Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bx-cannes schreef:Wat dat dak betreft ben ik al aan de beurt
Roest rond de randen etc. Binnenkort even met de lamellen schijf wat bijwerken voordat het nog erger wordt. Wel lekker hoor, toeren met het dak open.
Eigenlijk, als je het goed wilt doen, zou je het schuivend gedeelte moeten verwijderen en écht goed onder de rand inspecteren. Dit betekent: niet alleen boven op ‘t dak de blaasjes aanpakken, maar ook aan de binnenkant, vooral onder de plaats waar de antenne zit, dat is ‘t beruchtst. Want als de ‘bak’ waar het schuivend gedeelte in beweegt eenmaal verrot…. wordt dit een enorme lasklus, waar slechts zeer weinigen aan zullen durven/willen beginnen.
bx-cannes schreef:Ik zag die afwaterslangetjes zitten toen ik met de achterverlichting bezig was. Waar zit de uitgang van die slangen? Ze verdwenen in een rubber voetplaatje maar verder kon ik even niet zien waar ze uitkwamen.
Ze komen uit achter de voorwielen, bij het binnenscherm. Goed & grondig alles doorblazen met perslucht. Dak open zetten en begin maar gerust gewoon vanaf de ingang van ‘t pijpje. Dan steeds een fles water erdoor gooien tot het er goed en snel uitstroomt aan de onderzijde!
Fijne vakantie alvast, geniet ervan!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Het is geenszins mijn bedoeling om de pret te bederven, maar gezien het feit dat ik de auto gezien heb kan ik wel zeggen dat het schuifdak als niet meer te herstellen beschouwd mag worden. Dus of een daktransplantatie of gewoon doorrijden en genieten.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Veel plezier ermee!
Ziet er nog netjes uit zo, zeker voor de prijs

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Klopt, dat dakraam ziet er wel een beetje kansloos uit, maargoed. Hij rijdt er niet minder om Ik zal het binnenkort eens beter inspecteren.
Bij mijn testdrive naar Den Bosch heeft de km-teller het begeven. Het ding deed al raar, hij telde tonnen door ipv km’s. Daarbij kwamen er vage geluiden vanachter de tellerplaat, en op een gegeven moment was het uit met de pret. Dat zat er dik in natuurlijk, dus opereren maar.
Ik zag op cx-basis dat een nieuwe teller al gauw 140 euro doet tegenwoordig. Eerst de boel maar even open geschroefd.
Het probleem bleek 2 ledig. De as van de totaalstand was in de loop van de tijd wat ruimer in z’n gat gaan zitten. Hierdoor tilde hij zich omhoog van de tandjes die de individuele cijfer wieltjes fixeren. Elke keer als de negen langskomt, zit er een wig-vormig lipje aan het wieltje die de fixeerder even wegdrukt. Dan draait het naastgelegen wieltje een getal verder en herhaalt het zich weer. Totdat ook die de 9 laat zien etc. Omdat het het gaatje voor de as een slobgat was geworden, draaide de tonnen-teller vrolijk rond Door een klein schroefje erin te draaien zat het asje weer op z’n plek en draaide hij zoals het moest.
De teller kon ik testen door een vierkant bitje in de boormachine te zetten. Er kwam slechts wat gekraak en gereutel uit, maar tellen deed hij niet. Wat bleek, het groene asje op de foto (die dus onder het staalplaatje zit) wordt direct aangedreven door de ingaande as. Dat groene asje is echter van plastic, en de ingaande as is van staal. Alle tandjes waren dus zo ongeveer verdwenen door slijtage, waarschijnlijk omdat die telleras scheef was gaan zitten.
Dat groene asje kan wat transleren in de behuizing. Zo ‘ontkoppelt’ hij zichzelf zodra je achteruit rijdt. Als je weer vooruit gaat hapt de wokkel in een ander tandwiel en gaat het allemaal weer draaien. Door een kleine ‘spacer’ op dat asje te zetten heb ik nu weer verse tanden op de plaats waar de ingaande as aangrijpt. Alles weer in elkaar gezet en getest met de boormachine. Hij telt weer!
Zonet de boel weer in de cx gezet en even getest. Alles werkt weer, behalve dat de snelheidswijzer, nog steeds, een beetje trilt.
Op de bovenste foto kun je nog net die zwarte spacer zien zitten op het eind van de groene as, net na de wokkel-schroefdraad.

