155 van de 182
« Eerste  < Vorige 153 154 155 156 157 Volgende >  Laatste »
   
Arjan’s CX 25 GTi Turbo 2—> Motortikje opgelost en opgefrist
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2017 09:55 PM
  [ # 2311 ]
René Jongejan schreef:

Heb je wel een originele Turbo-radiateur?

Tja lastig te zeggen…
Er zit in elk geval een zwarte in, men zegt altijd tegen mij dat dat de juiste is voor deze auto. Ik heb ze ook bij andere turbo’s erin zien zitten.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 juni 2017 10:02 PM
  [ # 2312 ]

Een Turbo-radiateur herken je zo, de aansluittuiten staan namelijk haaks op de rijrichting.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 juni 2017 10:06 PM
  [ # 2313 ]

Even een opsomming van alle delen van het koelsysteem:
. blok met kop en aangebouwde waterpomp
. radiateur
. kachelradiateur
. expansievat
. alle slangen

De gezamenlijke inhoud hiervan zou dus 13 l moeten zijn.

Welke variabelen zijn er?

In ieder geval niet blok/kop/waterpomp, expansievat en slangen.
Dan houd je beide radiateurs over.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 juni 2017 10:21 PM
  [ # 2314 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik heb ze ook bij andere turbo’s erin zien zitten.

Dat is natuurlijk geen garantie dat je de juiste gemonteerd hebt zitten, want een nieuw exemplaar van de Turbo-versie is erg lastig te begaan dan wel heel prijzig.
En de door jou bekeken Turbo’s zouden om die reden al omgebouwd kunnen zijn naar de non-Turbo-versie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 juni 2017 10:52 PM
  [ # 2315 ]
erikkuiper schreef:

waarom wil je dat blok warm draaien met gebrekkige koeling (lucht)?

Waarom niet, Erik? Hoe groot is de thermische belasting als het blok stationair warm draait? Nagenoeg verwaarloosbaar, je rijdt namelijk geen 180 km/h op de Autobahn. Wink

Zal je nog sterker vertellen, het 1.4 HDI-blokje in m’n dochters C2 moet je volgens het originele WPH door warm te draaien grotendeels ontluchten, daar zitten namelijk maar 2 ontluchtingspunten op, 1 op een kachelslang en de andere is een slangverbinding tussen radiateur en expansievaatje.
En niets op het thermostaathuis o.i.d.
Zodra de thermostaat opent, wordt de eventuele lucht naar de radiateur gedrukt en verdwijnt dan vanzelf naar het vaatje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 27 juni 2017 11:17 PM
  [ # 2316 ]

als ontluchten belangrijk is doe je dat koud.

dat heeft niets met de thermische belasting te maken.
maar omdat je een gelijkmatige temperatuur verdeling in het blok wil hebben.
waar lucht zit wordt niet gekoeld, dus heter.
of erger nog als de thermostaat niet met water gevuld is, of de pomp niet functioneert vanwege lucht.

als ontluchten niet zo belangrijk is kun je het net zo goed niet doen.

het zou best eens kunnen dat in dit geval het tweede waar is.
maar of het verstandig is om op een net gereviseerd blokje uit te proberen?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juni 2017 08:15 AM
  [ # 2317 ]

Begrijp mij niet verkeerd, Erik, ik zeg niet dat je niet eerst koud moet ontluchten.
Maar als er op de waterpomp en achterop de kop dan geen lucht meer uit komt, weet je eigenlijk wel zeker dat het blok goed ontlucht is en kan je gerust de motor starten en laten warm draaien.
Mogelijk nog aanwezige lucht gaat dan wel richting radiateur.
Het kachelcircuit ontlucht sowieso automatisch door het zwarte potje met de 3 aansluitingen.

Maar onze “discussie” lost Arjans probleem niet echt op, die is nog op zoek naar ca. 7 l kvs.
Ik noemde al eerder mogelijke veroorzakers, de kachelradiateur kan je zeer waarschijnlijk ook wel schrappen.
Ten eerste heeft die een kleine inhoud, ten tweede past er volgens mij geen ander exemplaar qua afmetingen in het kachelhuis.
Dan houd je toch de radiateur over.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 28 juni 2017 08:54 AM
  [ # 2318 ]

Ik had hetzelfde probleem, er ging minder vloeistof in dan verwacht.
Heb toen zelfs nog links en rechts wat slangen losgehaald, met iedere keer zeiknatte voeten tot gevolg, alles zat echt wel vol.
Tijdje rond gereden, alles goed warm, nog een paar keer ontluchten maar geen significante hoeveelheden lucht.
Gedwongen geaccepteerd, en 8000 km verder nog steeds geen enkel probleem.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 juni 2017 05:37 PM
  [ # 2319 ]

Kachelradiateur is vorig jaar vervangen door een juist exemplaar.
Ik heb ook een turbo radiateur, want ik heb idd die haakse aansluitingen. En ook een turbo slangen set dat netjes past.

