afstand van 230 meter).
Voor m’n gevoel ging het sneller…
Die 3,3 s is echt heel erg snel…
Ben benieuwd naar jouw tijd Jim!
De verschillen in koppel:
De SV van SP: 486 Nm (gemeten)
De GTI T2: 294 Nm
De GTI: 206 Nm (toen ze nieuw was. Die zullen er na 26 jaar niet allemaal meer in zitten… )
Mijn sprints waren van stilstand tot boven de 120. De app start de timer automatisch bij 80 en stopt automatisch bij 120, met geluidssignaaltjes.
Ik moet er nog eens op oefenen en misschien krijg ik er nog wel een halve seconde of zo van af. Ik schakelde namelijk pas bij 5500 rpm naar de 3e versnelling en toen zat ik al boven de 80. Daarmee zit het schakelgat van 2 naar 3 in de te timen sprint. Ik moet dus iets eerder opschakelen zodat de hele sprint in de 3e versnelling zit. Tijdens de tweede sprint maakte ik precies dezelfde fout…
Het is met deze app lastig om een goeie plek en moment te vinden voor je sprint, want je moet voor de run eerst stilstaan en kan pas weg als je een goede GPS fix hebt. Ik heb nu beide keren gezorgd dat ik vooraan stond bij een stoplicht op een weg waar je 80 mag (maar natuurlijk geen 120… ). Nog eens op zoek gaan naar een leeg stukje rechte weg.
Vandaag dit even éénmaal met de XM V6 automaat geprobeerd. Kwam op 8,8 s in een afstand van 200 m. De XM heeft 235 Nm en weegt 75 kg meer als de CX. Maar met de XM ga ik het niet meer doen want als je die continu plankt vanaf nul, dan krijg je toch wel een aantal stevige schakelklappen… Ik hou liever m’n automaat heel…












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die 3.3 van SP was al in zijn 3, zonder te schakelen dus.
Misschien is dat iets sneller ook in jouw geval?
9.8 vind ik eigenlijk niet zo heel snel eigenlijk… Toen ik met mijn Xsara ging meten op LPG en airco aan kwam ik ook zo rond die tijd. En dat voelde best traag vond ik eigenlijk
Die XM vind ik nog best vlot zo
Leuk dat je ook even gemeten heb!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Klopt, ik moest idd ook even goed kijken naar de tijd. Het viel me tegen.
Zoals gezegd, ik had het idee dat het sneller ging. En heb ook het idee dat het nog iets sneller kan.
Maar ik denk ook dat er na 26 jaar wat minder pk’tjes en Nm’tjes in de motor zitten dan de fabrieksopgave.
Ga jij nog meten in je T2?












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, ik had als eerste na SP gemeten, de link stond daar al zijn topic
http://www.youtube.com/watch?v=7I1gX54NEIQ
Ik had eigenlijk iets langzamer moeten rijden om te beginnen. Ik geef ongeveer na 1 sec op de film pas gas. Ik denk dat de tijd net iets boven de 5 sec ligt
Oftewel, PK’s zat na 22 jaar





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het idee van een 80-120 tijd is dat je juist niet vanaf 0 hoeft te accelereren, hiermee geeft je namelijk de koppeling (of automaat) behoorlijk op z’n donder. Ook meet je niet hoe snel je kunt schakelen.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Okee… maar het is toch ook niet de bedoeling dat je pas vanaf 80 gaat accelereren? Je moet wel versnellend door de 80 heen gaan.
Ik zal het volgende eens proberen. De motor pakt prima op bij 50 in de 3e versnelling. Dan ga ik gewoon daarvandaan accelereren in 3 tot aan de 120.
Ben benieuwd.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
par eXeMple! schreef:
Ben benieuwd naar jouw tijd Jim!
ik ga mijn auto er ook nog even voor uit de schuur trekken.
idd, eerst stilstaan voor een goede GPS fix. dan planken ! dus even kijken waar dat kan…..
mijn 1e poging was op de oprit naar de snelweg vanaf een tankstation. even kijken of de weg leeg is en dan gaan !
wordt vervolgt.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Om een meting te krijgen die door iedereen het makkelijkst te reproduceren is lijkt me het juist wel praktisch om pas vanaf 80 km/h te beginnen met accelereren.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Lastig hoor, want wanneer rij je precies 80? Die app die ik gebruik, start de meting zodra hij 80 detecteert, dus dat betekent dat je er net onder moet blijven hangen en zodra het kan gaan accelereren.
Dan ben ik meer voorstander dat de acceleratie begint bij een snelheid die ruimer onder de 80 ligt. Bijvoorbeeld bij 70.
@Jim, ja een lange oprit van een tankstation langs de snelweg is ideaal. Daar heb ik het met de XM ook gedaan. Je kan eerst stilstaan en je kan een moment uitzoeken dat je de oprit voor jezelf hebt.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb vandaag ook een informeel 80-120 testje in de derde versnelling gedaan, denk dat ik zeker niet onder de tien seconden uitkom. Hij voelt toch niet traag aan.
Wel lijkt de derde versnelling niet optimaal te zijn bij mijn CX, ik zit praktisch tegen het maximum toerental aan bij 120. En het meeste koppel en vermogen zit toch daaronder. Hoe dan ook, als je het zelf uitprobeert kom je er inderdaad achter dat 3.3 seconden behoorlijk snel is.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heeft een 2400 GTi niet een iets kortere bak dan een 2500? Dat verklaard mogelijk je probleem
Een Turbo heeft in elk geval een langere versnelling dan een 25 GTi, daarom is deze sprint ook goed te doen in 3. Tot de 130 is geen probleem eigenlijk.














































Totaal aantal Berichten: 43430
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt, een 2400 Gti heeft een andere bak. En minder koppel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
In de 2400ie C-matic zou ik dat ook slechts in 3 redden denk ik ja
En dan eerst bij 70/80 km/h 5 seconden nadenken alvorens gestaag beginnen te versnellen, de gang zal er pas vanaf de 100 km/h (even boven de 3000rpm) inkomen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005