Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
met dank aan de BX - broeders !! daar kwam de tip vandaan om de interval voor de voorruit ruitenwisser zelf in te kunnen stellen / programmeren, ipv 1 vaste tijd met het bestaande relais.
lees hier !
koop / scoor een “relais 99”,
oude blauwe Cartier uit het zekeringen blok halen,
deze ‘99’ er in,
en de tijdsinterval kun je zelf programmeren.
die zitten in diverse VW-s, check de sloop of ebay.de
kom je ze genoeg tegen. op de sloop beetje zoeken soms.
ook liefhebbers van Volvo en peugeot’s passen deze truuk toe.
vandaag geplugd, en met de regen geprobeerd, werkt prima.
leuk toch ??
de bijdrage komt van knäckor :
Ik heb sinds gisteren regelbare interval op de BX. Het is heel simpel te verwezenlijken. Koop een ‘relais 99’ van een Volkswagen, ik weet niet precies welk type Volkswagen. Monteer dat relais in plaats van het originele, en het is klaar. De interval is regelbaar door de ruitenwissers op intervalstand te zetten en meteen weer uit, dan wacht je tot de ruit nat genoeg is en zet je de interval weer aan, dan wordt de tijd die je hebt gewacht onthouden en wordt dat de intervalsnelheid. Alles tussen 2 en 22 seconden is mogelijk. En als je heel kort sproeit, gaat de wisser geen 3 keer, maar slechts 1 keer heen en weer.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Waar zit dat ruitenwisser relais bij een CX?
Want ik heb dus zo’n relais nr. 99 liggen en wou die wel even in de CX zetten.
Maar ik kon dat ruitenwisserelais dus niet vinden.
Wel een hoop andere relais, ik heb ze allemaal afgekoppeld gehad, maar die verdomde ruitenwissers bleven het gewoon doen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Zet je wisser op interval, dan hoor je hem wel. Even een vinger op relais leggen en je voelt wel welke tikt
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
zekeringkastje zit links tov het stuur, iets naar onderen
2 plastic “schroeven” kwart slag los draaien met een muntstuk, valt het klepje + zekeringbak zo open.
er zitten een paar relais op een rijtje waarvan 1 blauwe Cartier - die verwisselen.
plug & play !!
ik weet nog niet hoe dat bij de serie 1 zit, waar dat relais zit, en of dat vergelijkbaar is / werkt…...
BasisBIX schreef:Waar zit dat ruitenwisser relais bij een CX?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je een serie 1 met interval hebt, zal het relais wel bij de andere relais voor op het linker binnenscherm (boven de accu) zitten.
graddus schreef:Als je een serie 1 met interval hebt, zal het relais wel bij de andere relais voor op het linker binnenscherm (boven de accu) zitten.
Nee, die heb ik allemaal losgehad, maar die wissers bleven maar wissen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dat klinkt goed, maar moet je er dan een schakelaar bij maken??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dat klinkt goed, maar moet je er dan een schakelaar bij maken??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dit vind ik nuttige info kan ik wel wat mee
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
verkuilm schreef:Dat klinkt goed, maar moet je er dan een schakelaar bij maken??
nee, gewone blauwe Cartier relais er uit, en dit relais 99 er voor in de plaats !
geen extra schakelaars. je stuurt het relais aan met de bestaande ruitenwisserschakelaar, die je al gebruikt.
geen andere bedrading of wat dan ook.
leuke upgrade toch ??

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
BasisBIX schreef:graddus schreef:Als je een serie 1 met interval hebt, zal het relais wel bij de andere relais voor op het linker binnenscherm (boven de accu) zitten.
Nee, die heb ik allemaal losgehad, maar die wissers bleven maar wissen.
Als ik m’n interval aanzet (serie 1), dan hoor ik achter het dashboard of in de satelliet iets klikken, dus ik denk dat het relais/timerschakelaar daar ergens zit.
cx25gtit2 schreef:verkuilm schreef:Dat klinkt goed, maar moet je er dan een schakelaar bij maken??
nee, gewone blauwe Cartier relais er uit, en dit relais 99 er voor in de plaats !
geen extra schakelaars. je stuurt het relais aan met de bestaande ruitenwisserschakelaar, die je al gebruikt.
geen andere bedrading of wat dan ook.leuke upgrade toch ??
wordt het dan zo’n “zelf lerende” schakeling -interval aan, interval uit en vervolgens weer aan; de tijdsinterval tussen de laatste schakelingen (uit-pauze-aan) is dan de tijdsinterval van je ruitenwisser- ?
Goed idee, want ik vind de interval wat zenuwachtig ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Inderdaad zo word het
Tinfoil schreef:
wordt het dan zo’n “zelf lerende” schakeling -interval aan, interval uit en vervolgens weer aan; de tijdsinterval tussen de laatste schakelingen (uit-pauze-aan) is dan de tijdsinterval van je ruitenwisser- ?
Goed idee, want ik vind de interval wat zenuwachtig ...
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hier moet ie in de serie 2:

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
In het schema van de serie 1 staat het intervalrelais bij de schakelaar getekend. Zegt niet alles, maar toch genoeg om eens te kijken of het daar zit
cx25gtit2 schreef:
toch wel eng hoor, zon VW onderdeel in je auto. Als je dame een beetje karakter heeft gaat ze nu allemaal kuren vertonen
CX GTi Turbo 2 - All Black