Goed ik begin dezelfde conclusie te trekken als Niels.
Inmiddels heb ik al zo’n 300 km gereden zonder dat ik de temp boven de 90 graden heb gezien. Net nog even met draaiende motor de ontluchting achterop de kop open gedraaid. Toen ik een aantal minuten later instapte was de temp nog netjes 84 graden. Als echt het halve systeem leeg zou zijn dan geloof ik niet dat je de auto met gemak 10 min kan laten draaien zonder problemen.

Ik zal na wat kms nog wel eens een keer ontluchten, maar ik verwacht er weinig van.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 juli 2017 02:56 PM
  [ # 2320 ]

Inmiddels alweer ruim 1000 km gereden na de revisie.
Het grootste verschil is duidelijk de motor. Loopt gewoon veel beter, met name bij rustig rijden.

Voor degene die er interesse in hebben, nog even een overzicht van wat er gedaan is.

Onderblok:
Nokkenas revisie
Lagerschalen
Drijfstanglagers
Zuigerveren
Krukas nagemeten is ok
Bussen gehoond
Nieuwe ketting + spanner
Blok gespoten
Volledige motor pakkingset
Diverse slangen vervangen

Kop:
Klepseals
Kleppenzittingen opnieuw ingeslepen
Nieuwe uitlaat geleiders
Kop gevlakt
8 Nieuwe stotterbussen

Turbo:
Nieuw origineel garret turbo binnenwerk
Nieuwe olieslang achterop het blok
Nieuwe pijp naar intercooler
Intercooler vervangen door exemplaar zonder gat/schade

Bak:
Versnellingsbak gereviseerd
Koppeling set met druklager
2 revisie aandrijfassen

Koelsysteem:
Nieuwe slangenset voor het koelsysteem
Waterpomp
Thermosstaat
Radiateur doorgespoeld en KVS vaatje gereinigd
Kachelradiateur is 1 jaar oud, dus niet vervangen

Motorruimte:
Frame opnieuw zwart gespoten
Diverse kabelbomen opnieuw ingewikkeld met tape
Diverse plaatjes/hitteschildjes opnieuw gespoten
Accubak gerestaureerd

Overige:
6 nieuw bollen
Koeling plaatjes voorremmen vervangen
Recirculatieklep airco geplaatst
Holle ruimtes voorzien van antiroest

En dan vergeet ik vast nog wel iets Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2017 04:21 PM
  [ # 2321 ]

De factuur? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 juli 2017 04:50 PM
  [ # 2322 ]

The quality remains long after the price is forgotten, is dan het gezegde Smile. Jouw CX kan er weer even tegen very good

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 16 juli 2017 05:02 PM
  [ # 2323 ]
break23m schreef:

The quality remains long after the price is forgotten Smile.

+1 Mooi gezegde!

Bijna nieuw Arjan Wink Mooi werk very good

Dit jaar staat voor mij - de airco weer vullen en de hemel doen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 juli 2017 08:57 PM
  [ # 2324 ]
René Jongejan schreef:

De factuur? Wink

Zijn er vele geweest, gewoon betalen en niet over nadenken Wink

break23m schreef:

The quality remains long after the price is forgotten, is dan het gezegde Smile. Jouw CX kan er weer even tegen very good

Zo is het ook!

Wat ik voor mezelf ook belangrijk vind. Ik vond het een erg leuke klus om te doen en erg veel van geleerd. Van de dingen die ik niet zelf heb gedaan heb ik ook veel meegekregen of van gezien.

Vorig jaar is het plaatwerk gerestaureerd, waarvan ik de opbouw (en demontage) grotendeels zelf heb gedaan en de airco helemaal zelf heb ingebouwd. En nu dus veel aan de motorruimte gedaan. Al had ik niet alles zelf gekund heb ik nu het gevoel dat dit nu echt mijn auto is.

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 juli 2017 09:03 PM
  [ # 2325 ]
break23m schreef:

The quality remains long after the price is forgotten, is dan het gezegde Smile

Dat zei een van mijn vrienden iedere keer als hij weer eens 80k uitgaf voor een verse Mercedes. Toen vonden we dat debiel. Nu ik d’r zelf een heb snap ik het.

On-topic: doe het goed of doe het niet. Mooi werk Arjan very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
155 van de 182
« Eerste  < Vorige 153 154 155 156 157 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook