





















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Nee, geen filmpjes gemaakt. Wel een flink aantal foto’s geschoten, die zal ik hier plaatsen als ik thuis ben
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Inmiddels ben ik weer in Cluj-Napoca en Tjerk is weer veilig thuis.
Er heeft zich toch een probleem voorgedaan. Gisteren merkte ik op de parkeerplaats van het hotel dat de handrem helemaal niets meer doet.
Parkeren kan ik natuurlijk in de versnelling, maar de handrem is ook een noodrem als het normale remsysteem uitvalt. Dus daarmee naar Nederland terug rijden is nogal tricky.
Ik ga daarom kijken of ik het hier kan laten repareren. Ik heb 2 weken de tijd.
Ik heb een post geplaatst op het Roemeense Citroen forum. Ja dat bestaat! Volgens mij hebben de oprichters goed naar het CiFo gekeken!
En ik had al heel snel twee antwoorden!
Wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn voor dit probleem?
Als ik paar mogelijkheden heb, dan kom ik beslagen ten ijs.
Overigens werkt het hoofdremsysteem nog goed. Wat in een van de antwoorden op het Roemeense forum staat, zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn: de schijven of de blokken zijn te ver afgesleten. Maar tijdens de laatste grote beurt (in maart) was alles nog dik in orde. Zou de boel zo ver versleten zijn op de bergpassen?












































Totaal aantal Berichten: 27964
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien hoeft de handrem alleen strakker gesteld te worden? Dat is niet zoveel werk.
Verder is het CX handrem systeem gewoon een *** systeem, zeg maar het tegenovergesteld van het remsysteem zelf
voor zover ik weet, zijn de blokken van de handrem andere dan die van de hoofdremmen.
Het kan zo zijn dat de handremblokken toevallig net nu versleten zijn.
Of heb je de handrem veel gebruikt op de hellingen aldaar?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hee, dat wist ik niet dat de handrem aparte blokken heeft. Dat zei die Roemeen ook al.
Ik gebruik de handrem alleen bij parkeren.
Ik denk zelf ook meer aan afstellen zoals Arjan zegt. Maar dan zou je verwachten dat de handremhendel ongeveer verticaal opgetrokken moet worden. En dat is ook niet het geval. Hij gaat gewoon tot ongeveer 45 graden en dan niet verder.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Auto in de hoogste stand en dan handrem aantrekken, je moet dan zien dat de kabels worden aangetrokken, dit zijn de uitsteeksels aan de binnenzijde van de velg/wiel. Als dit werkt weet je iig of je mechaniek uberhaupt nog werkt.
Je zou dan kunnen proberen die kabels strakker te zetten en kijken of er resultaat is of ff een wiel eraf halen en kijken of de handremklauwen werken. En ja dit zijn aparte blokjes.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat ontzettend goed dat je in Roemenie ook zo snel een reactie krijgt. Met zelfs de tip over een specialist.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
is idd een vrij matig systeem. 1x wegrijden met de handrem aan, en je hebt hem er door getrokken. dan met opnieuw afstellen gaat ‘t meestal wel. of je kabel is los ergens….. ?
zo erg is dat niet toch, kom je best wel mee thuis. maar dat heeft die garage snel genoeg in de smiezen als je die te pakken krijgt ! suc6 !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Peter, die handremblokjes zijn zo groot als een rijskdaalder (39mm doorsnede), dus verwacht er sowieso niet te veel van
Verder is het juist een slecht teken als de handle geheel verticaal kan opgetrokken worden. Hoe minder omhoog, hoe strakker hij staat afgesteld.
Waarom test je ‘m niet gewoon op een helling met draaeinde motor? Dan weet je het meteen.
Goede reis verder!!! Mooi avontuur!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zoals je zelf beschrijfd kun je je handel niet verder trekken dan 45 graden.
En je auto staat niet vast ( op de handrem) dus ik denk dat je mechaniek vast zit.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hier is het mechaniek te zien
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En nog een keer..
Als je zelf wilt sleutelen moet je beginnen met de grote kruiskoppen te verdraaien want die zijn exentrisch
Eerst de borgmoer effe iets los en dan verdraaien tot de blokjes iets aanlopen en dan vast zetten.
En klaar is ze weer.
Als je hier niet voldoende resultaat mee haalt mag je volgens mij de kabel aan spannen?...........?
Zorg er wel voor dat alles eerst weer goed schanierd
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Inderdaad gaat de hendel niet verder dan 45 graden.
Bedankt voor de foto’s Frank! Dat geeft me vast een goede indruk hoe het in elkaar zit.
Helaas heb ik niet voldoende spullen bij me om dit goed te gaan doen. In ieder geval geen goede krik en assteunen.






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Haha, dus toch een beetje karakter Het viel mij ook al op dat je in Boekarest bij het parkeren de handrem aantrok en de auto gewoon verder bleef rollen. Al een afspraak gemaakt bij die specialist?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3












































Totaal aantal Berichten: 27964
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Laat de boel ook niet TE strak afstellen, anders slepen de kleine blokjes aan, dan zijn ze helemaal na een paar km rijden versleten.
Overigens hangen de handrem blokjes in bochten toch al vaak tegen de remschijf aan geloof ik
Daarom slijten ze ook vaak schuin af.
Mijn handremblokjes zijn in mei vervangen. Ondanks dat ik de handrem bij de CX bijna nooit gebruik kon de boel half juli alweer strakker gezet worden