- GS/GSA 1220 Club
La Léo schreef:[
Ze komen uit achter de voorwielen, bij het binnenscherm. Goed & grondig alles doorblazen met perslucht. Dak open zetten en begin maar gerust gewoon vanaf de ingang van ‘t pijpje. Dan steeds een fles water erdoor gooien tot het er goed en snel uitstroomt aan de onderzijde!Fijne vakantie alvast, geniet ervan!
Léo
Ah, dan heb iets heel anders zien zitten bij de achterlichten Dacht dat het daar zat namelijk. Volgende week zal ik eens kijken of het wil doorspoelen.
Leuk hé, dat gepiel?!
mooi beschreven ook! Enig idee wat de ‘echte’ km stand van je auto nou is?
Groet Yke

- GS/GSA 1220 Club
Hey Yke,
ja lastig vast te stellen, want ik weet niet exact wanneer die teller het begeven heeft. Wel heb ik nog een oude onderhoudshitorie erbij gekregen, althans deels. Daarin is te zien dat hij in de begin jaren van 2000 maar 2 of 3000 per jaar heeft gereden. Er zit nog een oud apk formuliertje in uit 2002 op 141000. In 2008 stond ie op 177000.
Net nog even een groter stuk gereden en de teller telt weer als vanouds!

- GS/GSA 1220 Club
De testrit is geslaagd. Retourtje Normandie a 1200km probleemloos gereden.
Tijdens files liep de temperatuur op naar 92 en schommelde dan wat heen en weer. Op de lange stukken zat ik op 83 graden. Zijn dat een beetje goede waarden (voor wat ze waard zijn)?
Verbruik na de heenrit was 1:11,5 met wat stadverkeer en voornamelijk doorrijden op de snelweg.
Bij de péage pleurde het raam weer uit de geleider dus heb nu nog steeds een ruis in m’n linkeroor want het raam wilde niet meer lekker sluiten Inmiddels zit ie weer op z’n plek.
Net toen ik een foto maakte van de CX kwam er een ribbelkap aan geprutteld. Even een praatje gemaakt in m’n beste frans. Elk dorp van drie huizen had daar trouwens wel een Citroen garage. Wel een veilig gevoel om daar rond te rijden met zo’n cx

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
mooie reis, mooi verbruik en mooie 2cv!

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Temperatuur is prima hoor.

- GS/GSA 1220 Club
ok, mooi. Niks om zorgen over te maken dus. In m’n 2500d heb ik helemaal geen temperatuurmeter, rijdt een stuk ongecompliceerder
Net even een radio geprobeerd in te bouwen. Altijd feest met die dingen. Meteen het grote probleem, geen 12V op de draden. Eerst even met de massa in de weer geweest, want die deed ook vrij weinig. De bout waarmee die onderin het concole op de bodem zit geschroefd was verroest.
Uiteindelijk toch geen 12V te pakken.
Even het boekje erbij gepakt, en het bleek dat zekering nr.7 helemaal niet in het kastje zat. Waarschijnlijk met een reden want toen ik mijn 30A zekering erin had gestoken was het na 1 vonk meteen ook weer uit met de pret. Zal ergens kortsluiting hebben.
Hoe los je zoiets op? Alles lostrekken wat erop aangesloten is, en dan 1 voor 1 weer aansluiten? Volgens het boekje
CV - aansteker - verlichting handschoenenvakje - stopcontact - plafonnier - radioaansluiting - kofferverlichting dashboardinstrumenten met cijferaanduidingen

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
bx-cannes schreef:Hoe los je zoiets op? Alles lostrekken wat erop aangesloten is, en dan 1 voor 1 weer aansluiten?
Ja precies…

- GS/GSA 1220 Club
Ok. Ga ik dat even proberen.
Waar zit de CV module eigenlijk?
Kun je ook een gebruiker doormeten op weerstand? Nul ohm is dan kortsluiting?
En wat zouden ze bedoelen met dashboardinstrumenten met cijferaanduiding? Is dat het digitale klokje en de buitentemperatuurmeter? De koelwaterdisplay doet het namelijk wel, de eerder genoemde niet.
CV module zit in de middenconsole
CX GTi Turbo 2 - All Black

- GS/GSA 1220 Club
Dubieus… De sigaretten aanstekers losgetrokken, de 12V stekker, de stekker van de plafondlamp, de radioaansl, kofferbaklichtje eruit, een of andere vage sigarettenaanstekeraansluiting in de kofferbak losgehaald, de stekker van de CV unit achter/onder de asbak. Nog steeds springt de zekering eruit!
Het handschoenenvakje zit kenneljk niet op die groep, want die brandt gewoon.
Het probleem zit dan ergens anders.
Ik ben niet helemaal thuis in deze materie, dus misschien dat iemand hier een verklaring voor heeft. Ik dacht namelijk dat als die zekering eruit is, dat de kring dan onderbroken is. Als het goed is kun je dan op elke stekkertje wat ik losgetrokken had op 1 draad de massa vinden. Op de andere dan niet want die “loopt dood” in de zekeringdoos. Daarom dacht ik dat je dan meteen een foute draad kan opsporen. Als beide draden een massa geven, dan ligt er dus 1 bloot tegen het staal ergens.
Toen ik die draden ging doormeten merkte ik ineens dat op elk stekkertje (radio en aansteker en plafondlampdraden) een massa vond. Dan kan óf de theorie niet kloppen óf er gaan hier dingen behoorlijk mis What’s going on
: iemand een suggestie?